Estonia z bezpłatną komunikacją. Dla Estończyków
Estonia stała siępierwszym państwem Europy, które wprowadziło dla swych obywateli bezpłatną komunikacjęautobusową. W lipcu korzystali już z niej mieszkańcy 11 z 15 prowincji kraju, ajednym z pożytków tego rozwiązania ma być poprawa sytuacji ludności wsi.
W przeprowadzonym przed pięciu laty publicznym sondażu zabezpłatnym transportem publicznym – autobusowym i tramwajowym – opowiedziałosię 75 proc. mieszkańców stolicy, gdzie wprowadzono go w 2013 roku. Od 1 lipcakażdy samorząd okręgowy w Estonii może wprowadzić bezpłatną komunikację dlamieszkańców.
Estońska minister gospodarki i infrastruktury Kadri Simsonpowiedziała w związku z wprowadzeniem bezpłatnej komunikacji autobusowej wcałym kraju: „Na poziomie każdej prowincji ma ona na celu przede wszystkimstworzenie lepszych warunków dla mobilności mieszkańców regionów wiejskich, abyzagwarantować jej dostęp do codziennych usług”.
Przygotowania rządowe i prowadzone na poziomie samorządów doprzeniesienia doświadczeń stolicy Estonii w zakresie bezpłatnego transportupublicznego na cały kraj trwały dwa lata. Aby z niego skorzystać, trzebaspełnić dwa warunki: mieć estońskie obywatelstwo i dokonać formalnościpolegającej na wyrobieniu sobie tzw. zielonej karty.
Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji w skali całego kraju niewymagało wielkich inwestycji, jak podkreślają przedstawiciele rządu estońskiego.Drogowa komunikacja regionalna już dotąd była w Estonii subwencjonowana w 80proc. i trzeba było wyasygnować dodatkowo tylko pozostałe 10 mln euro. Ponadtozaoszczędzono na drukowaniu i kosztach kontroli biletów.
Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji autobusowej ma równieżstrategiczny cel gospodarczy nakreślony przez estoński parlament: takograniczyć zużycie (importowanych) paliw płynnych, aby w 2030 roku zmalało onodo poziomu z roku 2012.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zwolennicy wprowadzenia bezpłatnej komunikacji w Estoniiargumentowali m.in., że transport publiczny powinien być bezpłatny, jak szkoły,parki i biblioteki.
Krytycy tej reformy wysuwali m.in. argument, że bezpłatnakomunikacja autobusowa będzie miała negatywny wpływ na rozwój transportukolejowego. Obawy te jednak na razie nie potwierdzają się, a nawet spodziewanyjest w tym roku 8-procentowy wzrost przewozów kolejowych.
W różnych państwach Europy są już miasta i regiony, wktórych komunikacja publiczna jest bezpłatna, ale w żadnym kraju nierealizowano dotąd projektu wprowadzenia bezpłatnego transportu publicznego wskali całego kraju.
„