Gdynia ogłosiła mega przetarg na Węzeł Karwiny [FILM]
Rusza postępowanie, które wyłoni wykonawcę jednej znajwiększych inwestycji ostatnich lat w Gdyni – Węzła Karwiny.
Firma wyłonionaw drodze przetargu zaprojektuje i wybuduje m.in. parking przesiadkowy przystacji PKM Karwiny, przebuduje fragmenty ulic Wielkopolskiej, Sopockiej iStrzelców oraz przygotuje nową infrastrukturę dla komunikacji miejskiej, naczele z nowymi buspasami. Wszystko po to, by skutecznie zachęcać gdynian dołączenia środków transportu.
Zaprojektuj i wybuduj
Rozpoczynamy inwestycję, która usprawni przemieszczanie sięmieszkańców południowych dzielnic Gdyni i zachęci do łączenia różnych środkówtransportu oraz korzystania z komunikacji zbiorowej. Dojazd rowerem lub autemdo przystanku autobusowego lub stacji PKM będzie szybszy i łatwiejszy dziękiWęzłowi Karwiny. Dokładnie 27 lipca ruszył przetarg w formule „zaprojektuj iwybuduj”, który wyłoni wykonawcę jednej z największych miejskich inwestycji.
-„Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycjainfrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotychi warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środkóweuropejskich w wysokości 54 milionów złotych. Obejmuje swoim obszarem wieledziałań, które ułatwią przemieszczanie się mieszkańcom całej Gdyni, wszczególności Małego Kacka, Karwin i Dąbrowy – zapowiada Wojciech Szczurek,prezydent Gdyni.
Nowa jakość
Gdynianie z tych dzielnic najsilniej odczują pozytywnezmiany. W bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej stacji PKM Gdynia Karwinypowstanie nie tylko wygodny parking „park & ride”, ale i nowe chodniki,drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Dużejprzebudowy doczekają się lokalne drogi, w tym przede wszystkim strategiczna dladrogowego układu tej części Gdyni ul. Wielkopolska oraz ulice Sopocka iStrzelców.
-„W ciągu jednej z najważniejszych gdyńskich arteriipowstaną wyczekiwane buspasy, dwie pętle autobusowe i chodniki wraz z małąarchitekturą. Przeprowadzimy też wymianę nawierzchni oraz oświetlenia.Powstanie mnóstwo zieleni, która wypełni każdą wolną przestrzeń i znakomicieuzupełni inwestycję, której charakter jest związany przede wszystkim z poprawąjakości komunikacji – wymienia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. -To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu „park& ride” dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystankiautobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą teżdostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością – podsumowuje wiceprezydentŁucyk.
Zobaczcie tę inwestycję na filmie:
{ https://www.youtube.com/watch?v=DtxnSM5pOtA}
Węzeł Karwiny w liczbach
W ramach jednej z największych gdyńskich inwestycjiostatnich lat wykonawca wybuduje nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej,który pomieści 120 samochodów (w tym 20 miejsc przeznaczonych dla osób zniepełnosprawnościami) oraz 50 rowerów. Co warte podkreślenia, 30 z nich będziemożna przechowywać w specjalnych boksach. Ci, którzy będą jedynie podwozićinnych do pobliskiej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystają zwyznaczonych kilku stref „kiss & ride” do krótkiego postoju.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowa infrastruktura zmieni funkcjonowanie autobusów itrolejbusów. Niemal na końcu ul. Strzelców, na wysokości skrzyżowania z ul.Dragonów powstanie nowa pętla autobusowa z zapleczem sanitarnym dla kierowców.Dodatkowo na terenie między jezdniami ul. Wielkopolskiej powstanie też tzw.pętla odstawcza, na której po zakończonych kursach będą stacjonować pojazdy.Informacji o przyjazdach i odjazdach autobusów będzie można zresztą zaczerpnąćz nowych tablic informacji pasażerskiej, które powstaną na kilku przystankach wobrębie inwestycji.
Najważniejsza zmiana, która skutecznie zachęci do przesiadkido autobusów i trolejbusów to 2,7 kilometra nowych buspasów w ciągu ruchliwejulicy Wielkopolskiej, które pozwolą na ominięcie korków w kilku newralgicznychmiejscach, w obu kierunkach jazdy.
Węzeł dla wszystkich
-„Budowa węzła na Karwinach to idealny przykład na to, jakpozyskiwane przez Gdynię środki unijne zmieniają oblicze miasta. Mówimy ozmianie przyzwyczajeń transportowych mieszkańców, o łączeniu różnych środkówtransportu. Realizacja tej ogromnej inwestycji w strategicznym komunikacyjniemiejscu to najlepsza możliwa droga na zapewnienie warunków dla sprawnego iproekologicznego przemieszczania się mieszkańców. Usprawnimy nie tylkocodzienny dojazd do pracy czy szkoły gdynian, ale dajemy też nowe możliwościmieszkańcom sąsiednich gmin. Sieć węzłów powstających w ramach ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych to nasza wspólna korzyść i spoiwo metropolii –podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Przypomnijmy, że Węzeł Karwiny jest inwestycją realizowaną wramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i współfinansowaną ześrodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dziękizaangażowaniu zespołu zajmującego się pozyskiwaniem finansowania zewnętrznego wpaździerniku 2019 roku udało się zwiększyć kwotę dofinansowania o ponad 14,5miliona złotych.
„