Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdańsk: Komunikacja Miejska – czyste powietrze

infotrans
19.09.2008 19:13

W środę, 17 września 2008 roku, w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, odbyła się debata poświęcona, „Tygodniowy zrównoważonego transportu”i „Dnia bez samochodu”pt. „Komunikacja Miejska –czyste powietrze dla wszystkich”. Jej celem była dyskusja nad dokumentem Komisji Europejskiej „Zielona Księga. Ku nowej kulturze mobilności w mieście”jak i przedstawienie praktyk i planów jakie miasto Gdańsk wprowadza aby promować i usprawniać komunikację miejską i ruch rowerowy.
W spotkaniu udział wzięli: Maciej Lisicki – zastępca Prezydenta Miasta Gdańska, Antoni Szczyt –zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Gdańska, Hubert Kołodziejski –przewodniczący zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, Leszek Krawczyk –wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp z o.o., a także Adam Bogusz –reprezentujący Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A., Włodzimierz Popoiłek –dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Alicja Kraska –zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku i przedstawiciele prasy.
1. Koordynujący całe przedsięwzięcie, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Gdańska Antoni Szczyt, przedstawił działania jakie miasto Gdańsk podjęło w związku z „Tygodniem zrównoważonego transportu”i „Dniem bez samochodu”:
– W szkołach zostanie przeprowadzony cykl lekcji wychowawczych pt. „Jak chronić naszą atmosferę”.
– 22 września 2008 roku podczas „Dnia bez samochodu”właściciele lub współwłaściciele aut będą mogli korzystać z gdańskiej komunikacji miejskiej bez biletów, w razie kontroli okazując ważny dowód rejestracyjny. Tego samego dnia przeprowadzona zostanie akcja pod hasłem „Zmień wóz na bus”, propagująca korzystanie z transportu publicznego. Skasowany tego dnia bilet komunikacji miejskiej pozwoli odwiedzić Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, zwykle zamknięte w poniedziałki o tej porze roku. Dzięki biletowi ZTM wejściówka do MHMG będzie o połowę tańsza, a uprawnieni do korzystania z przejazdów ulgowych będą mogli wejść za darmo.
– Sekcja Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji przeprowadzi wzmożone działania mające na celu eliminowanie z ruchu pojazdy, które emitują do atmosfery nadmierne ilości spalin.
– Straż Miejska organizuje dla najmłodszych naukę poruszania się na rowerach w ruchu drogowym.
– Prowadzona jest akcja promocyjna z wykorzystaniem plakatów jak i folderów umieszczonych na wiatach przystankowych, w pojazdach jak i w placówkach Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
2. Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska Maciej Lisicki przedstawił główne założenia i plany związane z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej:
– Gdańsk posiada już miejsca wydzielone na torowiska tramwajowe i sukcesywnie będzie rozbudowywał nowe torowiska, stawiając na dowóz pasażerów autobusami do pętli przesiadkowych.
– Miasto Gdańsk już od dłuższego czasu, przy okazji inwestycji drogowych rozbudowuje sieć dróg rowerowych.
– Budowa systemu sterowania ruchem „Tristar”, w którym specjalne czujniki sprawdzające natężenie ruchu będą regulować sygnalizację świetlną aby m.in. autobusy mogły przejechać tzw. „zieloną falą”. – Maksymalnie podwyższono ceny za parkowanie w centrum miasta. Działanie to ma zachęcić kierowców do pozostawienia aut i skorzystania z komunikacji miejskiej, jako bardziej opłacalnej formy transportu.
3. Wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp z o.o. Leszek Krawczyk, jako partner miasta w projekcie GPKM, przedstawił plany przewoźnik dotyczące modernizacji taboru na najbliższe lata:
– W okresie 2008-2012 planowana jest modernizacja 46 szt. pojazdów typu N8C. Będzie to m.in. obniżenie części środkowej pojazdów, wyposażenie ich w monitoring i kasowniki dwusystemowe oraz w informację liniową. W tym okresie planowany jest również zakup 45 autobusów spełniających normę emisji spalin EURO 5.
– W 2011 roku planowana jest wymiana 30 autobusów na pojazdy o silnikach hybrydowych.
– Na przełomie lat 2008/2009 nastąpi likwidacja pojazdów typu Ikarus i Jelcz. Również w tym czasie zostanie podpisany list intencyjny z Rafinerią Gdańską dotyczący paliwa wodorowego.
4. Przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej Hubert Kołodziejski zaprezentował ideę i perspektywy integracji systemu transportu zbiorowego w aglomeracji trójmiejskiej:
– Wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego jest pierwszym krokiem do integracji systemu transportu zbiorowego w trójmiejskiej aglomeracji. Badania marketingowe wykazały, że bilet ten cieszy się coraz większą popularnością wśród mieszkańców, a przede wszystkim wśród osób przyjezdnych, potwierdzając tym samym słuszność dążenia miast do pełnej integracji komunikacji zbiorowej. Zwrócono uwagę na kluczową rolę szybkiej kolei podmiejskiej, jako głównego szkieletu komunikacyjnego pozwalającego na sprawne przemieszczanie się między aglomeracjami. Lokalne środki transportu miałyby dowozić pasażerów z dalszych dzielnic miasta do kolei podmiejskiej, unikając tym samym dublowania się pojazdów.
5. Przedstawiciel Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Tomasz Radzikowski przedstawił plany miasta dotyczące rozbudowy sieci tramwajowej i budowy nowych węzłów integracyjnych komunikacji miejskiej:
– Przy nowo powstałych węzłach komunikacyjnych powstaną parkingi w systemie Park and Ride (parkuj i jedź) oraz bezpieczne parkingi rowerowe.
– W najbliższym czasie wydłużona zostanie linia tramwajowa z Chełmu do
węzła Nowa Łódzka. Następnie powstanie nowa linia tramwajowa do węzła
Myśliwska w Migowie, gdzie również powstaną parkingi samochodowe i rowerowe
6. Adam Bogusz przedstawiciel Polskiego Górnictwa i Gazownictwa SA zaprezentował korzyści i możliwości płynące z wykorzystania sprężonego gazu ziemnego w komunikacji zbiorowej.
– Sprężony gaz ziemny, jako jedno z najtańszych i najbardziej przyjaznych środowisku paliw dostępnych na rynku w przyszłości ma duże szanse na zdominowanie rynku transportu zbiorowego. Z uwagi na swoje właściwości fizyczno-chemiczne jest to jedno z najbezpieczniejszych paliw Niestety z uwagi na wysokie koszty związane z modernizacją taborów i infrastruktury, paliwo to w najbliższym czasie będzie miało znikomy udział w rynku transportowym.