Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk: Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zakończone

infotrans
10.06.2014 12:22

Za nami najważniejszy etap budowy Trasy Słowackiego w Gdańsku, która połączy Port Lotniczy z Portem Morskim. Maszyna drążąca, której wicepremier Elżbieta Bieńkowska w maju ubiegłego roku nadała imię Damroka, zakończyła wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestycja otrzymała ponad 1,15 mld zł dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko. –Tunel pod Martwą Wisłą jest pierwszym w Polsce tego typu obiektem, wykonanym metodą TBM (Tunnel Boring Machine) w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych –powiedziała na uroczystości oficjalnego zakończenia wiercenia II nitki tunelu wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska. Odbyła się ona 9 czerwca 2014 r. Dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości 1,4 km będzie przebiegał pod Wisłą na głębokości w swym najniższym miejscu prawie 35 m. Każdy z tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu. Dzięki przedsięwzięciu gdański port zyska bezpośrednie połączenie z południową obwodnicą miasta, która prowadzi do autostrady A1 i do drogi ekspresowej S7. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny”od strony Ku Ujściu (w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły) i „Dworzec Wiślany”od strony Węzła Marynarki Polskiej (w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu rzeki). Całkowita wartość projektu pn. Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk-Trasa Słowackiego to 1,42 mld zł. Trasa o łącznej długości ok. 10 km składa się z czterech zadań inwestycyjnych. Budowa tunelu, która rozpoczęła się 29 maja 2013 r., jest ostatnim z nich. Filmowa relacja tutaj 
Równolegle podpisano również umowę o dofinansowanie ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko, przedsięwzięcia pn. 'Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej –etap IIIB’. W ramach projektu powstanie nowa linia tramwajowa, łącząca Śródmieście Gdańska z dzielnicą Piecki-Migowo. Do jej obsługi zostanie zakupionych 5 niskopodłogowych, dwukierunkowych, nowoczesnych tramwajów. Na węzeł tramwajowo-autobusowy zostanie przebudowana także pętla Siedlce. Projekt jest elementem wieloletniego programu, który ma zwiększyć udział transportu szynowego w miejskim transporcie zbiorowym. Z efektów realizacji pierwszego etapu mieszkańcy korzystają już od 2012 r. Powstała linia tramwajowa Chełm-Nowa Łódzka, kupiono 35 sztuk taboru tramwajowego, przebudowano zajezdnię „Wrzeszcz”i torowisko w ul. Hallera.