Gdański City Hub, czyli developer myślący o transporcie [WYWIAD]

infotrans
25.10.2020 07:00

Skanska, jako spółka biurowa myśli o swoim biznesie szeroko,nie tylko w kontekście oferowania powierzchni do pracy. Przykładem może byćtego najnowszy gdański City Hub, czyli węzeł współdzielonej mobilności.

O tym wyjątkowym projekcie rozmawialiśmy z Adamem Targowskim, Sustainovation Manager współce biurowej Skanska, zajmującym się tematami zrównoważonego rozwoju.

TransInfo.pl: Gratulujemy pomysłu! Mamy nadzieję,że to rozwiązanie będzie inspiracją także dla innych deweloperów. A jak dalekomają użytkownicy City Hub do komunikacji miejskiej?

Adam Targowski, Skanska: Dziękujemy! Faktycznie, w Skanskastaramy się wyznaczać standardy nie tylko jeśli chodzi o powierzchnie biurowe.Myślimy o naszej działalności dużo szerzej. Stąd właśnie pomysł na pierwszy wPolsce City Hub, czyli węzeł współdzielonej mobilności, który powstał przybiurowcu Wave w Gdańsku. Przypomnę – jest to specjalnie zaaranżowanaprzestrzeń, w której każdy może m.in. wypożyczyć elektryczne skutery, hulajnogiczy samochody. Na miejscu znajduje się też stacja do ładowania desek i hulajnógelektrycznych Si.City, która poza funkcją ładowania, uchroni sprzęt przedkradzieżą. Koncept uwzględnia również postój taksówek i miejsce na dostawy.

Tuż obok City Hubu znajduje się komunikacyjny kręgosłupTrójmiasta, czyli Szybka Kolej Miejska. Spacer do przystanku Gdańsk PrzymorzeUniwersytet zajmuje tylko 6 minut, a najbliższy przystanek autobusowy itramwajowy jest oddalony o niecałe 200 m. Nasz węzeł komunikacyjny jestkomplementarny wobec lokalnej sieci transportu miejskiego, wspiera i uzupełniamobilne możliwości mieszkańców Gdańska i całej aglomeracji. Ideą City Hubu jestzapewnienie wygodnych, bezpiecznych i łatwo dostępnych połączeń między różnymiśrodkami transportu. W efekcie ma zachęcać do korzystania z tych alternatywnychform i tym samym ma szansę stać się odpowiedzią na rosnące natężenie ruchu orazpoziom zanieczyszczenia powietrza w mieście.

TransInfo.pl: Czy wcześniej robiliście Państwo badania ipytaliście o prewencje potencjalny użytkowników? Czy to oni Wam podpowiedzielitego rozwiązanie, czy to raczej Skanska zrobiła pierwszy krok?

Adam Targowski: Realizując nasze inwestycje chcemy dawać ichpotencjalnym użytkownikom, miastom, jak i lokalnej społeczności coś więcej, niżtylko biura. Szukamy rozwiązań, które będą wspierać i ułatwią codzienneobowiązki. W przypadku City Hubu są to dojazdy.

Kwestie związane ze wspieraniem alternatywnego transportu iszerzej – zrównoważonym rozwojem – to aspekty uwzględniane w strategiibiznesowej i na każdym poziomie działalności Skanska. Jako firma odpowiedzialnaspołecznie, wyznaczyliśmy sobie za cel osiągnięcie do 2045 roku neutralnościemisyjnej i zredukowanie do roku 2030 emisji dwutlenku węgla o 50%. Wspieranierozwiązań, takich jak City Hub, jest więc dla naszej firmy niezwykle istotne,ale i naturalne.

Nasz węzeł to także odpowiedź na obecnie panujące trendy.Społeczeństwo coraz mocniej jest świadome swojego wpływu na środowisko ichętnie korzysta z alternatywnych form transportu, a my to ułatwiamy. Warto teżzwrócić uwagę na cyfry – według firmy GEFCO Polska, sektor MaaS (Mobility as aService) w Unii Europejskiej będzie w 2030 roku warty ponad 450 mld dolarów. 3lata temu było to 25 mld.

TransInfo.pl: Codalej? Czy Skanska planuje wdrożyć podobne projekty w Polsce? Czy City Hub-ymają szanse stać się standardem na nowych osiedlach, czy to raczej dedykowanerozwiązanie dla wybranych?

Adam Targowski: Do każdego projektu podchodzimyindywidualnie. Wiele rozwiązań wynika z realizacji naszej strategii. To, co napewno się nie zmienia, to fakt, że mocno wspieramy alternatywne środkitransportu. Niezwykle ważnym aspektem jest też dla nas lokalizacja. Szukającdziałek, zwracamy uwagę na to, czy będziemy mogli zapewnić łatwy i szybkidostęp do komunikacji miejskiej czy ścieżek rowerowych. Wszystkie inwestycjebiurowe Skanska mają rozbudowaną infrastrukturę rowerową i udogodnienia dla sportowców– prysznice, szatnie, stacje napraw, miejsca parkingowe dla jednośladów czyspecjalne windy. Jednym z przykładów jest nasza krakowska inwestycja High5ive,w której wraz z momentem otwarcia budynku, stworzyliśmy Bike5ive – centrumrowerowe, które zostało udostępnione zarówno najemcom, jak i mieszkańcomKrakowa. W warszawskim projekcie Atrium 2 wprowadziliśmy elektryczny carsharingzanim jeszcze to rozwiązanie upowszechniło się w Polsce – można powiedzieć,zanim to było modne. A naszą najnowszą inwestycjęw Warszawie – biurowiec P180 – dzieli jedynie 180 kroków od stacji metra.

TransInfo.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę!