Gdańsk i 113 mln pasażerów od początku roku

infotrans
14.10.2014 15:03
Od pięciu lat systematycznie rośnie liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej. Ubiegły rok był pod tym względem rekordowy –z tramwajów i autobusów skorzystało aż 168 milionów osób. W roku bieżącym najprawdopodobniej uda się osiągnąć podobny pułap –od stycznia do września ZTM w Gdańsku przewiózł bowiem już 113 mln osób. Jerzy Dobaczewski, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, jako powód rosnącej liczby pasażerów widzi m.in. w poprawie dostępności nowoczesnego, szybkiego i ekonomicznie efektywnego transportu szynowego. –„W ramach szerokiego programu inwestycyjnego w 2007 r. włączono do eksploatacji nową trasę tramwajową, wybudowaną w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, na odcinku z Centrum Gdańska do węzła integracyjnego przy ul. Witosa w intensywnie rozbudowywanej dzielnicy Chełm –mówi Jerzy Dobaczewski. – Wkrótce potem przedłużono ją do pętli Łostowice –Świętokrzyska, co polepszyło zabezpieczenie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców południowego Gdańska”- dodaje.
 
Nowoczesny tabor ZKM Gdańsk Nowoczesny tabor ZKM Gdańsk
Inwestycja w nowoczesny, klimatyzowany tabor sprawiła, że Gdańsk, pod względem ilości pojazdów komunikacji miejskiej wyposażonych w klimatyzację, jest numerem 1. w Polsce. 100 procent autobusów wszystkich Operatorów (ZKM, Warbus i PKS) to pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk może się pochwalić również najwyższym w Polsce udziałem pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej –jest to 75% (dla porównania Warszawa 46%, Kraków –44%). Udział ten będzie się sukcesywnie zwiększał wraz z dostawami kolejnych pojazdów. Nie można zapominać o inwestycjach, jak trwająca obecnie budowa torowiska w dzielnicy Piecki-Migowo czy remont torowiska na Przeróbce. Uproszczono również taryfę biletową. Wyeliminowano zasady zbyt skomplikowane dla przyjezdnych, czyli uzależnienie ceny biletu od czasu przejazdu lub liczby przejechanych przystanków. –„Od 1 czerwca 2009 r. zaczęły obowiązywać nowe zasady taryfowe i ceny za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego –mówi Dobaczewski. – Zrezygnowano z obowiązującej od początku lat dziewięćdziesiątych taryfy czasowej w zakresie biletów jednorazowych i przystankowej w zakresie biletów okresowych. Bardziej przejrzysta taryfa szybko przyniosła konkretne wyniki w postaci m.in. obniżki cen biletów miesięcznych i okresowych. –„To sprawiło, że coraz większa liczba Pasażerów korzysta z biletów miesięcznych –mówi Jerzy Dobaczewski. –Największą popularnością cieszyły się u nas w 2013 r. bilety okresowe pełnopłatne, jak np. miesięczny/30-dniowy na linie zwykłe w granicach Gdańska, ważny we wszystkie dni w tygodniu. Jego sprzedaż to 55,3% sprzedaży wszystkich biletów pełnopłatnych. Następny w kolejności był bilet miesięczny/30-dniowy na linie zwykłe w granicach Gdańska, ważny od poniedziałku do piątku, stanowił on 13,8% wszystkich sprzedanych biletów pełnopłatnych. W grupie biletów ulgowych prym wiódł bilet miesięczny/30 dniowy na linie zwykłe w granicach Gdańska, ważny we wszystkie dni tygodnia, to 44,2 % sprzedanych wszystkich biletów ulgowych. Następny w kolejności –bilet miesięczny/30-dniowy na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Gdańska, ważny we wszystkie dni tygodnia –30,4% i trzeci w kolejności –bilet na całą sieć ZTM –18,8%”- wylicza Jerzy Dobaczewski podkreślając, że podobnie było w latach 2010 – 2012.
 Miejska komunikacja w Gdańsku  
Jak mówi dyrektor ZTM, zarówno inwestycje w infrastrukturę i tabor, jak i zmiany w strukturze taryfy i cen biletów okazały się działaniami idącymi we właściwym kierunku, które zaowocowały wzrostem ilości przewiezionych pasażerów. –„Cały czas pracujemy nad siatką połączeń, modyfikujemy istniejące i tworzymy nowe połączenia, m.in. lokalne, takie jak linia 100 na Głównym i Starym Mieście czy linia 269 na Osowej. Mamy nadzieję, że wkrótce przybędzie nam także kolejne połączenie lokalne, jakim będzie obsługa komunikacyjna Wzgórza Mickiewicza –mówi Dobaczewski. – Gdańsk stawia na transport publiczny konsekwentnie realizując działania, które bezpośrednio przekładają się na wzrost komfortu jazdy, to zaś bezpośrednio wpływa na rosnącą stale od kilku lat liczbę przewiezionych Pasażerów”–podsumowuje dyrektor ZTM. A oto liczby pasażerów ZTM Gdańsk
– Rok 2009 – 147 803 899
– Rok 2010 – 154 936 795
– Rok 2011 – 157 077 625
– Rok 2012 – 162 258 991
– Rok 2013 – 168 000 399