Gdański transport publiczny za 30 lat
7 listopada wEuropejskim Centrum Solidarności odbyła się dyskusja publiczna na temat Studiumuwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. Wspotkaniu na temat przyszłości Gdańska wzięło ponad 150 osób. Dużo mówiono o transporcie.
Prace nad Studium zostały zapoczątkowane ponad dwa latatemu. Obecnie zbliżają się ku końcowi. W ciągu dwóch lat Biuro Rozwoju Gdańskazorganizowało blisko sto różnego rodzaju spotkań partycypacyjnych, w których wsumie wzięło udział prawie trzy tysiące osób.
Największym wydarzeniem była dyskusja publiczna na tematprojektu Studium w ECS w dniu 7 listopada. Wzięli w niej udział mieszkańcyniemal wszystkich części Gdańska, radni miejscy i dzielnicowi, przedstawicielewielu instytucji, władze Gdańska oraz zespół autorski Studium. Spotkanierozpoczął Paweł Adamowicz prezydent Gdańska. – Gdańsk jest jednym znajdynamiczniej rozwijających się miast Europy Środkowo-Wschodniej. Zależy namna tym, aby odważnie patrzeć w przyszłość Gdańska. Studium stanowi sumę naszychdoświadczeń, jest naszym świadectwem tego, jak widzimy miasto w przyszłości –mówił prezydent Adamowicz.
– Studium jest aktempolityki przestrzennej. Rozwój przestrzenny to strefa nieustannych konfliktów,ponieważ większość inwestycji budzi opór, co jest rzeczą naturalną. Naszymzadaniem jest ich łagodzenie i ograniczenie nieuzasadnionego wzrostu kosztówinwestowania – wyjaśniał z kolei Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta ds.polityki przestrzennej.
Priorytetowytransport zbiorowy
Zanim rozpoczęła się dyskusja, główne założenia Studiumprzedstawiła Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. Mieszkańcówinteresowało szerokie spektrum zagadnień. Wiele mówiono na temat układutransportowego, jego rozbudowy, planowanych inwestycji i powiązańkomunikacyjnych z pozostałą częścią metropolii oraz całym województwem. –Zdajemy sobie sprawę, że ile by nowych dróg nie powstało, to i tak okazałobysię to za mało. Priorytetem dla nas jest transport zbiorowy. W pierwszejkolejności będziemy zachęcać do korzystania właśnie z tego sposobuprzemieszczania się – mówiła Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik ZespołuTransportu w BRG.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W obecnie programowanych inwestycjach kładzie się naciskprzede wszystkim na zapewnienie odpowiednich warunków dla rozwoju transportuzbiorowego. Na przykład w korytarzu tzw. Nowej Warszawskiej będzie realizowanatylko trasa tramwajowa, a zewnętrzne pasy tzw. Nowej Świętokrzyskiej będąprzeznaczone dla autobusów. Studium zakłada również zachowanie rezerw poddalszy rozwój transportu zbiorowego i węzłów integracyjnych.
Kolejnym tematem budzącym zainteresowanie podczas dyskusjiokazała się tzw. Nowa Spacerowa. Trasa ta ma składać się z dwóch jezdni po dwapasy ruchu w każdą stronę, z przeznaczeniem pasa zewnętrznego dla autobusów.Obecnie dla jej przebiegu został wyznaczony korytarz, który częściowo przebiegaw tunelu pod Pachołkiem. Podczas dyskusji pytano także o planowane rozwiązaniakomunikacyjne dotyczące Młodego Miasta. W nowym Studium pozostawionozaplanowaną w poprzednim dokumencie trasę tramwajową biegnącą tzw. Nową Wałową.Ponadto przewidziano powstanie kolejnej trasy tramwajowej, która poprzez ul.Podwale Staromiejskie i ul. Grodzką połączy Hucisko z Nową Wałową.
„