Gdańsk podsumowuje rok: 175 416 269 pasżerów!
175 416 269 – tyle osób skorzystało z komunikacji miejskiejw Gdańsku w 2016 roku. To prawie o milion pasażerów więcej niż rok wcześniej.Procentują inwestycje w komunikację miejską: nowe torowiska, modernizacjaistniejących, zakup nowoczesnych i wygodnych autobusów i tramwajów.
W ciągu ostatnich kilku lat w Gdańsku największy wzrostliczby pasażerów przypadł na 2015 rok. W ciągu tych 12 miesięcy, w porównaniu z2014 rokiem, z gdańskich autobusów i tramwajów skorzystało o ponad 3,5 milionawięcej podróżnych. Niebagatelny wpływ na to miało uruchomienie liniitramwajowej na Pieckach ? Migowie. Ale liczba pasażerów ciągle rośnie – między1 stycznia a 31 grudnia 2015 roku przewieziono dokładnie 174 488 493 pasażerów.Rok później, w tym samym okresie, z gdańskiej komunikacji miejskiej skorzystałojuż 175 416 269 pasażerów, tj. o prawie milion więcej niż w 2015 r.
Pierwszy mocno zauważalny wzrost liczby pasażerów nastąpił w2009 roku, kiedy to z autobusów i tramwajów skorzystało 147 803 899 pasażerów.Potem było już tylko lepiej: 2010 rok – 154 936 795, 2011 rok – 157 077 625,2012 rok – 162 258 991, 2013 rok – 168 000 399, 2014 rok – 170 864329 i 2015rok – 174 488 493 pasażerów.
Powodów stale rosnącej rocznej liczby pasażerów ZTM Gdańskjest kilka.
– To na pewno zasługa inwestycji w infrastrukturękomunikacyjną, która jest efektem konsekwentnie realizowanej politykikomunikacyjnej Gdańska. Stawiamy na komunikację miejską, co znajdujeodzwierciedlenie w inwestycjach w nowe torowiska, w modernizację istniejącychczy też zakupy taborowe umożliwiające podróż nowoczesnymi, wygodnymi autobusamii tramwajami ? wylicza Piotr Grzelakzastępca prezydenta Gdańska.
Mniej biletów papierowych, więcej okresowych
Więcej pasażerów to więcej sprzedanych biletów. Corazczęściej gdańszczanie wybierają bilety okresowe. W 2014 roku dochód z ichsprzedaży zamknął się w kwocie 51 673 878 zł. W 2015 roku była to już kwota 53972 821 zł, natomiast w 2016 – 55 386 650 zł. To ważny wskaźnik, pokazującyrosnącą liczbę stałych klientów, korzystających regularnie z usługprzewozowych.
Spadła liczba sprzedawanych biletów papierowych; o ile w2014 roku przychód z tytułu ich sprzedaży wyniósł 55 112 369 zł, to już w 2016roku biletów papierowych sprzedano za 53 433 229 zł. Łączna różnica między 2014a 2016 r. wynosi ponad dwa miliony złotych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Większe przychody ze sprzedaży są reinwestowane wkomunikację, co oznacza wzrost pracy przewozowej, a więc m.in. możliwośćuruchamiania kolejnych połączeń (naprzykład linia 268 na Kokoszkach, więcej kursów linii tramwajowych dopołudniowych dzielnic Gdańska, częstsze kursy na popularnej linii autobusowej227, uruchomienie linii 158 przez tunel w kierunku Stogów, nowa liniaminibusowa 269 w Osowej czy wkrótce uruchomienie połączeń do UniwersyteckiegoCentrum Klinicznego). Znaczenie mają też korekty tras już istniejących, a także kolejne modernizacjetorowisk, jak np. planowany remont na Stogach czy rozbudowa sieci tramwajowej(trasa GPW).
Ma być atrakcyjnie i przyjaźnie
Warto przypomnieć, że w ramach Gdańskiego ProjektuKomunikacji Miejskiej wybudowano przed kilku laty m.in. linię tramwajową Chełm- Łostowice Świętokrzyska, która połączyła południe miasta z centrum idzielnicami nadmorskimi. Zmodernizowano istniejące torowiska wraz z sieciamitrakcyjnymi i infrastrukturą. W 2015 r. oddano do użytku inwestycję tramwajowąna Pieckach-Migowie, wybudowano także m.in. dojazdy do Pomorskiej KoleiMetropolitalnej.
Prawie wszystkie składy tramwajowe poruszają się potorowiskach wydzielonych (to odcinki tras tramwajowych, których toryprzebiegają po wydzielonym tylko dla nich terenie). To wpływa na ichpunktualność i co za tym idzie wysoką jakość komunikacji tramwajowej. Aż 86proc. tramwajów to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową,wszystkie kursujące w Gdańsku autobusy (ponad 270) to pojazdy niskopodłogowelub z częścią niskopodłogową, większość autobusów i połowa tramwajów posiadaklimatyzację.
– Dokładamy starań,by komunikacja miejska w Gdańsku była atrakcyjna i przyjazna dla każdegopasażera – deklaruje wiceprezydent Piotr Grzelak. – Mieszkańców do komunikacjiprzekonują nie tylko inwestycje infrastrukturalne, ale też wysoka częstotliwośćkursowania pojazdów i atrakcyjne siatki połączeń, umożliwiające przesiadki nawęzłach integracyjnych. Od stycznia 2016 r. następuje w Trójmieście integracjataryfowa, która umożliwia mieszkańcom podróż liniami ZTM w Gdańsku, jak i liniamiSKM oraz PKM na jednym, łączonym bilecie.
„