Gdynia sprawdza e-kontrole parkowania
Automatyczne sprawdzanie opłat w płatnej strefie?Rozwiązanie jest już gotowe, przetestowane i lada moment zacznie działać wpolskich miastach. Również Gdynia przygląda się systemowi opracowanemu przezpolską spółkę, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnegoparkowania.
Samochód wyposażony w specjalny sprzęt przejeżdża z normalnąprędkością obok zaparkowanych aut, pobiera niezbędne informacje, a po kilkuminutach kolejny przejazd wskazuje, który z kierowców nie wykupił biletuparkingowego. Brzmi skomplikowanie? Wystarczy do tego auto z zamontowanym nadachu specjalistycznym osprzętem, a takie rozwiązanie już niedługo zaczniedziałać w Warszawie.
Systemowi tzw. E-kontroli przygląda się także Gdynia, któranie wyklucza w przyszłości skorzystania z technologii także w swojej strefiepłatnego parkowania.
– Przyglądamy się innowacji, która zapewne już niedługokompletnie zmieni sposób kontrolowania płatnych stref parkowania w miastach. Tobardzo ciekawe zastosowanie najnowszej technologii, które pozwoli zaoszczędzićgodziny pracy i, co najważniejsze, działa bardzo skutecznie. Na pewno rozważymyskorzystanie z takiego systemu również w Gdyni, jednocześnie obserwując, jakbędzie funkcjonować w polskich warunkach w praktyce – mówi Marek Łucyk,wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Warszawa pierwsza ze Smart Factor
Rozwiązanie prezentowała w Gdyni firma Smart Factor, któraopracowała już kompletny system i jeszcze przed końcem listopada dostarczypierwsze gotowe pojazdy do E-kontroli na ulicach stolicy.
– System służy do identyfikacji pojazdów w strefach płatnegoparkowania. Identyfikacja następuje po odczytaniu tablicy rejestracyjnej iustaleniu miejsca postoju auta, z dokładnością do 30 centymetrów – wyjaśniadziałanie urządzenia Piotr Ciepły, dyrektor ds. sprzedaży spółki Smart Factor.- W momencie dwukrotnej identyfikacji konkretnego samochodu w strefie, wodstępie minimum 5 minut zakładana jest tzw. sprawa, czyli następujeweryfikacja, czy dokonano opłaty za miejsce postojowe. Sprzętowo to mechanizmfuzji sensorycznej, czyli system oparty na GPS, skaningu laserowym i kamerach.Kamery czytają tablice rejestracyjne i jest też identyfikowana odległośćsamochodu stojącego do samochodu badającego – opisuje.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że to nie pierwsze z innowacyjnych rozwiązańtechnologicznych autorstwa Smart Factor testowanych na gdyńskich drogach.Jeszcze w grudniu tego roku Zarząd Dróg i Zieleni planuje uruchomićoprogramowanie SmartGEM, które usprawni zarządzanie zasobami miejskimi.
Jeden z elementów tego systemu to fotorejestracja około 400kilometrów dróg zarządzanych przez ZDiZ, oprócz tego posłuży też do ewidencjidróg i obiektów mostowych, zajęcia pasa drogowego wraz z reklamami czyprojektowania i ewidencji organizacji ruchu.
„