15 listopada w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisano z firmą Tebodin Poland Sp. z o.o. umowę na wykonanie projektu nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim gdyńskiego portu. Wykonawcę projektu wyłoniono w drodze przetargu. Umowa obejmuje wykonanie projektu koncepcyjnego, budowlanego i wykonawczego budowy terminalu wraz z robotami towarzyszącymi oraz pełnieniem nadzoru autorskiego. Zadanie inwestycyjne pn.: „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia”, oprócz remontu nabrzeża, obejmuje budowę dworca promowego oraz magazynu dla ładunków o powierzchni ok. 450 m2 wraz z częścią biurową i socjalną dla pracowników placowych. Przy terminalu powstanie ogólnodostępny parking dla stu samochodów osobowych. Na nabrzeżu zachowane ma być połączenie kolejowe, do torów pierwszej strefy Nabrzeża Francuskiego. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu).
– „Zgodnie z podpisaną z firmą Tebodin umową, projekt terminalu promowego ma być przygotowany do grudnia 2014 roku. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy wynosi ponad 3 mln zł brutto. Do nowego terminalu zawijać będą promy Stena Line, a być może również innego armatora, jeśli uda się go pozyskać. Na etapie projektowania intensywnie współpracujemy z naszym wieloletnim, znakomitym partnerem Stena Line, wykorzystując jego doświadczenie”–informuje Janusz Jarosiński, prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Dziś promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej jest przy Nabrzeżu Helskim II, w Basenie VIII. Atutem nowej lokalizacji terminalu promowego na Nabrzeżu Polskim będzie bliskość centrum miasta, jak również usytuowanie nieopodal wejścia do portu. Nowe miejsce pozwoli również obsługiwać większe jednostki. – „Stena Line bardzo efektywnie współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku. Podpisanie umowy z projektantami nowego terminalu promowego przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. to kolejny krok w naszych relacjach. Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli nam na dalszy rozwój linii Gdynia-Karlskrona. Infrastruktura nowego terminalu umożliwi prowadzenie operacji statkami o długości 240 m, które znajdują się we flocie Stena Line. Statki te mają imponującą pojemność frachtową 4100 metrów ładunkowych, co daje miejsce na około 250 ciężarówek w każdym rejsie. Jednocześnie każdy z tych statków może zabrać 1300 pasażerów. Dodatkowo, umiejscowienie terminalu niedaleko wejścia do portu skróci rejs o nawet 30 minut. To z kolei może wpływać na oszczędność paliwa i energii. Połączenie kolejowe da możliwość rozwoju transportu intermodalnego na naszej linii. Pasażerowie będą mogli korzystać z udogodnień, niedostępnych w obecnym miejscu. Liczymy też, że dzięki bliskości nowego terminalu do centrum Gdyni, jeszcze więcej turystów ze Szwecji będzie zainteresowanych naszą ofertą rejsów weekendowych połączonych z pobytem w Trójmieście.”–powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska Sp. z o.o.