Europejscy pasażerowie słabo znają swoje prawa
Tylko 43 proc. obywateli UE korzystających w ciągu ostatnich12 miesięcy z transportu lotniczego, kolejowego, autokarowego czy morskiego wieo prawach konsumenckich, które ustanowiła UE – wynika z badania Eurobarometr,które opublikowała KE.
Odsetek podróżnych, którzy mają poczucie, że przed podróżązostali dobrze poinformowani o przysługujących im prawach przezprzedsiębiorstwa transportowe, kształtuje się różnie w zależności od środkatransportu: 40 proc. w przypadku pasażerów podróżujących samolotem, 29 proc. –statkiem lub promem, 26 proc. – koleją i 26 proc. – autokarem czy autobusem.
Respondenci, których podróż samolotem została zakłócona,skarżyli się częściej niż pasażerowie korzystający z innych środków transportu:skargi złożyło 37 proc. pasażerów podróżujących samolotem w porównaniu z 26proc. pasażerów podróżujących autobusem lub autokarem, 24 proc. pasażerówpodróżujących koleją i 18 proc. pasażerów podróżujących statkiem lub promem.
Bez skargi
Wśród osób, których podróż została zakłócona, lecz którzynie złożyli oficjalnej skargi, najczęstszym powodem jej nieskładania byłoprzekonanie, że nie miało to sensu (45 proc.) albo że kwota, jaką zapłacili zabilet, była zbyt niska, by występować ze skargą (25 proc.).
W przypadku 53 proc. podróżnych, którym w ciągu ostatnich 12miesięcy przydarzyły się zakłócenia podczas podróży samolotem, linie lotniczezaoferowały pewną formę pomocy (albo posiłek i napoje, albo lot alternatywny,zwrot kosztów, rekompensatę finansową, zakwaterowanie itp.), niezależnie odtego, czy pasażerowie złożyli skargę, czy też nie. Tylko 43 proc. pasażerówpodróżujących koleją i 38 proc. podróżujących autokarem lub autobusem, statkiemlub promem odpowiedziało, że przedsiębiorstwa transportowe zaoferowały impomoc, gdy doszło do zakłóceń podczas podróży.
55 proc. respondentów, którzy złożyli skargę wprzedsiębiorstwach transportowych na zakłócenia, stwierdziło, że są zadowoleniz tego, jak ich skarga została rozpatrzona, natomiast tylko 37 proc.respondentów, którym przydarzyły się zakłócenia podczas podróży, przyznało, żebyli zadowoleni ze sposobu, w jaki przedsiębiorstwo transportowe poinformowałoich o procedurach składania skargi.
Europejski ewenement
-„Unia Europejska to jedyny obszar na świecie, gdzieobywatele cieszą się ochroną w postaci pełnego zestawu praw pasażerów. Prawa tenależy jednak lepiej poznać. Muszą one być bardziej zrozumiałe, a ichegzekwowanie musi być łatwiejsze. Unijne przepisy powinny również zapewniaćpasażerom i przedsiębiorstwom większą pewność prawa. Dlatego Komisjazaproponowała modernizację praw pasażerów korzystających z transportulotniczego i kolejowego. Teraz Rada i Parlament Europejski muszą szybko osiągnąćporozumienie dotyczące tych praw i dopilnować, aby osoby podróżujące w UE miałyskuteczną ochronę” – powiedziała unijna komisarz ds. transportu AdinaValean.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prawa pasażerów są ustalane na poziomie UE. Za ichstosowanie odpowiadają dostawcy usług transportowych, natomiast ichegzekwowaniem zajmują się krajowe organy. Rozbieżne praktyki krajowe mogąutrudniać pasażerom zrozumienie, co należy zrobić i do kogo się zwrócić,zwłaszcza że pasażerowie często podróżują poza granice UE.
Badanie przeprowadzono w dniach 19 lutego – 4 marca 2019roku, a na pytania odpowiedziało 27 973 obywateli UE.
Pełen raport dostępny jest TUTAJ
„