Gdańsk: Rewolucja na kółkach
Władze Gdańska chcą skłonić mieszkańców miasta do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej. Okazją do akcji promocyjnej jest Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Nie bez znaczenia są zalecenia zawarte w „Zielonej Księdze”. To dyrektywa Unii Europejskiej wytyczająca tzw. drogi kultury mobilności w mieście. Według jej postanowień, komunikacja w aglomeracjach ma opierać się przede wszystkim na transporcie publicznym, a mieszkańcom przyświecać ma hasło „Zamień swój wóz na bus”.
– Musimy skłonić obywateli do zmiany przyzwyczajeń – mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska. – Temu właśnie służyć mają podwyżki opłat za parking w centrum czy obniżki cen okresowych biletów komunikacji miejskiej.
Skoro więcej ludzi ma korzystać z komunikacji zbiorowej, zmodernizowane muszą zostać również autobusy tak, by przejazd był jak najmniej uciążliwy. Zakład Komunikacji Miejskiej zamierza stopniowo wymieniać pojazdy z silnikiem spalinowym na nowe, tzw. hybrydowe. Jak zapowiada Leszek Krawczyk, wiceprezes ZKM, planowane są również testy autobusów o nowoczesnym, ekologicznym, choć mało popularnym w Polsce napędzie wodorowym.
Jeśli ktoś mimo wszystko nie może żyć bez kierownicy, powinien przesiąść się na rower. – W Trójmieście do końca 2012 roku ma powstać 101 km ścieżek rowerowych, a inwestycja pochłonie ok. 140 mln złotych – informuje Antoni Szczyt z wydziału gospodarki komunalnej miasta.
Gdański tabor coraz nowocześniejszy:
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku konsekwentnie realizuje projekt wymiany taboru na nowy.
– rok 2006 – zakup 33 nowych autobusów marki Solaris (spełniających unijne normy regulujące emisję spalin – Euro 5) oraz trzech niskopodłogowych tramwajów Bombardier,
– rok 2008 – zakup 45 nowych Solarisów (15 o długości 12 m i 30 szt. o długości 18 m),
– październik 2008 r. – prezentacja modelu autobusu hybrydowego (cichszego, spalającego mniej paliwa i emitującego mniej szkodliwych substancji do środowiska),
– styczeń 2009 r. – usunięcie z dróg wszystkich autobusów marki Jelcz i Ikarus,
– do 2011 r. – zakup 35 nowych tramwajów niskopodłogowych oraz 30 autobusów marki Solaris,
– do 2011 r. – testy autobusów o napędzie wodorowym, wprowadzenie pojedynczych sztuk na drogi,
– do 2012 r. – wprowadzenie 46 używanych tramwajów N8C (popularne „Dortmundy”),
– do 2013 r. – powszechne użycie autobusów o napędzie hybrydowym.