Echa konferencji IT-Trans
W dniach 1-3 marca 2016 r. w Karlsruhe odbyła się połączonaz konferencją wystawa IT-Trans, w której uczestniczyli najważniejsiprzedstawiciele branży IT związanej z transportem zbiorowym.
Tegoroczna edycja wystawy IT-Trans to 210 wystawców z 34krajów, 500 słuchaczy na konferencji oraz 5000 zwiedzających ? to o 36% więcejniż w 2014 r.
Najważniejsi przedstawiciele z branży IT zajmowali się wyzwaniaminiesionymi przez współczesne oczekiwania pasażerów.
Najważniejszy jest klient
Słowo ?klient? było najczęściej wymienianeprzez wszystkich prelegentów konferencji. Przyspieszony proces urbanizacji,wzrost popularności smartfonów oraz potrzeba tzw. wspólnej konsumpcji (ekonomiidzielenia się) całkowicie zmieniają sposoby przemieszczania się orazoczekiwania wobec transportu. Operatorzy transportowi muszą umieć za tymnadążyć.
Autonomiczne samochody nadchodzą? i mogąsporo namieszać!
?Pozwólcie, że powiem: autonomicznesamochody naprawdę nadchodzą, a ja nie jestem pewien czy miejskie władze są nato przygotowane? – tak ostrzegł słuchaczy Gabe Klein, jeden z największychautorytetów i wizjonerów nowoczesnej mobilności. Według niego technologiaautomatycznych samochodów niewymagających prowadzenia zostanie wdrożonaszybciej niż ktokolwiek może się spodziewać. Prywatne samochody spędzają 95%czasu zaparkowane ? sama technologia tego nie zmieni. Jeżeli będzie jednakpołączona z promowaniem wspólnej konsumpcji, dzielenia przejazdów i przewożenianajwiększej możliwej liczby pasażerów (6-8 osób), to może skutkować obniżeniemzatłoczenia miast. Autonomiczne samochody mogą zrewolucjonizować transportpubliczny, zacierając różnice między prywatnymi samochodami a komunikacjązbiorową. ?Nic nie zastąpi głównej zdolności przewozowej transportu zbiorowegow miejscach silnie zurbanizowanych, ale być może autonomiczne samochody okażąsię lepszą i tańszą alternatywą dla rzadko kursujących autobusów na rozległychprzedmieściach? ? dodał Klein.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mobilność jako usługa
Coraz popularniejsza wspólna konsumpcjązmienia sposób w jaki myślimy o dostępie do dóbr i usług, wpływając także nanasze potrzeby posiadania np. prywatnego samochodu. ?Populacja świata nie możewciąż wozić się dookoła swoimi samochodami, to po prostu nie ma sens?, mówiłdalej Klein. ?Własność jest martwa na wiele sposobów ? wspólna mobilność itransport publiczny to przyszłość, a Ford prawdopodobnie w ciągu 50 latprzestanie produkować normalne samochody osobowe? ? odważnie dodawał Klein. Dotego ma przyczynić się rozwój ?mobilności jako usługi? (z ang. Mobility as aService, w skrócie MaaS), zapewniającej atrakcyjną alternatywę dla posiadaniawłasnego samochodu w mieście. Przykładem jest działający w Hanowerze ?Sklepmobilności?, umożliwiający zgłaszanie zapotrzebowania na przejazdy naokreślonych trasach, planowanie czasu przejazdu, rezerwowanie różnych środkówtransportu, w tym tradycyjnego transportu zbiorowego, taksówek, wypożyczania samochodówi rowerów. ?Ludzie już nie chcą mieć własnych samochodów, bo to irytujące ikłopotliwe w mieście. Dostęp staje się ważniejszy niż posiadanie. Samochody są zbytgłupimi, bezużytecznymi i nieefektywnymi rzeczami by je mieć w miastach? ?dodawał Timothy Papandreou, przedstawiciel Municipal Transportation Agency czyliorganizatora komunikacji miejskiej w San Fransisco.
IT dla ludzi
Główny wykład Gabe?a Kleina dotyczyłkształtowania miejskiego środowiska w sposób uprzywilejowujący ludzi, niesamochody, a w trakcie obrad na konferencji IT-Trans sporo uwagi poświęcono takżenaciskowi na relacje między ludźmi a technologią. ?Jeśli popełnimy ten sam błądco w latach 50., stawiając technologię na ważniejszym miejscu niż ludzi, będziemyzmierzać ku antyutopijnej rzeczywistości?, zauważył Klein. ?Potrzebujemyregulacji oraz technologii, których priorytetem jest to, co dobre dla człowieka?.Giuseppe Attoma Pepe z firmy doradczej Attoma dodał: ?Współcześnie bez przerwyformułujemy nowe problemy do rozwiązania, ale czy one są rzeczywistymiproblemami? Jeżeli pojawiają się ich rozwiązania, to czy ludzia właściwiefaktycznie ich używają? Twórzmy systemy IT dla ludzi, najważniejszej częścibiznesu transportowego?.
Rola transportu zbiorowego w miastach jutra
Wraz z rozwojem autonomicznych samochodów imobilnych usług oferujących współdzielenie podróży pojawia się pytanie jakąrolę w nowoczesnych miastach będzie pełnić tradycyjny transport zbiorowy. Bezwątpienia nic mu nie grozi na głównych trasach, gdzie autobusy, tramwaje imetro przewożą ogromne liczby pasażerów. Konieczne będzie jednak rozwinięciesystemu wygodnych przesiadek, dzięki którym można będzie mieć pewność, żekorzystanie ze wspólnych przejazdów autonomicznymi pojazdami będzie integralną częściąukładu komunikacyjnego, a nie jedyną możliwą opcją. ?Musimy objąć dowodzenie wnadchodzącej rewolucji technologicznej, tak by uczynić z IT rdzeń miejskiejmobilności? ? podsumował konferencję Alain Flausch, Sekretarz GeneralnyMiędzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP).