EM-KARTA w Veolia Transport Polska
EM-karta w sieci Veolia Transport Polska jest to plastikowa, zbliżeniowa karta chipowa, zawierająca dane pasażera, opcjonalnie zdjęcie oraz elektroniczną kopię danych biletu miesięcznego, okresowego, a w przyszłości wieloprzejazdowego. E-bilet należy każdorazowo zarejestrować w bileterce po wejściu do autobusu. Co ważne –EM-KARTA jest ważna tylko z paragonem fiskalnym wydawanym w momencie zakupu biletu w kasie biletowej. Paragon jest dowodem potwierdzającym zakup biletu, a także zgodnie z prawem przewozowym, dokumentem poświadczającym ubezpieczenia podróżnego na czas podróży. Wkładka lub inny dokument ze zdjęciem stanowi potwierdzenie tożsamości właściciela EM-karty. Oczywiście ten e-bilet jest wielokrotnego użytku –karta wydana jednorazowo, starannie użytkowana może służyć pasażerowi przez wiele lat, ponieważ jej żywotność oceniana jest na 100 000 cykli zapisu/odczytu. O tym projekcie rozmawialiśmy Anną Wojtasiewicz, Veolia Transport Polska Sp. z o.o.:
TransInfo.pl: Kiedy ruszył system miesięcznego e-biletu w Veolia Transport Polska – tzw. EM-KARTY? Ile obecnie spółek Veolia Transport wdrożyło taki bilet? Ile jest obecnie punktów doładowań?
Anna Wojtasiewicz, Veolia Transport Polska Sp. z o.o.: System Emkart wprowadzony został najwcześniej w Bielsku Podlaskim jeszcze za czasów PKS, w roku 2004. Obecnie system jest wdrożony w naszych następujących oddziałach: Kętrzyn, Węgorzewo, Mielec, Sędziszów Młp, Łańcut. Łącznie mamy 13 punktów doładowań. W tej chwili do wprowadzenia EM-karty przygotowuje się oddział w Kędzierzynie-Koźlu i Prudniku.
TransInfo.pl: Jakie są zalety zastosowania EM-KART w ruchu regionalnym? Czy myślicie o kolejnych biletach właśnie w formie elektronicznej – np. jednorazowych w ramach sieci Veolia Polska?
Anna Wojtasiewicz: System biletów elektronicznych (tzw. EM-kart) jest rozszerzeniem i uzupełnieniem systemu firmy EMAR, opartego o fiskalne bileterki autobusowe (Emar-105) i dworcowe (Duo-bus i Printo-bus), którego głównym elementem są elektroniczne karty zbliżeniowe typu MIFARE. Bilet okresowy, miesięczny lub wieloprzejazdowy w momencie jego sprzedaży zapisywany jest w postaci elektronicznej na tzw. EM-kartę pasażera. EM-karta zawiera również zapisane elektroniczne dane personalne pasażera i może mieć również nadrukowane jego zdjęcie i dane osobowe (jest spersonalizowana). Pasażer z biletem elektronicznym wsiadając do autobusu zbliża EM-kartę do czytnika zamontowanego w bileterce lub umieszczonego we wnętrzu autobusu (np. w kasowniku). Bileterka stwierdza czy bilet jest dobry na aktualnej trasie i zapisuje przejazd pasażera w karcie pamięci kierowcy, skąd w procesie rozliczania informacja trafia do systemu komputerowego. System pozwala na sprzedaż biletu po raz kolejny przez bileterkę autobusową lub przedłużenie biletu sprzedanego bez EM-karty (np. bilety sprzedawane na listę dla szkół). Bilet Elektroniczny może być akceptowany przez innych przewoźników wykonujących przewozy na danym terenie i może być podstawą do dokładnego rozliczenia przewoźników za przewożenie wzajemne pasażerów. Główną zaletą stosowania EM-kart pasażera jest uszczelnienie systemu biletowego. EM-karta pasażera uniemożliwia:
– stosowanie biletów podrobionych
– skracania trasy przy zakupie biletu
– poruszania się na innych trasach niż zapisanych w karcie
Ponadto stosując EM-kartę przewoźnik może uzyskać:
– dokładną informację o potokach pasażerów
– możliwość wzajemnego rozliczenia pomiędzy przewoźnikami
– możliwość zakupu kolejnych biletów u kierowcy
– łatwą kontrolę biletów przez czytniki elektroniczne
TransInfo.pl: Pewną niedogodnością dla pasażera jest konieczność zachowania paragonu fiskalnego. W komunikacji miejskiej nie ma takiego wymogu, czy więc w przyszłości jest szansa, aby z tego zrezygnować?
Anna Wojtasiewicz: W komunikacji międzymiastowej, ze względu na przepisy fiskalne, konieczny jest zakup biletu poprzez kasy rejestrujące. Również w przypadku korzystania przez przewoźnika z dopłat do biletów ulgowych ustawowych wymagane jest stosowanie kas rejestrujących. Możliwe jest dostosowanie systemu, by bilet elektroniczny nie występował jednocześnie z paragonem fiskalnym, jeżeli przepisy będą dopuszczały takie rozwiązanie. Aktualne przepisy nie wymagają stosowania kas rejestrujących (odroczenie) w komunikacji miejskiej.
TransInfo.pl: Czy można naładować EM-KARTĄ przez Internet?
Anna Wojtasiewicz: Zakup biletów elektronicznych przez internet został już opracowany i obecnie jest testowany.
TransInfo.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.