ETZT 2015: Pięć argumentów ZIKiT
?Wybierz. Zmień. Połącz ? pod tym hasłem ruszyłEuropejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Dlaczego wówczas warto zaparkowaćsamochód na dłużej pod domem? Krakowski ZIKiT podaje pięć powodów.
1. Stan powietrza w Krakowie zależy także od jegomieszkańców. Zmniejszenie ruchu samochodowego, szczególnie w centrum Krakowa,przyczyni się do polepszenia jego jakości. Nie od dziś wiadomo, że na tymobszarze znajduje się najwięcej palenisk węglowych. Krakowianie są sukcesywniezachęcani do wymiany pieców, ale jeszcze szybciej można skutecznie zmniejszyćtrującą emisję przez ograniczenie spalin samochodów.
2. Na wielu trasach korzystając z komunikacji zbiorowejdojedziemy szybciej do naszego celu. Zresztą każdy może się o tym przekonaćobserwując wyścig, który odbędzie się w poniedziałek (21 września).Organizatorzy chcą ponownie sprawdzić, czym najszybciej dostać się do centrumKrakowa: komunikacją miejską, samochodem czy rowerem? Odpowiedź dadzą dwietrasy: start pierwszej przewidziano przy pętli tramwajowej na Kurdwanowie,druga wystartuje z pętli tramwajowej Krowodrza Górka. Obie z metą przy budynku UrzęduMiasta Krakowa, na placu Wszystkich Świętych.
Wszystkich pasjonatów komunikacji miejskiej, zapraszamy naParadę Tramwajów i Autobusów z okazji 140. lecia komunikacji miejskiej wKrakowie. Impreza rozpocznie się w niedzielę 27 września o godz. 10.
3. Trwa drugi etap remontu torowiska wokół Plant, którypowiązany będzie z wprowadzeniem na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Długiej? jednokierunkowego ruchu dla samochodów. Obecnie remontowany jest odcinek wrejonie ul. Dunajewskiego, w przyszłym roku ruszą prace od ul. Długiej doDworca Głównego. Skorzystają na nim najbardziej rowerzyści, którzy od stronyPlant zyskają ścieżkę rowerową, pasażerowie tramwajów, które pojadą sprawniejpo nowych torach oraz wszyscy korzystający z komunikacji zbiorowej, bo zarównotramwaje jak i autobusy będą jeździć w obie strony i przestaną być spowalnianeprzez ruch samochodowy. Zwiększy się także bezpieczeństwo pieszych.
4. Kraków staje się coraz bardziej przyjazny dlarowerzystów. W ciągu najbliższych czterech lat liczba ścieżek rowerowych wmieście ma się podwoić i osiągnąć 300 km długości. Cały czas unowocześniany irozbudowywany jest system rowerów miejskich. Systematycznie ulepszana jesttakże inna infrastruktura rowerowa, powstają m.in. kontrapasy, stojaki,podpórki przy skrzyżowaniach czy innowacyjne rozwiązania, takie jak pierwszyrowerowy przystanek wiedeński. W ramach tegorocznego Tygodnia Mobilnościrowerzyści mogą liczyć na bardzo bogaty program. W piątek odbędzie się rajdwokół Plant Nowohuckich, w sobotę i niedzielę (19 i 20 września) zaplanowanoVelo-wycieczki dla użytkowników KMK Bike. Także w piątek(18 września) na pl.Wszystkich Świętych odbędzie się spotkanie instruktażowe z obsługi rowerówmiejskich. Serdecznie zapraszamy!
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
5. Kraków ma dwa parkingi typu park&ride, na którychzaparkować mogą osoby wjeżdżające do Krakowa, by następnie przesiąść się napojazd komunikacji miejskiej i dojechać do centrum. Można z nich korzystać zadarmo, jeżeli mamy zapisany bilet na Krakowskiej Karcie Miejskiej. Inni użytkownicymogą kupić bilet za 10 zł i korzystać bezpłatnie z Komunikacji Miejskiej wKrakowie do godz. 2.30 dnia następnego.
Park&ride znajdują się przy pętli Czerwone Maki (Ruczaj)oraz przy ul. Balickiej (Bronowice). Nowe parkingi tego typu powstaną naperyferyjnych osiedlach podgórskich: Bieżanów, Kurdwanów i Mały Płaszów.Kolejne lokalizacje, związane z planami rozbudowy szybkiego tramwaju powstaną wrejonie pętli Krowodrza Górka, ul. Pachońskiego, a także przy pętli KrowodrzaGórka.
Program tegorocznej edycji Tygodnia ZrównoważonegoTransportu: www.ekocentrum.krakow.pl
„