ETZT 2020: Warszawa z paradą i wirtualnymi wydarzeniami
Bardzo skromnie zapowiadają się tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w stolicy.
-„W tym roku, z powodu stanu epidemii, Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu „przenosimy” do internetu. Obchody uświetni w niedzielę 20 września parada zabytkowych tramwajów. A we wtorek 22 września Dzień bez Samochodu – tego dnia można będzie podróżować Warszawskim Transportem Publicznym bezpłatni – informuje Warszawski Transport Publiczny.
Tym sam codziennie w mediach społecznościowych będą publikowane posty oraz filmy, ukazujące różne środki transportu publicznego i przedstawiające ich zalety. Będzie można o nich poczytać w specjalnym numerze miesięcznika iZTM, a także ustawić sobie specjalną nakładkę na zdjęciu profilowym na Facebooku.
-„Miasto to wspólna przestrzeń, z której musimy korzystać odpowiedzialnie. Odpowiedzialnie, czyli troszcząc się o wygodę przemieszczania się wszystkich użytkowników ruchu, a także o środowisko. Pamiętajmy: samochód nie jest jedynym środkiem transportu po mieście. Jeżeli chcemy zadbać o środowisko i rozładować ruch na stołecznych ulicach, powinniśmy wszyscy jak najczęściej stawiać na transport publiczny czy jazdę rowerem – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Obchody ETZT uświetni w stolicy parada zabytkowych tramwajów. Dzięki temu będzie można zobaczyć, jak się kiedyś podróżowało po stolicy, jak wyglądały wagony, ile było w nich miejsc do siedzenia? W niedzielę 20 września o godzinie 12.00 na trasę: pl. G. Narutowicza – pl. Bankowy – gen. W. Andersa – Most Gdański – Jagiellońska – Most Śląsko- Dąbrowski – pl. Bankowy – pl. G. Narutowicza wyruszą m.in. wagony: K #445 (tzw. „berlinka”), Lw #541 (wyprodukowany w 1925 roku), N #607 (jeden z pierwszych wyprodukowanych w 1949 r. dla Warszawy), 13N #503 (z 1959 r.). Po paradzie zabytkowe tramwaje wyjadą na trasę linii 36 Warszawskich Linii Turystycznych. Tego dnia także linię 100 będzie obsługiwało więcej autobusów.
Do tramwajów biorących udział w paradzie na pl. G. Narutowicza będą mogli wsiąść pasażerowie. Pamiętajmy jednak, że z powodu ograniczeń wprowadzonych przez rząd, będzie można zająć jedynie połowę miejsc siedzących i stojących. Pasażerowie będą musieli mieć również zakryte usta i nos. Dla najstarszych warszawiaków taka przejażdżka może być podróżą sentymentalną, a dla najmłodszych będzie to znakomita okazja do „podróży w czasie”. Na trasie parady tramwaje nie będę się zatrzymywały na przystankach.
Obchody ETZT zakończy tradycyjnie Dzień bez Samochodu, który w tym roku przypada we wtorek 22 września. Jak co roku tego dnia, dzięki uchwale warszawskich radnych, podróżowanie Warszawskim Transportem Publicznym będzie bezpłatne.
Zamiast wydarzeń – podsumowanie
Przez ostatnie lata Warszawa wykonuje śmiałe i ważne kroki w kierunku osiągnięcia zrównoważonej mobilności. Świadczą o tym inwestycje w nisko i zeroemisyjne autobusy, rozwój infrastruktury rowerowej czy zielone torowiska.
W przyszłym roku na warszawskie ulice wyjadą kolejne nowoczesne i ekologiczne autobusy gazowe (CNG). Na początku sierpnia Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na dostawę 70 takich autobusów. Rozstrzygnięty został także przetarg na dostawę 90 przegubowych autobusów gazowych zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG).
Równocześnie trwają również dostawy autobusów elektrycznych. Cały kontrakt obejmuje 130 „elektryków”, które dotrą do Warszawy do końca listopada bieżącego roku.
Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów MZA budują również sieć ulicznych punktów ładowania autobusów. Ładowarki takie znajdują się na pętlach Spartańska i Konwiktorska, umożliwiając pobieranie prądu przez autobus za pomocą pantografu.
Poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują spalin i są ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.
W tej chwili miejski operator dysponuje flotą 91 autobusów elektrycznych i 145 gazowych. Do końca 2022 roku „elektryków” będzie 160, a „gazowców” 305. Wtedy liczba autobusów zero- i niskoemisyjnych zbliży się do 35 procent całego taboru MZA.
Stawiamy również na uprzywilejowanie ruchu transportu publicznego. Odbywa się to m.in. poprzez tworzenie wydzielonych pasów ruchu dla autobusów i tramwajów. Według stanu na wrzesień 2019 w Warszawie funkcjonuje ok. 64 km takich pasów, w tym 5 km, po których mogą poruszać się wspólnie tramwaje i autobusy.
Metro się rozwija
Obecnie sieć metra składa się z dwóch linii – M1 i M2. Ich łączna długość to niemal 50 km. Druga nitka jest obecnie rozbudowywana. Aktualnie ma 13 stacji, a docelowo będzie ich 21. Dzięki temu mieszkańcy Bemowa, Woli i Targówka zyskają szybkie połączenie z centrum stolicy.
