Gdynia wydłuża sieć swoich buspasów. Wielkopolska

infotrans
21.01.2020 07:30

Po otwarciu unikatowego kontrapasu na ulicy Chwarznieńskiej,teraz Gdynia zabrała się za szybszy autobusów przez ulicę Wielkopolską.

Gdynia konsekwentnie wydłuża sieć swoich buspasów. Pospektakularnym otwarciu kontrapasa na ulicy Chwarznieńskiej, który zpowodzeniem omija poranny korek, teraz przyszła kolej na ulicę Wielkopolską. Na700 metrowym odcinku (od rozwidlenia ulicy Wielkopolskiej na jezdnię serwisowąprzed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka) autobusy i trolejbusy pojadąpłynniej i szybciej.

9 linii

Zmianę odczują przede wszystkim Ci gdynianie, którzypopołudniami wracają liniami: 23, 24, 27, 29, 31, 33, 180, 700, R z pracy lubze szkoły do swoich osiedli na Małym Kacku, Wielkim Kacku, Karwinach orazDąbrowie. Wtedy poruszanie się po ulicy Wielkopolskiej staje się bardzouciążliwe zarówno dla aut, jak i pojazdów komunikacji zbiorowej. Dlatego teżtak ważne było uruchomienie pasa dającego pierwszeństwo autobusom itrolejbusom.

-„Każdy nowy buspas to ukłon w stronę gdynian, którzywybierają transport zbiorowy. Premiujemypasażerów, którzy dojeżdżają do pracy i szkoły naszymi ekologicznymipojazdami. Chcemy tym samym zachęcić kolejnych mieszkańców na przesiadkę dogdyńskiej komunikacji. Bo towygodniejszy i szybszy sposób podróżowania po mieście. Dlatego też, zgodnie zwytycznymi Zespołu ds. Strategii Rozwoju Sieci Buspasów, będziemy uruchamiaćkolejne buspasy na wybranych odcinkach gdyńskich arterii komunikacyjnych –przekonuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

– Warto podkreślić, że nowy buspas rozpoczyna się w miejscukompleksowo zmodernizowanej zatoki przystankowej przy ulicy Lidzkiej – Zatokaprzystankowa zyskała profilowane krawężniki, fakturowane płyty integracyjneoraz nowy chodnik o powierzchni prawie 260 m2. Wzdłuż zatoki wykonaliśmy teżnową nawierzchnię ścieżki rowerowej. Z kolei na odcinku buspasa wzmocniliśmykonstrukcję nawierzchni, wymieniliśmy krawężniki, wykonaliśmy tzw. opaskę i naprawie 2000 m2 jezdni wymieniliśmy nakładkę bitumiczną – wylicza inż. BożenaMłodzianowska z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, która nadzorowała tęinwestycję.

Koszt realizacji tego zadania to 1 136 356,54 zł.

Buspasowe oznakowanie

Buspas na ulicy Wielkopolskiej ma standardowe oznakowaniepionowe. Na jego początku znajduje się znak pionowy D-11, który dopuszcza jazdęautobusów, taksówek, pojazdów Gdyńskiego Transportu Osób zNiepełnosprawnościami, służb ratunkowych nieporuszających się na sygnałach orazpojazdy Nadzoru Ruchu ZKM. Z buspasa mogą też korzystać pojazdy elektryczne.

-„Za każdym skrzyżowaniem i zjazdem w ulicę Wielkopolskąumieściliśmy znak D-12 informujący o kontynuacji buspasa. Kierowcy wyjeżdżającyz ulic podporządkowanych już wcześniej powinni upewnić się czy na buspasie nieznajduje się autobus – mówi inż. Monika Karnowska z gdyńskiego ZDiZ, któranadzorowała nową organizację ruchu na buspasie na ulicy Wielkopolskiej. Ostatniznak pionowy o sygnaturze D-12 i T3a, z charakterystyczną tabliczką „koniec”,znajduje się na końcu zatoki przystankowej przy ulicy Racławickiej i informujeo zakończeniu buspasa.