Dyskusja o dopłatach do biletów w Tarnowie

infotrans
18.07.2019 14:58

W związku zwprowadzaną od września zmianą cen za przejazdy komunikacją publiczną wTarnowie, toczą się dyskusje o skali podwyżek i obciążaniu kieszenimieszkańców.

Tamtejszy Urząd Miasta przypomina dwa fakty. Pierwszy: nowetaryfy to przy skorzystaniu z biletów okresowych w praktyce obniżka cen. Drugi:dotychczas do każdego statystycznego pasażera miasto dopłacało 1 zł 61 groszyza przejazd i przy nowych taryfach, z mocno obniżonymi cenami biletówokresowych, kwota ta może być niewiele mniejsza.

Przypomnieć należy, iż dotychczasowa cena biletówkomunikacji miejskiej w Tarnowie (2,40 zł za bilet normalny i 1,20 zł zaulgowy) była jedną z najniższych w Polsce i obowiązywała od 2015 roku, gdynastąpiła obniżka ceny biletu normalnego z kwoty 3 zł i ulgowego z 2 zł.

Przypomnijmy również, że nowa taryfa opłat za korzystanie zkomunikacji publicznej w Tarnowie to bardziej obniżka niż podwyżka cen. Choćwyższa będzie cena biletu jednorazowego (3,20 zł normalny, 1,60 zł ulgowy), toznacząco zmaleją ceny wszystkich typów biletów okresowych i wydłużony będzieczas ich obowiązywania. Zakup takiego właśnie biletu będzie najbardziejopłacalny. Przykładowo: za roczny bilet okresowy normalny na wszystkie liniezapłacimy od września 500 zł, więc gdyby przyjąć, iż autobusem pojedziemy tylkodwa razy dziennie przez wszystkie dni w roku, to jednorazowy przejazd kosztowałnas będzie tylko 1,36 zł. W przypadku biletu ulgowego za 250 zł będzie tokosztowało tylko 78 groszy. Gdy zdecydujemy się na miesięczny bilet okresowy nawszystkie linie, to przy jego cenie 80 zł i założeniu dwóch przejazdów dzienniecena jednego przejazdu wyniesie 2,60 zł, a w przypadku biletu ulgowego 1,30 zł.W każdym przypadku zakup biletu okresowego jest bardziej opłacalny od biletujednorazowego.

W roku 2018 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wTarnowie przewiozło ok 11 mln pasażerów. Łączny koszt wykonanych przez MPKprzewozów wyniósł 27 mln 755 tys. 710 zł. Oznacza to, że koszt przewiezieniajednego statystycznego pasażera w ubiegłym roku wyniósł 2 zł 52 gr.

Ze sprzedaży biletów MPK uzyskało 10 mln 22 tys. 321 zł, codaje przychód od jednego statystycznego pasażera w kwocie 91 groszy. Wrezultacie, dla pokrycia kosztów przewiezienia statystycznego pasażera, zbudżetu Tarnowa i gmin mających porozumienie z tarnowskim Zarządem Dróg iKomunikacji trzeba było dopłacić kwotę 1 zł 61 groszy, co w efekcie daje dopłatędo kosztów publicznej komunikacji w wysokości 64%. Oznacza to, że wpływy zbiletów pokrywały przed zmianą cen jedynie 36% kosztów komunikacji w Tarnowie.

Koszty przewoźnika, czyli MPK, zmieniają się w zależności odcen paliwa, części zamiennych, koniecznych remontów i modernizacji taboru,wzrostu płac itp. Ale warto wiedzieć, iż są jeszcze inne koszty, które ponosiZarząd Dróg i Komunikacji. To m.in. koszty budowy, remontów i utrzymaniaprzystanków, utrzymanie systemu informacji pasażerskiej, koszty druku idystrybucji biletów itp.

Wymienione wyżej koszty raczej nie zmniejszą się, można zdużym prawdopodobieństwem stwierdzić, iż będą rosnąć. Jak wobec tego zmniejszyćdopłaty z miejskiego budżetu do publicznej komunikacji? Jedyne rozwiązanie toszukanie sposobów zachęcenia tarnowian do większego nić dotychczas korzystaniaz autobusów, czyli zwiększenie liczby pasażerów, a przez to większe wpływy zbiletów i jednocześnie niższa dopłata do statystycznego pasażera.