Dwie koncepcje lubelskiego dworca autobusowego

infotrans
22.11.2017 17:51

22 listopada zaprezentowano dwie propozycje zagospodarowania rejonu nowego dworca metropolitalnego. Dzisiaj trafiły one konsultacji z mieszkańcami. Propozycjądotyczą bryły nowoczesnego obiektu, nowego układu drogowego z otwarciem placuDworcowego dla ruchu pieszego oraz układu parkingów dla podróżnych. Na uwagi dokoncepcji miasto czeka do 6 grudnia.

W ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnegozmieni się przestrzeń w obrębie ulic: Młyńska, Gazowa, Krochmalna, Dworcowa,1-go Maja, oraz Pocztowa. Zmianą dotkną jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe,nowo projektowaną zieleń i małą infrastrukturę. Nowy wygląd otrzyma również placDworcowy, który po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się deptakiempołączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego.Powstanie układ nowych dróg przewidzianych w miejscowym planiezagospodarowania przestrzennego, które usprawnią ruch i komunikacjęnowego Dworca Metropolitalnego, centrum Lublina oraz terenów ekspozycyjnychTargów Lublin.

W ramach projektu powstanie także nowy budynek dworcaautobusowego wraz z peronami, który będzie mógł sprawnie obsługiwać autobusykomunikacji miejskiej oraz pozamiejskiej, jak również dalekobieżnej. Na tereniewokół budynku dworca powstanie około 85 miejsc postojowych dla autobusów ibusów komunikacji miejskiej i zamiejskiej, w tym miejsca pod pętle komunikacjimiejskiej oraz stanowiska do ładowania trolejbusów.

W otoczeniu budynku dworca powstaną parkingi tzn. KISS &RIDE, natomiast pod budynkiem dworca powstanie podziemny parking na 200pojazdów dla podróżnych, na który zostaną przeniesione stanowiska TAXI.Dodatkowo, w bliskiej odległości dworca przy ul. Krochmalnej, zostanąwybudowane parkingi dla autobusów i mikrobusów komunikacji zamiejskiej, którychczas oczekiwania na odjazd przekracza 15 min.

-„To jedna z bardziej potrzebnych Lublinowi inwestycji. Odlat czekamy na poprawę jakości przestrzeni i obsługi pasażerów w rejonieobecnego dworca PKS i PKP. Prace projektowe dla tak skomplikowanego iwielobranżowego obiektu potrwają około dwóch lat, ale liczę na to, że wszyscybędziemy zadowoleni z ostatecznego efektu, a dworzec stanie się prawdziwąwizytówką Lublina Zachęcamy do merytorycznej dyskusji na temat tej inwestycjioraz czekamy na uwagi, dzięki którym dworzec i przestrzeń wokół będzieodpowiadała potrzebom mieszkańców – zapowiada Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Jednym z elementów przebudowy tej części miasta będzie takżejej przyrodnicza odnowa oraz powstanie nowoczesnych, przyjaznych przestrzenipublicznych.

KONCEPCJA 1

zakłada zachowanie połączeń drogowych w rejonieronda Sportowców oraz dopuszcza ruch kołowy tylko dla transportu publicznego ipojazdów uprzywilejowanych na placu Dworcowym.
W ramach dworca powstanie 86 stanowisk stanowisk autobusowych (w tym: 50 dlakomunikacji zamiejskiej, 16 dla komunikacji miejskiej i 20 dla komunikacjizamiejskiej z okresem oczekiwania do 15 min), 2 stanowiska dla komunikacjimiejskiej i 1 dla komunikacji zamiejskiej. W ramach zajezdni dla komunikacjizamiejskiej i dalekobieżnej zaprojektowano 63 miejsca postojowe dlaautobusów i 78 miejsc postojowych dla mikrobusów. Koncepcja zakłada powstanieok. 185 miejsc postojowych oraz 6 w ramach postoju TAXI.

Ta koncepcja placu Dworcowego bazuje na „ostrychliniach” wytyczających główne arterie piesze i kołowe, rowerowe oraz zieloneprzestrzenie publiczne, które mają swoja kontynuację na dachu nowego dworcaautobusowego.

Sama bryła dworca autobusowego to 15 filarów o konstrukcjiwspornikowej ustawionych w 3 rzędach po 5 w każdym, których forma odwołuje siędo winorośli. Budynek jest 2 kondygnacyjny z miejscem na informacjęturystyczną, punkt promocji miasta i regionu, z użytkowym dachem zielonymotwartym dla pieszych.

Powierzchnia użytkowa budynku to 1 800 m2, powierzchniaużytkowa dachu wynosi 590 m2, powierzchnia użytkowa parkingu zaś 6710 m2.Koncepcja zakłada powstanie ok. 185 miejsc postojowych oraz 6 w ramach postojuTAXI.

KONCEPCJA 2

całkowicie zmienia organizację połączeńdrogowych zarówno w rejonie ronda Sportowców jak i placu Dworcowym. RondoSportowców rozbudowane zostało o przyszłe połączenie drogowe północnej ipołudniowej części miast poprzez tunel pod torami. Natomiast plac Dworcowypełni funkcję otwartej przestrzeni przeznaczonej dla ruchu pieszego.

W ramach dworca powstaną 74 stanowiska autobusowe (w tym: 48dla komunikacji zamiejskiej, 2 podwójne dla komunikacji miejskiej i 22 dlakomunikacji zamiejskiej z okresem oczekiwania do 15 min), 9 stanowisk dlakomunikacji miejskiej – autobus rozpoczynające trasę i 1 stanowisko dlaautobusu kończącego trasę, 1 podwójne stanowisko dla komunikacji zamiejskiejdla autobusów wysadzających pasażerów. W ramach zajezdni dla komunikacjizamiejskiej i dalekobieżnej zaprojektowano 63 miejsca postojowe dla autobusów i50 miejsc postojowych dla mikrobusów. Przestrzeń placu bazuje na łagodnychliniach.

Budynek dworca został zaprojektowany w postaci podwójnejbryły, której główna część zewnętrzna konstrukcyjna jest oparta na czterechsłupach żelbetowych z głowicami stalowymi. Część wewnętrzna to szklany kubik mieszczącydwie wydzielone od siebie funkcje: obsługi pasażera i biurową zamknięte w”otwartej” przestrzeni hali dworcowej.

Powierzchnia użytkowa budynku to 1 350 m2, zaś parkingu6293 m2, ze 178 miejscami parkingowych oraz
8 miejscami postojowymi dla TAXI.

Plan inwestycyjny

Po doprecyzowaniu koncepcji dworca ruszą prace przyprojekcie budowlano-wykonawczym, który ma być gotowy na początku 2019 r. Wtedyteż rozpocznie się procedura przetargowa na wybór wykonawcy robót. Inwestycjarozpocznie się w 2020 roku i potrwa 3 lata. Budowa Zintegrowanego CentrumKomunikacyjnego jest planowana do współfinansowania w ramach ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych.

Konsultacje społeczne

W dniach 22 listopada – 6 grudnia 2017 roku można zgłaszaćswoje uwagi na temat dwóch koncepcji wielofunkcyjnego obiektu ZintegrowanegoCentrum Komunikacyjnego. Celem konsultacji jest uzyskanie opinii mieszkańców natemat prezentowanych koncepcji inwestycji oraz realizacja projektuodpowiadającego na potrzeby wszystkich zainteresowanych korzystaniem z obiektumieszkańców i mieszkanek Lublina. Uwagi w formie elektronicznej prosimykierować na adres: [email protected].Informacje dotyczące konsultacji dostępne są na stronie www.lublin.eu/konsultacje.