Gdynia Stadion i Gdynia Karwin – nowe przystanki PKM

infotrans
05.11.2017 15:54

GdyniaStadion i Gdynia Karwiny – to nazwy dwóch nowych przystanków Pomorskiej KoleiMetropolitalnej, które mają być oddane do użytku 10 grudnia. Spółka PKMspodziewa się, że od razu dużym zainteresowaniem podróżnych może cieszyć sięprzystanek Stadion.

Rzecznikprasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM), Tomasz Konopacki powiedziałPAP, że przystanki Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny zostaną oddane do użytku 10grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Obecnie na ichterenie kończone są prace budowlane. „Mieszkańcy czekają na te przystanki i wnaszej ocenie od razu wielu pasażerów może korzystać z przystanku Gdynia Stadion”– dodał. Spodziewa się, że przystanek będzie wykorzystywany zwłaszcza przezpracowników położonego nieopodal centrum biurowego przy ul. Łużyckiej orazpodczas imprez sportowych odbywających się na stadionie miejskim.

Przyznał, żeprzystanek PKM Gdynia Karwiny, który docelowo ma stać się częścią dużego węzłaprzesiadkowego, do tego czasu może być w mniejszym stopniu wykorzystywany.Spółka spodziewa się, że po oddaniu do użytku węzła przesiadkowego rola tegoprzystanku znacząco wzrośnie. Węzeł Karwiny, który ma powstać na styku Karwin,Wielkiego Kacka i Małego Kacka ma być gotowy do 2021 roku. Rozpoczęcie budowyplanowane jest na przyszły rok. W planach jest m.in. wielopoziomowy parking naprawie pół tysiąca pojazdów.

Wicemarszałekwojewództwa pomorskiego Ryszard Świlski zapewnił PAP, że „nowe przystankizaczną być wykorzystywane z nowym rozkładem jazdy od 10 grudnia”. Przyznał, żena początku na przystankach może zatrzymywać się niewiele pociągów. Jakpowiedział, „będą zatrzymywały się pociągi, które są w rozkładzie jazdy doGdyni, a jeżeli chcemy żeby tych pociągów było więcej, to musimy zacieśnićwspółpracę z miastami w układzie aglomeracyjnym”. Przyznał, że „niekonieczniemiasta chcą brać w tym udział”.

Zaznaczył,że „jeżeli na tych przystankach miałoby się zatrzymywać więcej pociągów, to wkosztach funkcjonowania połączeń powinna partycypować też Gdynia”. „JeżeliGdynia chce aby pociągi zatrzymywały się tam częściej, z większą regularnością,to niech samorząd miejski w ramach swoich możliwości finansowych dołożypieniądze” – dodał. Przyznał, że pismo w tej sprawie wysłał już do prezydentaGdyni i czeka na odpowiedź.

Zapytany,czy Gdańsk partycypuje w kosztach funkcjonowania PKM odpowiedział, że „Gdańskprzekazał pod budowę PKM i przystanków teren o wartości 60 mln zł”.

Budowaprzystanków PKM: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny kosztowała 25,5 mln zł;pieniądze na ten cel pochodzą z budżetu samorządu województwa i UE oraz zbudżetu Gdyni (4,5 mln zł) i PKP PLK (2,5 mln zł).

Konopackipoinformował, że w ramach projektu PKM obsługiwane są cztery trasy: GdańskWrzeszcz – Gdynia przez Gdańsk Lotnisko i Gdańska Osowa (na tej trasie są dwanowe przystanki), Gdańsk Główny – Kartuzy, Gdynia – Kościerzyna przez GdańskOsowa, Gdynia – Kościerzyna przez Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Lotnisko.Powiedział, że obecnie największe przyrosty pasażerów są notowane na trasachregionalnych do Kartuz i Kościerzyny. Urząd Marszałkowski podał, że w ciągudziewięciu miesięcy 2017 roku pociągami na linii PKM przejechało prawie 2,2miliona pasażerów. (PAP)