Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk sprawdza jak podróżują mieszkańcy

infotrans
05.04.2016 12:50

Od wtorku, 5 kwietnia, rozpoczyna sięzakrojone na wielką skalę Gdańskie Badanie Ruchu. Setki punktów pomiarowych naulicach i skrzyżowaniach, 10 tysięcy ankiet i tysiąc formularzy do wypełnienia.- Chcemy zbadać zachowania transportowe mieszkańców – mówi Wiesław Bielawski,wiceprezydent Gdańska ds. polityki przestrzennej.

We wtorek zacznądziałać pierwsze uliczne punkty pomiarowe. Liczenie będzie prowadzone przezkolejne tygodnie we wtorki, środy i czwartki.

W środę, 6 kwietnia, do drzwi gdańskich domów we wszystkichdzielnicach zaczną pukać pierwsi ankieterzy. Będą chodzili po mieście do połowyczerwca. Można się ich spodziewać w każdą środę, czwartek, piątek i sobotę.

– Apelujemy do gdańszczan, by byli otwarci na tę współpracę -mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. – Aby wyniki byłymiarodajne, potrzebujemy co najmniej 10 tysięcy wypełnionych ankiet. Toogromnie ważne dla wszystkich mieszkańców. Na podstawie wyników tych badańopracowany będzie optymalny model komunikacyjny dla Gdańska.

Wykonawca badań – krakowska firma Via Vistula – z góry wzięłapod uwagę, że oszuści mogą próbować wykorzystać sytuację . Po to, by nikt niepodszywał się pod ankieterów uruchomiona zostaje specjalna bezpłatna infolinia.Dzięki niej, będzie można sprawdzić imię, nazwisko, i numer identyfikatora,którym legitymuje się ankieter.

Numer infolinii do weryfikacji danych ankietera to: 787 058 412.

Jakieto mają być pytania?

Ankieterów jest 40.Ich praca nie jest łatwa, ponieważ nie mogą przepytywać bezpośrednich sąsiadów.Na przykład w bloku mieszkalnym mogą zapukać tylko do jednych drzwi na jednympiętrze.

– Mają za zadanieprzeprowadzić 10 tys. wywiadów wśród mieszkańców – podkreśla Paulina Struska,współwłaścicielka firmy Via Vistula, której zlecono przeprowadzenie GdańskiegoBadania Ruchu. – Warto podkreślić, że realizujemy takie badania w środy,czwartki, piątki, w godzinach od 17-ej do 21-ej. Godziny wybraliśmy nieprzypadkowo,bowiem chodzi o to, by mieszkańcy byli dla ankieterów dostępni po powrocie zpracy. To da nam prawdziwy obraz przemieszczeń komunikacyjnych gdańszczan. Dotego dochodzi sobota, gdzie możemy prowadzić ankiety od godz. 10 do godz. 20.

Ankiety, to jedna zczterech – ale przy tym podstawowa forma zbierania danych.

– Wywiady kwestionariuszowe w gospodarstwach domowych sąnajważniejsze – mówi Paulina Struska. – Dzięki nim będzie wiadomo, jakkształtują się zachowania transportowe mieszkańców. Ile osób jeździ samochodem,ile osób jeździ autobusem, tramwajem? Ile się przemieszcza pieszo, ile narowerze? Ankieterzy będą pytać o godzinę rozpoczęcia i zakończenia podróży – poto, żeby wiedzieć w maksymalnie pełny sposób, o jakiej porze najczęściejgdańszczanie przemieszczają się. Wyznaczenie na tej podstawie czasu szczytówkomunikacyjnych umożliwi lepsze dopasowanie transportu zbiorowego, rozkładówjazdy do aktualnych potrzeb mieszkańców.

Wypełnienie jednej ankiety w obecności ankietera ma trwać ok.15-20 minut. Pytania są dość szczegółowe.

Sama ankieta ma być dostępna także na stronie internetowej – coda możliwość wypowiedzenia się także tym mieszkańcom, do drzwi których niedotrą pracownicy prowadzący badanie. Ankieta internetowa pojawi się w środę, 6kwietnia, na stronie www.viavistula.pl.

Osoby, które wypełnią ankietę, będą uczestniczyły w losowaniunagrody – roweru elektrycznego.

Na lotnisku, przystanku i ulicy

Trzy pozostałe metody zbierania danych nie dają już ewentualnymoszustom żadnego pola do działania.

