Fundacja Republikańska ostro o transporcie na EURO 2012
Zakończenie fazy grupowej EURO 2012 to dobry moment, aby sprawdzić, czy sprawdziły się krytyczne opinie na temat transportowych przygotowań polskich miast do EURO. Publikujemy analizę dt. Warszawy autorstwa Marcela Klinowskiego, eksperta ds. transportu publicznego Fundacji Republikańskiej. Pojawiła się ona na stronie Fundacji tuż przed startem EURO, a oto jej treść: -„Do meczu otwarcia na EURO 2012 zostało kilka dni. Kończą się przygotowania Warszawy do największej imprezy sportowej w historii stolicy. Kiedy w kwietniu 2007 r. UEFA przyznała Polsce i Ukrainie organizację największej imprezy piłkarskiej na kontynencie, zapanowała euforia i zaczęto snuć wielkie plany inwestycji. Potem jednak sukcesywnie lista inwestycji malała –w ciągu 5 lat zrezygnowano z następujących inwestycji transportowych:
– Budowa mostu pieszo-rowerowego na Wiśle
– Budowa Trasy Świętokrzyskiej
– Budowa obwodnicy śródmiejskiej na Pradze
– Budowa Trasy Siekierkowskiej
– Budowa ul. Tysiąclecia
– Budowa nowego dworca kolejowego Warszawa Wschodnia
– Budowa nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia
Natomiast z inwestycji realizowanych w zaplanowanym terminie ukończone nie zostaną:
– Rozbudowa Portu Lotniczego w Modlinie (oddanie do użytku w lipcu 2012 r.)
– Budowa linii kolejowej ze stacji Modlin do Portu Lotniczego w Modlinie (otwarcie planowane po 2015 r.)
– Budowa centralnego odcinka II linii metra od stacji „Rondo Daszyńskiego”do stacji „Dworzec Wileński”(otwarcie planowane po 2014 r.)
Wobec powyższego warto się zastanowić, jak będzie w praktyce wyglądała obsługa transportowa w trakcie trwania imprezy. Obawiam się, że będzie ona przypominała operację na „żywym organizmie”w ekstremalnych warunkach. Przyjrzyjmy się paru transportowym absurdom w Warszawie.
„Odlotowe”połączenie
W ostatnim możliwym momencie –bo dopiero 1 czerwca –uruchomiono połączenie kolejowe między Lotniskiem Chopina a centrum Warszawy. Zgodnie z rozkładem, dwóch przewoźników –miejskie SKM Warszawa i regionalne Koleje Mazowieckie –będzie realizowało cztery połączenia na godzinę. Dzięki temu kibice przylatujący do stolicy będą mogli dostać się do centrum w 21-24 minuty (w zależności od połączenia). Od razu jednak pojawia się istotne utrudnienie dla kibiców, ponieważ transport będzie się odbywał dwoma trasami: 1) przez Dworzec Śródmieście, Powiśle, Stadion do Warszawy Wschodniej i 2) przez Dworzec Centralny do Warszawy Wschodniej, ale z pominięciem Warszawy Stadion. Warto też zauważyć, że skład Kolei Mazowieckich, a więc zasadniczo pociąg regionalny, do czasu oddania do użytku Portu Lotniczego w Modlinie, będzie kursował jedynie w granicach Warszawy. Wszystko to powoduje niepotrzebny chaos informacyjny i dopiero w dniach meczowych okaże się czy kibice z zagranicy nie pogubią się w organizacji przejazdów lotniskowych. Autorom kampanii marketingowej ZTM „Odlotowe połączenie lotniskowe”zapewne nie o taki „odlot”chodziło.
Buspasy dla…działaczy
W momencie kiedy ważyły się losy otwarcia połączenia kolejowego z Lotniskiem Chopina opracowano wariant alternatywny polegający na wytyczeniu specjalnego buspasa w ciągu ul. Żwirki i Wigury –głównego połączenia drogowego Okęcia z centrum. Oczywiście od początku słusznie obawiano się, że spowodowałoby to paraliż komunikacyjny na tym odcinku. Ostatecznie, mimo otwarcia połączenia kolejowego, i tak zdecydowano o wytyczeniu całodobowego buspasa. Stało się to na wniosek UEFA, a buspas będzie służył głównie…działaczom federacji piłkarskich, sponsorom i gościom specjalnym.
Twierdza Saska Kępa
Na czas mistrzostw oraz w trakcie trwania każdej następnej imprezy masowej na Stadionie Narodowym zostanie zamknięty teren Saskiej Kępy –reprezentacyjnego osiedla na Pradze Południe. Wjazd na zamknięty teren będą mieli tylko mieszkańcy i przedsiębiorcy mający tytuł prawny do lokalu za okazaniem specjalnego identyfikatora. Urząd m.st. Warszawy szacuje, że wyda 15 tysięcy wejściówek. Nikt jednak nie pomyślał o pozostałych uczestnikach ruchu. Z takiej możliwości nie będą mogły skorzystać inne podmioty, w tym chociażby klienci mieszczących się na Saskiej Kępie urzędów, instytucji, lokali, kurierzy, dostawcy towarów itp. Takie zabezpieczenia nie były dotąd nigdy wcześniej stosowane i tylko dodatkowo utrudnią ruch kołowy w tej części miasta.
Niewykorzystane inwestycje
Z uwagi na ograniczenia w ruchu wokół Stadionu Narodowego, nie zostaną wykorzystane również niektóre inwestycje infrastrukturalne z wybudowanym specjalnie z myślą o EURO 2012 kosztem 40 milionów złotych węzłem przesiadkowym w al. Zielenieckiej. Wynika to z tego, że w trakcie imprez masowych zostanie całkowicie zawieszony ruch tramwajowy oraz zamknięty Most Poniatowskiego, który jest jedynym połączeniem drogowo-tramwajowym Śródmieścia i Pragi. Inaczej sytuacja wyglądałaby, gdyby został zrealizowany, zgodnie z pierwotnymi planami most pieszo-rowerowy między Mostem Świętokrzyskim i Mostem Poniatowskiego.
Podsumowując, najbliższy miesiąc będzie wielkim sprawdzianem i wyzwaniem zarówno dla systemu transportowego, któremu daleko od kompletności, jak i dla mieszkańców stolicy. Zakrojona na szeroką skalę akcja marketingowa zachęcająca do podróżowania komunikacją miejską w trakcie mistrzostw nie rozwiąże wszystkich problemów. Co ciekawe, na plakatach rozwieszonych we wszystkich pojazdach organizatorzy zachęcają do przyjazdu na Stadion Narodowy…metrem, które dotrze w to miejsce w najlepszym wypadku za 2 lata.