Dworzec Łódź Fabryczna – najważniejsza inwestycja w Łódzkiem w 2015 r.

infotrans
08.01.2015 19:56

Największą łódzką inwestycją, której zakończenie planowane jest na jesień przyszłego roku, jest budowa nowego dworca Łódź Fabryczna. To kluczowy element powstającego Nowego Centrum Łodzi oraz istotna część tzw. węzła multimodalnego, który ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską i prywatny transport samochodowy. Obiekt będzie miał trzy poziomy. Na pierwszym, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami i obiektami komercyjnymi. Tu mieścić się będzie też wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i podziemny parking. Na drugim poziomie – 16,5 m pod ziemią – znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Na poziomie 'zero’ będą główne wejścia do budynku dworca. Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, by umożliwić połączenie kolejowe przez planowany przyszły tunel pod centrum miasta do dworca Łódź Kaliska. Na budowę tunelu pod Łodzią zapisano w Kontrakcie Terytorialnym 2 mld zł. Tunel miałby powstawać metodą górniczą, prace ruszą prawdopodobnie w 2017 r. Cała trasa będzie miała 7 km długości, z czego 2 km to tunel pod ścisłym centrum Łodzi. Koszt budowy dworca to 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mln zł kosztować ma część miejska, na którą Łódź otrzyma ponad 260 mln zł dotacji z UE. Zgodnie z kontraktem termin zakończenia inwestycji to 30 września 2015 r. Pierwotnie zakładano, że zakończy się ona w lutym przyszłego roku, ale termin przedłużono o siedem miesięcy po natrafieniu podczas budowy tunelu na podziemną 'soczewkę wodną’. Jesienią 2015 r. ma być gotowa także trasa W-Z, łącząca dwa największe łódzkie osiedla: Retkinię i Widzew Wschód. Inwestycja ma kosztować ponad 623 mln zł, z czego 236 mln to unijne dofinansowanie. Przebudowa trasy W-Z związana jest m.in. z budową 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych. Jednym z nich (przy DH 'Central’) ma być nowoczesny dworzec, który połączy linie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ-południe) z trasą W-Z. Na tej ostatniej linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km. Nowa pętla na jej wschodnim krańcu powstanie na os. Olechów. Powstaną też 200-metrowej długości estakady samochodowe na ul. Rokicińskiej – jednej z najważniejszych tras wylotowych z miasta. Projekt modernizacji obejmuje też m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań. Zdaniem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej zakończenie tych dwóch inwestycji będzie symbolem nowego etapu rozwoju miasta. Jak mówi, otwarcie dworca to impuls dla Nowego Centrum Łodzi, nowej dzielnicy, gdzie powstaną nowe biurowce, apartamenty i przestrzenie rozrywki kultury i sztuki. Koniec remontu trasy W-Z to z kolei – w jej ocenie – najważniejszy element rewolucji w komunikacji miejskiej. 'Dzięki nowemu dworcowi przesiadkowemu, nowym torom, autobusom i tramwajom łódzkie MPK ma szansę stać się jednym z najlepszych przewoźników miejskich w kraju’ – uważa Zdanowska.