Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia sprawdza e-kontrole parkowania

infotrans
13.11.2019 09:30

Automatyczne sprawdzanie opłat w płatnej strefie?Rozwiązanie jest już gotowe, przetestowane i lada moment zacznie działać wpolskich miastach. Również Gdynia przygląda się systemowi opracowanemu przezpolską spółkę, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnegoparkowania.

Samochód wyposażony w specjalny sprzęt przejeżdża z normalnąprędkością obok zaparkowanych aut, pobiera niezbędne informacje, a po kilkuminutach kolejny przejazd wskazuje, który z kierowców nie wykupił biletuparkingowego. Brzmi skomplikowanie? Wystarczy do tego auto z zamontowanym nadachu specjalistycznym osprzętem, a takie rozwiązanie już niedługo zaczniedziałać w Warszawie.

Systemowi tzw. E-kontroli przygląda się także Gdynia, któranie wyklucza w przyszłości skorzystania z technologii także w swojej strefiepłatnego parkowania.

– Przyglądamy się innowacji, która zapewne już niedługokompletnie zmieni sposób kontrolowania płatnych stref parkowania w miastach. Tobardzo ciekawe zastosowanie najnowszej technologii, które pozwoli zaoszczędzićgodziny pracy i, co najważniejsze, działa bardzo skutecznie. Na pewno rozważymyskorzystanie z takiego systemu również w Gdyni, jednocześnie obserwując, jakbędzie funkcjonować w polskich warunkach w praktyce – mówi Marek Łucyk,wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Warszawa pierwsza ze Smart Factor

Rozwiązanie prezentowała w Gdyni firma Smart Factor, któraopracowała już kompletny system i jeszcze przed końcem listopada dostarczypierwsze gotowe pojazdy do E-kontroli na ulicach stolicy.

– System służy do identyfikacji pojazdów w strefach płatnegoparkowania. Identyfikacja następuje po odczytaniu tablicy rejestracyjnej iustaleniu miejsca postoju auta, z dokładnością do 30 centymetrów – wyjaśniadziałanie urządzenia Piotr Ciepły, dyrektor ds. sprzedaży spółki Smart Factor.- W momencie dwukrotnej identyfikacji konkretnego samochodu w strefie, wodstępie minimum 5 minut zakładana jest tzw. sprawa, czyli następujeweryfikacja, czy dokonano opłaty za miejsce postojowe. Sprzętowo to mechanizmfuzji sensorycznej, czyli system oparty na GPS, skaningu laserowym i kamerach.Kamery czytają tablice rejestracyjne i jest też identyfikowana odległośćsamochodu stojącego do samochodu badającego – opisuje.

Przypomnijmy, że to nie pierwsze z innowacyjnych rozwiązańtechnologicznych autorstwa Smart Factor testowanych na gdyńskich drogach.Jeszcze w grudniu tego roku Zarząd Dróg i Zieleni planuje uruchomićoprogramowanie SmartGEM, które usprawni zarządzanie zasobami miejskimi.

Jeden z elementów tego systemu to fotorejestracja około 400kilometrów dróg zarządzanych przez ZDiZ, oprócz tego posłuży też do ewidencjidróg i obiektów mostowych, zajęcia pasa drogowego wraz z reklamami czyprojektowania i ewidencji organizacji ruchu.