Elektryczny prom „ZeroCat 120" statkiem 2014 roku
Podczas uroczystości na targach SMM w Hamburgu, ogłoszono wybór 'Statku roku 2014′. W tegorocznej edycji zwyciężył prom 'ZeroCat 120′, który został doceniony przede wszystkim za innowacyjny napęd elektryczny. Sukces tego akurat statku cieszy tym bardziej, że w całym przedsięwzięciu duży wkład miały polskie firmy. Aluminiowy kadłub katamaranu 'ZeroCat 120′ wykonała gdańska stocznia Aluship Technology, a w projektowaniu statku udział wzięło biuro projektowo-konstrukcyjne Nelton z Pruszcza Gdańskiego.
Długość promu 'ZeroCat 120′ to 80 m przy szerokości 20,8 m. Jego pojemność to 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Pływać będzie na krótkich trasach w Norwegii i rozwijać prędkość 10 węzłów. Jego układ napędowy to dwa elektryczne silniki o mocy 900 kW zasilane litowo-jonowymi akumulatorami. Będą one ładowane w ciągu 20 minut –podczas załadunku –poprzez specjalne pantografy, wysuwane z nadbudówki.To pierwsza taka jednostka w Europie. Wykonanie statku zleciły dwa lokalne norweskie samorządy, które wyłożyły pieniądze na tę konstrukcję oraz rząd Norwegii, który wspomógł projekt dotacją. Wszystkie strony liczą, że inwestycja szybko się zwróci dzięki niskim kosztom eksploatacji jednostki.