Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

FOGTEC – wodna mgła kontra pożary w transporcie publicznym

infotrans
27.01.2009 14:04
Podczas targów TRANSEXPO 2008 firma El-Cab z Bolechowa zaprezentowała system FOGTEC do gaszenia pożarów, który można stosować zarówno w autobusach, jak i w pojazdach szynowych. Zaletą układu jest szybkość działania i skuteczność, a także dzięki małemu poborowi wody –brak zniszczeń spowodowanych środkiem gaśniczym po ugaszeniu pożaru. Rozproszenie wody przy zastosowaniu wysokiego ciśnienia woda wprowadzona do strefy pożaru uzyskuje bardzo dużą powierzchnię chłodzącą. Dzięki temu nie tylko gaszony jest ogień, lecz chronieni są ludzie znajdujący się w pojazdach. O tym nowym produkcie w ofercie firmy rozmawialiśmy z Andrzejem Milewski, dyrektorem handlowym El-Cab:
Wykres przestawiający sposób gaszenia pożarów przez FOG-TECZestaw pomp w zastosowaniu przemysłowym . foto: FOGTECFirma FOG-TEC podczas targów Innotrans 2008
TransInfo.pl: Skąd pomysł na wprowadzenie systemów gaszenia pożarów do oferty Waszej firmy?
Andrzej Milewski: Obecnie dysponujemy bardzo szeroką ofertą komponentów stosowanych w różnych środkach komunikacji publicznej i to zarówno autobusach, jak i pojazdach szynowych. Wprowadzenie systemów przeciwpożarowych to konsekwentne realizowanie naszej strategii ciągłego poszerzenia oferty, aby móc zaoferować naszym klientom pełen pakiet dostępnych rozwiązań dla transportu publicznego. Szczególnie w autobusach obserwujemy, że zbyt często dochodzi w nich do pożarów komory silnika. Oczywiście ten problem dotyka głównie stare i zaniedbane pojazdy, ale nie tylko –w tym roku mieliśmy kilka przypadków, kiedy pożar strawił całkiem nowoczesne konstrukcje. Dlatego staramy się przekonywać przewoźników, że naprawdę warto zabezpieczyć się wcześniej przed ewentualnym pożarem pojazdów komunikacji publicznej –tym bardziej, że tutaj liczy się także ochrona zdrowia i życia pasażerów.
TransInfo.pl: Czy jakiś polski przewoźnik autobusowy stosuje już to rozwiązanie?
Jeszcze nie, gdyż dopiero zaczęliśmy jego promocję. Moim zdaniem to jednak tylko kwestia czasu. Przy tak drogich pojazdach jak autobusy czy pociągi zastosowanie dodatkowej ich ochrony to logiczne posunięcie. I będziemy wszystkich do niego przekonywać, tym bardziej, że po zastosowaniu systemu firmy FOGTEC możliwe powinno być obniżenie składki na ubezpieczenie.
TransInfo.pl: Na czym polega działanie wodnych systemów mgłowych?
W tych instalacjach stosuje się tylko czystą wodę, którą jest rozpraszana przy ciśnieniu 80 do 200 bar na mgłę. Jej główne działanie to chłodzenie i wypieranie tlenu. Mgła wodna FOGTEC zwalcza pożary bardzo małymi kroplami czystej wody. Dzięki temu, systemy te są szczególnie efektywne i zużywają bardzo małe ilości wody. To z kolei wyraźnie redukuje bezpośrednie i pośrednie szkody wystąpienia pożaru. Ponadto występuje tutaj efekt osłonowy (parasola), który osłaniania otoczenia pożaru przed oddziaływaniem ciepła, a tym samych ogranicza to możliwość rozprzestrzeniania się pożaru. Może stanowić zaporę przeciwpożarową. I kolejna ważna rzecz w przypadku autobusów i pociągów: FOGTEC może być tak zaprojektowany by równomiernie ochładzać gorące, metalowe powierzchnie. Gwałtowne i nierównomierne ich ochładzanie może spowodować wykrzywienie.