W tym roku zawarliśmy umowę na dostawę 37 (z opcją 8 dodatkowych) nowych, 6-wagonowych pojazdów metra. Jest to największe zamówienie w historii Warszawy. Nowe składy będą ciche, komfortowe i docelowo mają zastąpić wysłużone pociągi, które wożą pasażerów od 25 lat.
Tramwaje i zielone torowiska
Cała sieć tramwajowa ma długość 136 km i stale się rozwija. Czerwiec 2019 roku zaowocował podpisaniem umowy pomiędzy Tramwajami Warszawskimi a Hyundai Rotem Company na dostawę 123 nowych tramwajów, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Będą to pojazdy przyjazne środowisku i mieszkańcom, m.in. dzięki możliwości oszczędzania energii i niższemu poziomowi hałasu. Zostaną wyposażone w zasobnik energii oraz skrętne wózki w pierwszym i ostatnim wagonie, co zapewni cichszą jazdę na łukach.
Ważnym elementem rozwoju jest uprzywilejowanie ruchu tramwajowego. Odbywa się to za pomocą nadania priorytetu w sygnalizacji świetlnej. Podstawową korzyścią jest oszczędność czasu. Wzrost prędkości komunikacyjnej bezpośrednio przekłada się na skrócenie czasu przejazdu, co przede wszystkim daje cenne minuty oszczędności pasażerom, ale także pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na tabor tramwajowy (proporcjonalne do skrócenia czasu realizacji kursu). Dodatkowymi efektami wdrażania priorytetów są także poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.
Tory na wszystkich inwestycjach tramwajowych w Warszawie będą zielone. Dotyczy to zarówno budowanych torów na Tarchominie, jak i długich tras, których budowa skończy się w najbliższych latach – trasa do Wilanowa czy trasa na ulicy Kasprzaka. Łącznie w następnych latach zbudujemy ponad 20 km zielonych torów. Także wszystkie przygotowywane, ale wstrzymane remonty kapitalne, będą oznaczać budowę zielonych torów.
Obecnie na torach tramwajowych w Warszawie są już dwa poletka doświadczalne z roślinami. Na torach przy ul. 11 listopada i al. Zielenieckiej. Testujemy jak sadzić rośliny, jaki rodzaj roślin przyjmie się na danym podłożu i najlepiej poradzi sobie w trudnych do wzrostu bez podlewania i odchwaszczania warunkach.
Zintegrowany transport
Integracja taryfowa, obejmująca kluczowe rodzaje biletów, pozwala zachęcić pasażerów do transportu publicznego, a przewoźnicy nie rywalizują ze sobą, np. poprzez dublowanie kursów na tej samej linii. Dzięki integracji taryfowej kolej stała się pełnoprawnym elementem transportu publicznego i jest preferowanym środkiem transportu wśród mieszkańców okolicznych gmin, dojeżdżających do centrum miasta. Ważnym aspektem integracji taryfowej jest warstwa informacyjna, polegająca na włączeniu wszystkich środków transportu do przejrzystej i jednolitej mapy połączeń oraz rozkładów jazdy. Wszyscy operatorzy umieszczają w swoich pojazdach te same schematy połączeń i oznaczenia. Dodatkowo rozpoznawalność systemu transportowego organizowanego przez ZTM poprawiło wprowadzenie jednego logotypu dla całego systemu i wszystkich jego składowych (pojazdy, przystanki, bilety, urządzenia, informacja). Dzięki temu pasażer nie odnosi wrażenia, że korzysta z różnych systemów miejskiego transportu publicznego.
Aby zachęcić mieszkańców aglomeracji do pozostawienia samochodu w domu i skorzystania z transportu publicznego, w 2016 roku Zarząd Transportu Miejskiego rozszerzył zasięg działania 1. strefy biletowej. Miastami przecierającymi szlaki w tym zakresie były Marki i Ząbki. W chwili obecnej Łomianki, Izabelin i Konstancin zostały przyłączone do 1. strefy biletowej, a Czosnów do 2. strefy biletowej. Dzięki takiemu działaniu mieszkańcy tych gmin otrzymali możliwość zakupu biletów na takim samym poziomie cenowym, co mieszkańcy Warszawy.
Parkingi przesiadkowe P+R
W Warszawie rozwinięty jest system parkingów przesiadkowych typu P+R (Parkuj i Jedź). Funkcjonują przy ważnych węzłach przesiadkowych – głównie przy stacjach metra i kolejowych. Łącznie funkcjonuje 16 parkingów P+R w 13 lokalizacjach. Rozwój systemu „Parkuj i Jedź” został zapisany w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy i w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Budowa tego typu parkingów została przewidziana również w dokumencie pn. Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+.
W sumie miejsc parkingowych dla samochodów jest 4655, dla niepełnosprawnych 92, dla rowerów 780. Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość skorzystania z 13 stanowisk ładowania pojazdów elektrycznych.
Rozwój infrastruktury rowerowej
W ciągu minionej dekady warszawska infrastruktura rowerowa rozrosła się ponad dwukrotnie. Jeszcze 10 lat temu rowerzyści mieli do dyspozycji ok. 275 km wyznaczonych dróg dla rowerów, aktualnie jest ich niemal 645 km!
W każdym roku stawiamy na popularyzację ekologicznego środka transportu, jakim jest rower. Nasze działania przynoszą skutki, bo jak wynika z pomiarów ruchu, coraz więcej osób przesiada się na jednoślady. Warszawiacy pokochali też system rowerów miejskich Veturilo – każdego roku rowery wypożyczane są kilka milionów razy.