Dzielnica Sosnowca z wzorcową komunikacją dla całej GZM
Opracowanie i wdrożenie wzorcowej sieci połączeń transportu miejskiego w dzielnicy Sosnowca - Kazimierzu Górniczym, chce wypracować samorząd tego miasta.
Skorzysta przy tym z prac Metropolitalnej Szkoły Prototypowania, zorganizowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Według GZM model wypracowany w Sosnowcu może być standardem przyszłych prac związanych z organizacją siatki połączeń na terenie Metropolii. Urzędnicy i eksperci rozmawiają tam już z mieszkańcami, a także współpracują z przewoźnikami i służbami miejskimi. Diagnozują problemy dzielnicy związane z dostępnością i organizacją komunikacji, by zaproponować rozwiązania.
Trzecie podejście
W ub. roku zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania, w składzie ze specjalistami inżynierii ruchu, transportu publicznego, urbanistyki i rewitalizacji, pracował w Bytomiu z mieszkańcami tamtejszej przelotowej ul. Miarki. W efekcie wypracowano szereg rekomendacji dot. organizacji ruchu na tej arterii, opasującej śródmieście Bytomia od południa.
W tym roku druga Metropolitalna Szkoła Prototypowania zajęła się już politykę parkingową w Tychach, dotkniętych dwukrotnym wzrostem liczby samochodów w ostatnich dwóch dekadach. Teraz, jak poinformował w piątek Michał Nowak z zespołu prasowego GZM, w ramach trzeciej Metropolitalnej Szkoły Prototypowania będzie analizowana komunikacja miejska w Kazimierzu Górniczym.
„To już trzecia Metropolitalna Szkoła Prototypowania, którą uformowali urzędnicy zajmujący się urbanistyką, inżynierią ruchu, planowaniem przestrzennym czy edukacją, a także pracownicy przewoźników kolejowych i autobusowych. Taki model współpracy to okazja do uporządkowania wiedzy, jak również zmiany myślenia o mobilności” – uznał członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.
Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński wyjaśnił, że Kazimierz Górniczy przeszedł w ostatnich latach duże przeobrażenia. „Z jednej strony mamy tutaj pozostałości po kopalni Kazimierz-Juliusz, wokół której niegdyś organizowało się życie tej części miasta. Z drugiej strony mamy Park im. Jacka Kuronia, który codziennie przyciąga rzesze mieszkańców” – zaznaczył.
„Pod względem transportu mamy tutaj wszystko: metrolinię, autobus, tramwaj, bus na żądanie i pociąg, do którego dopłaca GZM. Warto wykorzystać ten potencjał i maksymalnie dostosować możliwości transportowe do specyfiki i charakteru dzielnicy” – uznał Chęciński.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szkielet mobilności
Prace szkoły prototypowania rozpoczęto od spaceru badawczego w celu rozpoznania infrastruktury i analizy dostępności komunikacyjnej – zarówno pod kątem pieszych, jak i rowerzystów. Badania wykazały niedogodności, jak lokalizację pętli tramwajowej w oddaleniu od zabudowy czy pętli autobusowej, która znajduje się pod nieczynną kopalnią.
Brakuje też dobrej obsługi komunikacyjnej dla popularnego parku miejskiego. Niezadowalająca jest dostępność do stacji kolejowej, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami. Wykazano brak przystanków komunikacji miejskiej w ważnych miejscach lub niewłaściwą ich lokalizację.
„Transport zbiorowy to nie tylko rozkład jazdy, a prowadząc jakiekolwiek prace w tym zakresie, zawsze należy zacząć od rozpoznania problemów i potrzeb mieszkańców. Sama inżynieria, czyli dostosowanie infrastruktury i komunikacji do ich potrzeb, można uznać za działanie wtórne – podkreśla” – zaznaczył ekspert z zakresu transportu zbiorowego w Szkole Bogusław Molecki.
Wicedyrektor departamentu komunikacji i transportu w urzędzie metropolitalnym Marcin Domański wyjaśnił, że specyfiką szkoły prototypowania jest pilotażowanie nowych rozwiązań na konkretnych przykładach. „W przeciwieństwie do pracy za biurkiem, tutaj łatwiej dostrzec wszelkie aspekty planowania sieci oraz kwestie związane z dostępnością” – wskazał Domański.
„Transport zbiorowy jest szkieletem mobilności w tworzonym przez nas planie mobilności miejskiej. To, co wypracujemy w Kazimierzu Górniczym, pokaże nam drogę do budowy całej sieci” – zasygnalizował wicedyrektor.
Najbliższym punktem prac będą pogłębione wywiady z mieszkańcami dzielnicy – w kolejnym tygodniu. Badania będą potrzebne, aby dokładniej poznać problemy i potrzeby mieszkańców związane z przemieszczaniem się, zdefiniować główne cele ich podróży i sposoby docierania, a także potwierdzić wnioski ze spaceru badawczego. Wdrożenie pierwszych rozwiązań planowane jest na jesień br.(PAP)