Wywiady w Porcie Lotniczym w Gdańsku. Ankieterzy poproszą tysiącpasażerów o wypełnienie kwestionariusza. Będą w nim pytania m.in. o czaspodróży, powód wyboru kierunku lotu, sposób przejazdu na trasie z miasta nalotnisko i z powrotem – autem prywatnym, taksówką, kolejką PKM czy autobusem.

Pomiary potoków pasażerskich w transporcie zbiorowym. Będzie wsumie 135 punktów pomiarowych: na 79 przystankach autobusowych, na przystankachtramwajowych oraz dworcach i przystankach kolejowych. Badanie w głównej mierzeprowadzone ma być w godzinach szczytu porannego i popołudniowego (godz. 6-10 i14-18). W wybranych punktach pomiar będzie prowadzony przez 24 godz./dobę.Podstawą ma być praca obserwatorów wyposażonych w formularze, którzy będąspisywać liczbę pasażerów korzystających z danego przystanku.

Pomiary ruchu wtransporcie indywidualnym. Będą realizowane przy pomocy wideorejestracji. Takipomiar polega na nagraniu na kamery ruchu samochodowego w wybranych punktachmiasta i następnie liczenie samochodów osobowych, jjuż na podstawie odtworzenianagrania w warunkach biurowych. – To bardzo dokładne badanie – podkreślaPaulina Struska. – Wykonują je pracownicy, którzy mają już odpowiedniedoświadczenie. Chodzi przede wszystkim o rozpoznanie typów pojazdów, żeby niepomylić osobowego, dostawczego, mikrobusa, ciężarowego? Jest niezwykle ważneprzy tworzeniu późniejszego modelu transportowego. Ten pomiar realizowany mabyć w 15 tzw. przekrojach i 105 punktach pomiarowych. Przede wszystkim – wgodzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego. W wybranychmiejscach: non stop, przez 24 godz.

Coto ma dać Gdańskowi

Koszt tegoprzedsięwzięcia ma wynieść 550 tys. zł.

– Do 11 czerwca będziemy prowadzić badania w terenie – wyliczaStruska. – Do końca września będziemy analizować wyniki tych badań i tworzyćmodel ruchu. Chodzi o to, by posiadać aktualną wiedzę na temat przemieszczeń wtransporcie indywidualnym i zbiorowym. Wykonany na tej podstawie model ruchupozwoli na nowoczesne planowanie i zarządzanie transportem zbiorowym w mieście.Dzięki temu, pośrednio będzie można pozyskać fundusze z Unii Europejskiej.

– Szereg inwestycji zostało oddanych do użytku, jak choćbyPomorska Kolej Metropolitalna – zauważa wiceprezydent Bielawski. – Ladamoment oddany będzie tunel pod Martwą Wisłą. Chodzi o to, by sprawdzić, jakbędą się kształtowały zachowania mieszkańców w kontekście m.in. tych nowychrealizacji. A także zbadamy szereg innych uwarunkowań, by w pełni świadomiekształtować dalej politykę transportową miasta.

Wyniki badańnaniesione będą w postaci danych matematycznych na mapę układu komunikacyjnegoGdańska – tak by możliwe było odwzorowanie rzeczywistego rzeczywistegoprzepływu ruchu pasażerów. Umożliwi to m.in. optymalne planowanie nowych dróg.

– Nie trzeba będzie najpierw budować i potem dowiadywać się jakto działa – przekonuje Paulina Struska. – Wprowadzenie zebranych danych domodelu symulacyjnego umożliwi przebadanie wpływu poszczególnych planów narzeczywiste zachowania komunikacyjne w mieście. Możliwe też będzie na tejpodstawie racjonalizowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.Nasze badania wskażą również jaki wpływ na natężenie ruchu ma nowa zabudowa,zarówno mieszkaniowa jak i przemysłowa.

Po raz pierwszy podobne badania przeprowadzono w Gdańsku w 1998r. Ostatnio zdarzyło się to w roku 2009.

– Po co? I dlaczego teraz? Dlaczego teraz wykonujemy te badania?- odpowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. – Chciałabymprzypomnieć że jesteśmy obecnie na etapie prac nad planem uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miastaGdańska. Aby móc rzetelnie podejść do tego, jak nasze miasto ma się rozwijać wnastępnym horyzoncie czasowym, musimy zbadać właśnie jak zachowują sięmieszkańcy, bo to będzie miało zasadniczy wpływ na dalszy rozwój układukomunikacyjnego w Gdańsku. Jak będzie to wpływało na klasę dróg, jak będą onewyglądały… Docelowo pozwoli to łatwiej zarządzać całą komunikacją w mieście,bowiem wyniki tego badania będą miały wpływ również na rozwiązania czystotechniczne.