Gdańsk Śródmieście – nowa jakość dla pasażerów [FILM]

infotrans
29.09.2017 08:48

W ramach inwestycji Forum Gdańsk powstaje nowy węzełkomunikacyjny Gdańsk Śródmieście, który skupi w jednym miejscu wszystkie formytransportu publicznego: autobusy, tramwaje oraz pociągi SKM zatrzymujące się nastacji Gdańsk Śródmieście, umożliwiając sprawne przesiadki. Będzie tu takżepostój taksówek – na tym samym poziomie, co przystanki tramwajowe i autobusowe.

Węzeł Śródmieście powstaje na specjalnie przystosowanym dotego starym wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej przed węzłem Unii Europejskiej(skrzyżowanie alei z ul. Okopową i Podwalem Przedmiejskim). Ruch samochodowy wtym miejscu został wcześniej przeniesiony na dwa nowowybudowane wiaduktydrogowe.

Kompaktowo dla pasażerów

Sebastian Zomkowski, dyrektor ds. przewozów w ZarządzieTransportu Miejskiego w Gdańsku oznajmił:

– Będziemy uruchamiać kolejneelementy tego węzła. Już pod koniec października przywrócony zostanie ruchtramwajowy na tym odcinku, przy czym przystanki na Węźle Groddecka pozostaną,bo dają pasażerom jadącym od strony Gdańska Południe wygodne skomunikowanie zurzędem miejskim, szpitalem, czy sądami. Po zmianach część linii będzie nadaljeździć przez 3 Maja, a część skierujemy przez Hucisko.

Rozbudowywany węzeł został zaprojektowany tak, by autobusyjadące np. w kierunku Dolnego Miasta, Portu Północnego, rafinerii, WyspySobieszewskiej mogły na niego wygodnie zajeżdżać i zawracać.

– Plusy tego rozwiązania są oczywiste. Dziś pasażerowie,którzy przyjeżdżają tramwajem z Gdańska Południe muszą jechać aż do BramyWyżynnej i przejść na drugą stronę po to, by przesiąść się do autobusówjadących w wymienionych kierunkach lub w stronę Oruni – tłumaczy Zomkowski.-Gdy wysiądziemy tu z tramwaju, peron w peron będziemy mieć dostęp do autobusówjadących w kierunku Podwala Przedmiejskiego. To będzie oszczędność czasu iwygoda. Na bardzo małej przestrzeni mamy zintegrowane wszystkie środkitransportu. Nie ma porównania z węzłem Gdańsk Główny, który obsługuje podobnąilość pasażerów i tak samo wszystkie środki komunikacji, lecz jest dużorozleglejszy, jest tam “dużo chodzenia” między tramwajem czy kolejką.

Sześciostanowiskowa zatoka dla autobusów zaplanowana wramach węzła odciąży mocno obłożoną zatokę przy Bramie Wyżynnej – także jeślichodzi o autobusy regionalne, jadące od strony Warszawy czy PruszczaGdańskiego, które teraz będą zajeżdżać w nowe miejsce. Rozwiązanie transportoweprzy Forum Gdańsk jest pomyślane jako miejsce tranzytu, a nie przystanekkońcowy dla autobusów, wyjątkiem będzie linia 115, która w tym miejscu będziekończyć swój bieg.

Od lewej: Magdalena Gibley dyrektorka Forum Gdańsk orazSebastian Zomkowski dyrektor ZTM Gdańsk ds. przewozów przy wyjściu z przejściapodziemnego przy ul. Toruńskiej; Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Podziemie dla pieszych i samochodów

Węzeł połączony będzie przejściem podziemnym, którepoprowadzi pod centrum handlowym w kierunkach: 3 Maja, Hucisko i ul. Okopowej(wyjście na wysokości ul. Toruńskiej). Czynne całą dobę przejście będziewyposażone w windy. Inwestor zaplanował także drogę rowerową wokół forum – nawysokości węzła zejdzie ona do podziemnego przejścia, w którym ciągiem pieszo-rowerowym będzie można dotrzeć do ul. Toruńskiej dzięki bezstopniowemu wyjściuz tunelu. Przykładowy dystans do pokonania pieszo pod ziemią, od ul. Toruńskiejdo 3 Maja wynosi 700 m.

– W ten sposób powstał ciąg pieszy całkowicie oddzielony odruchu ulicznego – mówi Magdalena Gibney, dyrektorka Forum Gdańsk. – Od ulicyToruńskiej, przez otwarte całą dobę przestrzenie publiczne w Forum Gdańsk, ażdo Bramy Wyżynnej lub ulicy Hucisko przejdziemy nie napotykając ani jednegosamochodu.

Węzeł Śródmieście jest częścią większej przebudowy układukomunikacyjnego w tej części miasta. Pod forum powstaje podziemna droga – NowePodwale Grodzkie, która pozwoli kierowcom na dojazd od wiaduktu Biskupia Górkado Dworca Głównego PKP. Ponieważ prawoskręt w podziemną drogę na “starym”Podwalu Grodzkim powstanie tuż przed hotelem Central przy Dworcu Głównym PKP.Funkcjonująca tu obecnie zatoka dla autobusów komunikacji regionalnej zostaniezlikwidowana, linie będą obsługiwane bliżej dworca.

Ciekawym elementem podziemnego przejścia będzie ekspozycjajednej ze ścian odkrytego w trakcie prac budowlanych XVI.wiecznego BastionuKot.

– Bastion znajduje się bezpośrednio pod jezdnią ul. Okopoweji został zabezpieczony w taki sposób, by mógł być w przyszłości otwarty – mówiWojciech Brusz, dyrektor kontraktu budowy Forum Gdańsk. – Może tu powstaćdodatkowe połączenie kazamatów z tunelem. Być może stanie się to przy kolejnejw tym miejscu inwestycji, realizowanej przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańskabudowie nowego wiaduktu Biskupia Górka.

– Otwarcie przejścia podziemnego i parkingu na ponad tysiącmiejsc nastąpi jednocześnie z otwarciem Forum, czyli wiosną 2018 r. Równieżwtedy cały węzeł zacznie funkcjonować w pełni. Już teraz ZTM zapowiadauruchomienie w tym czasie nowych linii tramwajowych, przez węzeł w kierunkuStogów.

– Szacujemy, że węzeł przejmie ok. 18 proc. całego ruchu,który kumuluje się teraz przy Dworcu Głównym i Bramie Wyżynnej – oceniadyrektor ZTM. – Liczba pasażerów w ciągu doby wyniesie ok 28 tysięcy.

{https://www.youtube.com/watch?v=Qa1Fo8q1XNU}

Węzeł Śródmieście w skrócie:

• 2 nowewiadukty

• 8 nowychperonów tramwajowych i autobudowych

• 10 minut -o tyle skróci się czas przesiadki z autobusu czy tramwaju do pociągu SKM

• 28 tys.pasażerów ma korzystać z węzła w ciągu doby

• Ponad 120mln zł – tyle kosztowały inwestycje w układ komunikacyjny, które po zakończeniurobót w większości przejdą na własność miasta Gdańska. Część ul. Nowe PodwaleGrodzkie, z uwagi na usytuowanie pod Forum Gdańsk, pozostanie własnością Forum,ale będzie to droga publiczna.