ELIPSA – elektryczny pojazd dla transportu publicznego
Przedstawiamy elektryczny pojazd Elipsa, który jest produkowany przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Radomiu. Został on m.in. pokazany podczas zeszłorocznych targów TRANSEXPO. Zgodnie z zapowiedzią firmy w tym roku mają powstać dwie kolejne wersja funkcjonalne Elipsy: transportowa i pasażerska. To wejście na rynek transportu publicznego, gdzie te konstrukcje mogą być wykorzystywane np. jako pojazdy porządkowe czy transportowe. Jednak ich prawdziwy „żywioł”to praca na obszarach zamkniętych dla ruchu pojazdów spalinowych, czyli wszelkie przestrzenie dworców czy lotnisk. O szczegółach tej konstrukcji i potencjalnych obszarach zastosowania rozmawialiśmy z Małgorzatą Zielińską, specjalistą ds. promocji z firmy ZNTK –Radom. Oto zapis naszej rozmowy:
TransInfo.pl: Jak oceniacie Państwo swój debiut na targach TRANSEXPO? Czy miejscy przewoźnicy czekali właśnie na taki pojazd?
Małgorzatą Zielińską, ZNTK Radom: Naszą prezentację na kieleckich targach TRANSEXPO oceniamy bardzo pozytywnie. Zostaliśmy przyjęci z dużym zainteresowaniem nie tylko ze strony firm świadczących usługi transportu zbiorowego, ale także pokrewnych.
TransInfo.pl: Jakie zadania pojazdy Elipsa mogłyby realizować transporcie miejskim? Do czego najlepiej nadawałyby się w tym segmencie?
Odwiedzali nas przedstawiciele firm zainteresowani m.in. wykorzystywaniem Elipsy do porządkowania przystanków autobusowych, przewozu bagaży. Nasze pojazdy doskonale sprawdzają się także do obsługi logistycznej firm położonych na otwartych przestrzeniach –a więc także świadczących usługi transportowe. Pojazdami można szybko i sprawnie poruszać się pomiędzy obiektami, dodatkowo przewożąc nimi ładunki –do 150 kg. Z pomocą naszych pojazdów można więc usprawnić ekipy techniczne, porządkowe, bagażowe.
TransInfo.pl: Czy macie już może jakieś konkretne zapytania / zamówienia ze stron przedsiębiorstw komunikacji miejskiej?
Jesteśmy w kontakcie z firmami komunikacji miejskiej zainteresowanymi zakupem naszych pojazdów.
TransInfo.pl: Elipsa może również pełnić funkcję wózka do transportu poczty / bagażu na dworcach kolejowych. Wszyscy znamy zamierzchłe wózki akumulatorowe, które ledwo się toczą po naszych peronach. Czy Elipsa ma szanse już niedługo je zastąpić?
Jak najbardziej. Pojazd doskonale nadaje się dla celów transportowych, jest bardzo zwrotny i łatwy w obsłudze. Dodatkowo, poza pełnieniem funkcji transportowej można jednocześnie wykorzystywać Elipsę jako mobilny nośnik reklamy i czerpać z tego korzyści. Pojazd jest na tyle atrakcyjny i przyciągający wzrok, że doskonale spełni taką rolę.
TransInfo.pl: Czy będzie Państwo przekonywać firmy kolejowe do Elipsy na targach TRAKO w Gdańsku? Czy pojazd wystąpi tam w jakieś specjalnej wersji?
Trudno mi w tej chwili odpowiadać na to pytanie, trwają nasze rozmowy z organizatorem na ten temat.
TransInfo.pl: Kolejny sektor zastosowania pojazdu to obsługa lotnisk. Jak tutaj wygląda zainteresowanie pojazdami Elipsa? Czy jakiś port lotniczy zdecydował się już na ich zakup? Do jakich zadań najlepiej by się tutaj nadawały?
Mieliśmy przyjemność kontaktować się z przedstawicielami tego sektora rynku. W tej chwili trwa proces decyzyjny z tym związany. Pojazdy Elipsa mogą być wykorzystywane do różnorodnych zadań związanych z obsługą samej płyty lotniska oraz przemieszczania ludzi i bagaży pomiędzy obiektami. Elipsy są ciche, nie emitują spalin do atmosfery, intensywny kolor karoserii sprawia, że są doskonale widoczne. Zapewniają także duży komfort podróżowania – fotele samochodowe, pasy bezpieczeństwa, ciekawie rozwiązane zamknięcie kabiny sprawiają, że podróż Elipsą to prawdziwa wygoda i przyjemność.
TransInfo.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
ABC Elipsy
Elipsa to nowoczesny pojazd elektryczny produkowany przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Radomiu. Konstrukcja Elipsy została oparta na lekkiej ramie stalowej, która zapewnienia trwałość i sztywność nadwozia, co zwiększa stabilność pojazdu, bezpieczeństwo pasażerów i ich komfort jazdy. Karoseria wykonana jest z odpowiednio dobranych laminatów i tworzyw sztucznych. Dzięki temu jest ona bardziej wytrzymała i odporna na wgniecenia oraz zarysowania, a ponadto wyeliminowana jest konieczność konserwacji antykorozyjnej. Dodatkowo nieduży ciężar zastosowanych materiałów wpływa na obniżenie wagi pojazdu tym samym zwiększając jego zasięg. Pojazdy Elipsa wyposażone są w dwa bezszczotkowe silniki elektryczne prądu stałego. Ich cicha praca i brak emisji spalin zwiększają możliwości wykorzystania Elipsy, m.in. na obszarach zamkniętych dla ruchu pojazdów spalinowych oraz w dużych halach, budynkach, magazynach. Długą dyspozycyjność pojazdów gwarantują wysokiej jakości akumulatory głębokiego rozładowania. Cechuje je duża trwałość i mogą być całkowicie rozładowane bez ryzyka ich uszkodzenia. O ich niskim stopniu naładowania informuje sygnał akustyczny, a prędkość pojazdu, ilość przejechanych kilometrów i poziom naładowania akumulatorów jest wyświetlany na wskaźniku ciekłokrystalicznym. Tak duża wytrzymałość akumulatorów w połączeniu ze sprawnym systemem napędowym pozwala pokonać użytkownikowi odległość do 100km przy jednorazowym naładowaniu, trwającym około 8 godzin. Maksymalna prędkość pojazdu to około 26,5 km/h.
Aktualnie Elipsa oferuje dwa warianty zabudowy: z zamykanym kufrem i otwartą skrzynią ładunkową. W obydwu wersjach ładowność skrzyni i kufra to 150 kg co powoduje, że można pojazd stosować do przewozu ładunku w magazynach, zakładach, halach produkcyjnych. Dostępność kolorów karoserii to: żółty, pomarańczowy, zielony i niebieski. W bieżącym roku oferta pojazdów elektrycznych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego zostanie rozszerzona o nowe modele pojazdów. Powstanie wersja transportowa i stricte pasażerska, mogąca swobodnie przewozić kilka osób.