Zestaw pomp w zastosowaniu przemysłowym . foto: FOGTECFOGTEC w akacji podczas gaszenia komory silnika
TransInfo.pl: Jak następuje aktywacja systemu w przypadku pożaru?
Szybkość działania to jedna z najważniejszych zalet systemu FOGTEC. Uaktywnia się natychmiast po wykryciu ognia czy zadymienia. Po otrzymaniu sygnału z czujników zostaje otwarty zawór i azot pod wysokim ciśnieniem tłoczy wodę z butli. Jest ona następnie zamieniana w mgłę. Wysokie ciśnienie jest stosowane, by po pierwsze: rozpraszać wodę i po drugie: nadać powstałym kropelkom przyspieszenie. W przypadku stosowania niskiego ciśnienia kropelki są albo większe albo ich przyspieszenie jest niewystarczające ze względu na zbyt małą energię kinetyczna, jaką otrzymują. Rdzeniem każdego urządzenia gaśniczego FOGTEC są specjalne dysze mgłowe.
TransInfo.pl: Czy system FOGTEC może też działać w przedziałach pasażerskich?
A nawet powinien. Zdolność mgły wodnej do szybszego niż wszystkie inne środki gaśnicze obniżania temperatury i wymywanie gazów pożarowych jest szczególnie ważna dla ochrony ludzi. Ta cecha powoduje, że FOGTEC jest idealnym wyborem właśnie dla przestrzeni pasażerskich. Badania amerykańskiego Urzędu Ochrony środowiska i Narodowego Stowarzyszenia Ochrony Przeciwpożarowej jasno wykazały, że mgła wodna jako środek gaśniczy nie stanowi zagrożenia dla ludzi. Także obniżanie zawartości tlenu w powietrzu przez powstającą parę nie stanowi niebezpieczeństwa, ponieważ ma to miejsce tylko lokalnie w strefie płomieni, a ponadto z reguły przerwanie spalania następuje już przy obniżeniu stężenia tlenu do 16-18 %. Działanie tego systemu ułatwia także strażakom dotarcie do źródła ognia.
TransInfo.pl: Zaprezentowany na targach w Kielcach system może być z powodzeniem stosowany w autobusach, ale zdaje się, że obecnie głównym obszarem zastosowania tych urządzeń –jeżeli chodzi o transport publiczny –jest kolejnictwo…
Dokładnie. Obecnie FOGTEC wraz ze swoim zespołem specjalistów ds. kolei jest czołowym producentem
instalacji gaśniczych dla pojazdów szynowych. Firma oferuje pełen zakres usług, począwszy od doradztwa poprzez dostawę systemu komponentów skończywszy na montażu i konserwacji instalacji gaśniczych. Korzyści z zastosowania FOGTEC „Rail System”to przede wszystkim mniejsze koszty wynikające z awarii, lepsza dostępność do mobilnego środka gaśniczego, a także spełnienie wymogu dopuszczeń technicznych. Jeżeli chodzi o typy pojazdów szynowych, gdzie znajduje on zastosowanie można pogrupować następująco: maszynownie – czyli lokomotywy spalinowe i elektryczne, przestrzeń pasażerska czyli pociągi regionalne i wagony sypialniane oraz wszelkiego rodzaju szafy aparaturowe oraz instalacje hydrauliczne.
TransInfo.pl: W jakich obecnie pojazdach szynowych w Polsce znajdują się systemy FOGTEC?
Pełny system, tzn. detekcja w przestrzeni pasażerskiej i w komorach silnikowych oraz instalacja gaszenia w tym samym zakresie, jest zastosowany w budowanych w firmie PESA pojazdach ATR 220. System gaszenie znalazł zastosowanie w modernizowanych przez PESE lokomotywach spalinowych ST46. Pracujemy na kolejnymi projektami zarówno w zakresie nowych pojazdów jak i modernizacji.
TransInfo.pl: Bardzo dziękuje za rozmowę!
System FOGTEC także stosuje się w tunelach…oraz w budynkach mieszkalnych