Dzień otwarty nowego centrum przesiadkowego w Wodzisławiu Śl.
Wodzisław Śląskiprzebudował i rozbudował budynek dworca kolejowego, tworząc przy nim nowecentrum przesiadkowe. W poniedziałkowe popołudnie władze miasta organizujądzień otwarty ukończonych już inwestycji, przeprowadzonych przy wsparciufunduszy unijnych.
W poprzednich latach samorząd Wodzisławia zdecydował, abywraz z remontem przebiegającej przez to miasto linii kolejowej nie budowaćnowego przystanku kolejowego w rejonie istniejącego w tym mieście dworcaautobusowego. W 2015 r. miasto kupiło od PKP istniejący dworzec kolejowy. Oddrugiej połowy 2017 r. remontowało go, a obok utworzyło nowe centrumprzesiadkowe.
Prace przy dworcu kolejowym uwzględniły zachowanie starejkonstrukcji obiektu wraz z zabiegami konserwatorskimi (m.in. przywrócononaturalny kolor ceglanych murów). Do budynku dostawiono zewnętrzną klatkęschodową z windą; powstała też dodatkowa galeria, połączona z pierwszym piętremdworca (umieszczono tam obraz św. Katarzyny, wcześniej powieszony na elewacjiod strony peronów).
Wewnątrz na parterze przebudowanego dworca znalazły sięm.in.: poczekalnia, strefa kas, skrzynki bagażowe, toalety, gastronomia isalonik prasowy; dodatkowo na parterze i piętrze – pomieszczenia przeznaczonena działania społeczne.
Prowadzona równolegle inwestycja związana z centrumprzesiadkowym objęła m.in.: wjazd od ronda Karviny i utworzenie na częściprzylegającego skweru pętli i peronów dla autobusów oraz parkingu typupark&ride na 40 miejsc, budowę miejsca do bezpiecznego przechowaniarowerów, wypożyczalni rowerów oraz parkingu dla osób niepełnosprawnych.
W tym projekcie wyodrębniono też nowe trasy rowerowe wzdłużobiegającej tzw. Nowe Miasto ul. 26 Marca oraz szeroki ciąg pieszo-rowerowy odul. Pośpiecha do Rodzinnego Parku Rozrywki „Trzy Wzgórza”.
Pod kątem oszacowanego na 5,8 mln zł projektu rewitalizacjidworca miasto zdobyło m.in. 4,9 mln zł dotacji z Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20. Dotacja do oszacowanych na 8,6 mlnzł prac ujętych w projekcie centrum przesiadkowego – sięgnęła prawie 6 mln zł.W przetargu dotyczącym prac na dworcu miasto uzyskało cenę 7,2 mln zł. Pracezwiązane z obiema częściami projektu centrum przesiadkowego (węzeł przy dworcuoraz drogi rowerowe) kosztowały 2,5 mln zł oraz 2,7 mln zł.
Jak wynika z zapowiedzi wodzisławskiego magistratu, dzieńotwarty tych zakończonych już inwestycji odbędzie się w poniedziałek, międzygodzinami 12. i 18. Na odwiedzających czekają pamiątkowe widokówki, folderpoświęcony początkom kolei w mieście, pamiątkowa pieczęć, możliwość zrobieniaretrozdjęć, a także model pierwszego pociągu, który wjechał do Wodzisławia w1882 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Odwiedzających powita zawiadowca w historycznym stroju.Będzie można dokładnie obejrzeć wyremontowany obiekt, dworcowe pomieszczenia iWarsztatownię. Ta ostatnia placówka, podległa miejscowemu Centrum AktywnościSpołecznej, ma wzmacniać społeczną i zawodową aktywność wodzisławian.
Dzięki odrębnemu unijnemu projektowi na parterzewodzisławskiego dworca znalazły się bowiem sale do prowadzenia warsztatówkulinarnych. Na piętrze umieszczono sale wykładowe (z węzłem sanitarnym ianeksem kuchennym). Na drugim piętrze zaadaptowano pomieszczeniaadministracyjne.
W czasie realizacji wodzisławskich inwestycjikomunikacyjnych liczba pociągów odjeżdżających z tego miasta w kierunku Rybnikawzrosła. W czerwcu ub. roku uruchomiono bowiem – we współpracy z Rybnikiem orazmarszałkowskimi Kolejami Śląskimi – dodatkowe kursy dotowane przez obawspółpracujące miasta.
Liczba łączących Wodzisław i Rybnik pociągów zwiększyła sięz wcześniejszych siedmiu par pociągów (w większości na trasie Katowice -Chałupki/Bohumin), do 23 par pociągów Kolei Śląskich (dodatkowe pojedynczepołączenia obsługują Przewozy Regionalne).
Miejscowym samorządom zależy na zachęcaniu mieszkańców dokorzystania z transportu publicznego – aby odkorkować lokalne drogi. Sprzyjatemu wyremontowana w ostatnich latach linia kolejowa nr 158 Rybnik – WodzisławŚląski – Chałupki. Miasta podejmują też inne działania – związane z działaniemkomunikacji miejskiej, drogami rowerowymi czy miejscami parkingowymi.
„