Gdynia podsumowuje transportowo rok 2022: Pracowity choć niełatwy

infotrans
08.01.2023 13:05

Nowe inwestycje w infrastrukturę i rozwój elektromobilności w komunikacji miejskiej to był pracowity, choć niełatwy rok dla Gdyni

Przypominamy te najbardziej znaczące i najkosztowniejsze z nich – z zastrzeżeniem, że innych, mniejszych zadań realizowanych chociażby przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni, Zarząd Dróg i Zieleni, Gdyńskie Centrum Sportu czy inne jednostki było jeszcze więcej. Gdynianie korzystają z nich na co dzień w swoich dzielnicach, w drodze do pracy czy szkoły, a także w czasie wolnym.

Chylonia i Karwiny

W połowie roku zakończyła się natomiast jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat – kompleksowy węzeł Chylonia, z nowoczesnym centrum przesiadkowym i podziemnym parkingiem, który ma zachęcić mieszkańców (i przyjezdnych z sąsiednich miejscowości) do przesiadki na transport zbiorowy i zmiany nawyków transportowych. To domknięcie dużego projektu, którego budowa rozpoczęła się jeszcze w 2019 roku i była warta ponad 88,4 miliona złotych.

To był też czas „roboczy” dla innego projektu o podobnym znaczeniu: węzła Karwiny. Ciągle toczą się wcześniej rozpoczęte prace, a niektóre z zadań składających się na całą, największą w ostatnich latach gdyńską inwestycję udało się już wykonać. Przed wykonawcami nadal jednak jeszcze sporo pracy do momentu, w którym mieszkańcy Karwin i Wielkiego Kacka (oraz sąsiednich dzielnic) będą mogli w pełni wykorzystać nowe rozwiązania ułatwiające przesiadkę na komunikację zbiorową.

Z kolei uuż obok portu, a w zasadzie w jego żywym sercu ruszył też w czerwcu nowy publiczny terminal promowy – na pokładzie jednego z promów Stena Line pierwsi pasażerowie wypłynęli do Skandynawii, odprawiając się z lądu w zupełnie nowym standardzie, godnym najlepszych portów Europy i świata. Już nie w pobliżu estakady Kwiatkowskiego, ale przy ul. Polskiej, zdecydowanie bliżej gdyńskiego Śródmieścia.

Morskich, pozytywnych akcentów w 2022 roku było zresztą więcej. Od września wypłyniemy z Gdyni (albo odwrotnie, do Gdyni) na pokładzie zupełnie nowego, bardziej nowoczesnego promu przewoźnika Stena Line. Zaszczyt bycia matką chrzestną Steny Estelle, nowej jednostki, przypadł wiceprezydent Gdyni, Katarzynie Gruszeckiej-Spychale. W przykładowy rejs do Karlskrony w Szwecji zabiera 1200 pasażerów i nawet 200 ciężarówek, będąc e-flexerem, czyli promem z możliwością zasilania gazem.

fot. UM Gdynia

Transport zeroemisyjny

Gdynia w 2022 roku nadal stawiała na rozwój komunikacji miejskiej i rowerowej, choć nie było łatwo chociażby ze względu na szybko rosnące koszta paliw i usług oraz drastycznie zwiększające się kosztorysy firm budowlanych. Udało się jednak zrealizować projekty o największym znaczeniu.

Jeśli sięgnąć pamięcią do ostatnich kilkunastu miesięcy i poszukać w nich najważniejszego wydarzenia dla miejskiego transportu, wybór może być tylko jeden – premiera 24 fabrycznie nowych elektrobusów Mercedes-Benz. Razem z nimi w tych zakątkach Gdyni, gdzie do tej pory docierały tylko spalinowe silniki pojawiły się szybkie stacje ładowania.

To nowy rozdział gdyńskiej elektromobilności, już nie tylko tej rozumianej przez kursy popularnych „trajtków”. W czerwcu zakończyła się tym samym realizacja ogromnego projektu dofinansowanego z unijnych środków, którego łączna wartość to prawie 101 milionów złotych.

Co było najciekawszą nowością w 2022 roku? Kolejny krok do zrównoważonej mobilności, czyli innowacyjny, pierwszy w kraju system miejskich dotacji na zakup e-rowerów. W maju Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwałę w tej sprawie, a już w czerwcu mieszkańcy cieszyli się z podpisanych umów. Miejskie wsparcie to nawet 50% ceny zakupu elektrycznego jednośladu, maksymalnie 2,5 tysiąca złotych.

fot. UM Gdynia

Buspasy i meleksy

Elektromobilność może też być… atrakcją turystyczną. Wiemy o tym w Gdyni, dlatego w wakacje znów meleks kursujący dla ZKM Gdynia przewoził mieszkańców i turystów po nadmorskim Orłowie, aż pod samo molo i plażę.

Jedne z najlepszych wieści dla pasażerów komunikacji miejskiej dotyczyły w 2022 roku szczególnie tych, którzy poruszają się w obrębie Chwarzna-Wiczlina. Miasto poświęciło na prace drogowe w tej części Gdyni aż 33 miliony złotych, a dzięki tej kwocie powstanie zupełnie nowy buspas w ulicy Chwarznieńskiej, parking przesiadkowy, nowe drogi drogi rowerowe i przebudowany łącznik z Obwodnicą Trójmiasta. Newralgiczny fragment najważniejszej dzielnicowej drogi będzie można pokonać w godzinach szczytu bez problemów, jadąc miejskim autobusem. Prace już się rozpoczęły.

To nie koniec rosnącej systematycznie sieci buspasów, bo drogowe zatory przechytrzymy też, jadąc autobusami po ulicy Janka Wiśniewskiego – w połowie roku rozpoczęły się przygotowania do wyznaczenia kolejnego odcinka, na którym komunikacja miejska ma przewagę nad autami osobowymi. Tym razem pod uwagę brany jest pas rozdzielający kierunki ruchu, który działałby zmiennie, w obie strony, w zależności od potrzeby. Poszukiwanie ułatwień dla tych, którzy stawiają na ekonomię i ekologię w jednym, wybierając komunikację miejską to też tzw. tymczasowe buspasy – działające w newralgicznych porach, na ul. płk Dąbka i ul. Wielkopolskiej.

Kolejowa gdynia

fot. UM Gdynia

W kwestii transportu nie można zapomnieć o sygnale, na który gdynianie czekali z niecierpliwością: zielonym świetle od PKP PLK dla dalszych prac nad koleją prowadzącą do północnych dzielnic. Jeszcze w sierpniu spółka wyraziła zgodę na realizację wybranego wariantu kolei prowadzącej do północnych dzielnic Gdyni oraz gminy Kosakowo, ruszyły procedury związane z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Tym samym Północna Kolej Aglomeracyjna już nabiera – na razie w formie koncepcji i projektów, ale jednak – swojego ostatecznego kształtu.

To był rok pracy także dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Remontów w pewnym momencie zrobiło się tyle, że pasażerom trudno było nadążyć ze zmianami – w 2022 roku swoje oblicze kompletnie zaczęły zmieniać aż trzy „gdyńskie” stacje SKM-ki: Gdynia Główna SKM (razem z budynkiem dworca podmiejskiego), Grabówek, Leszczynki i Orłowo. Idzie nowa jakość, więc trzeba jeszcze uzbroić się w cierpliwość, ale najbardziej uciążliwe etapy prac już za ekipami budowlanymi.