Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Duże zmiany na liście indywidualnych projektów POIiŚ. Warszawa i Wrocław tracą, Łódź i Szczecin zyskują

infotrans
03.02.2009 18:57
Zakończyła się kolejna, styczniowa aktualizacja listy projektów indywidualnych do Programów: Infrastruktura i Środowisko. Projekty indywidualne to najważniejsze inwestycje, które w najbliższych latach mają szansę na otrzymanie dofinansowania ze środków unijnych bez konieczności udziału w konkursie. Stanowią przedsięwzięcia o strategicznym znaczeniu, których wdrożenie w istotny sposób przyczynia się do przyspieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego naszego kraju. Celem obecnej (i ewentualnie następnych) aktualizacji jest przegląd stanu przygotowań projektów. W przypadku niedotrzymania przez beneficjentów terminów dotyczących kompletowania niezbędnej dokumentacji, projekt może zostać usunięty z listy, zaś na jego miejscu może znaleźć się inny, bądź też przypisane środki mogą być uwolnione na postępowania konkursowe. Poniżej przedstawiamy zmiany, jakie zaszły na liście transportowych projektów kluczowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko po styczniowej korekcie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Dworzec Centralny usunięty, Tramwaj Plus cz. 2 do rezerwy
Na wniosek Ministra Infrastruktury z listy dla sektora transportu usunięto dwa projekty podstawowe, dla których nie podpisano pre-umów: jeden dotyczący budowy autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy-Toruń (projekt ten będzie realizowany w systemie koncesyjnym), natomiast drugi jest za zakresu transportu publicznego i dotyczy modernizacji Dworca Warszawa Centralna. Jednocześnie na wniosek Ministra Infrastruktury dwa projekty zostały podzielone na etapy (jeden projekt z listy podstawowej, drugi z listy rezerwowej). Na najbardziej interesuje projekt z zakresu transportu publicznego pt. „Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej’ (projekt z listy podstawowej), który został podzielony na dwa odrębne przedsięwzięcia: „Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej’ oraz „Budowa przystanku Kraków Grzegórzki wraz z adaptacją infrastruktury dla potrzeb transportu zbiorowego’. Ponadto w ramach listy dla sektora transportu jeden projekt został przesunięty na listę podstawową i jest to projekt pn. „Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi’ oraz jeden projekt został przeniesiony na listę rezerwową i jest to projekt pn. „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – Etap II’.
10 nowych projektów transportu zbiorowego
Łącznie do listy projektów kluczowych dla sektora transportu dodano 21 projektów, w tym 10 stricte z zakresu transportu zbiorowego. Oto one:
1. „Przebudowa kompleksu dworcowego Gdynia Główna’. Orientacyjny koszt całkowity projektu – 135,36 mln zł. Projekt obejmuje wykonanie dokumentacji projektowych i technicznych oraz wykonanie robót budowlano-montażowych przebudowy układu funkcjonalnego dworca łącznie z instalacjami, z jednoczesnym odtworzeniem zabytkowej architektury wg wskazań konserwatorskich odnoszących się do dworca, kolumnady i podjazdu. Projekt przyczyni się do poprawy standardu obsługi i bezpieczeństwa podróżnych oraz stanu technicznego obiektu i instalacji z jednoczesnym zmniejszeniem negatywnego oddziaływania obiektu na środowisko. W wyniku realizacji inwestycji powstanie węzeł przesiadkowy integrujący różne rodzaje transportu publicznego (PKS, komunikacja miejska, kolej podmiejska). Projekt zgłosiło PKP SA.
2. „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych’. Orientacyjny koszt całkowity projektu 1 353,60 mln zł. Przedmiotem projektu jest zakup nowego taboru przeznaczonego do obsługi dalekobieżnych kolejowych przewozów pasażerskich na następujących liniach kolejowych: Warszawa – Gdynia, Warszawa -Katowice, Warszawa -Kraków, Warszawa – Poznań – Wrocław. Realizacja projektu przyczyni się do skrócenia czasu podróży, poprzez zwiększenie prędkości maksymalnej, wzrostu liczby pasażerów w transporcie kolejowym poprzez polepszenie oferty przewozowej oraz poprawy jakości taboru kolejowego oraz mobilności osób niepełnosprawnych. Projekt, poprzez komplementarność z pozostałymi przedsięwzięciami realizowanymi ze środków UE oraz środków publicznych przyczyni się do powstrzymania niekorzystnej tendencji zwiększania udziału transportu drogowego w przewozach pasażerów oraz zmniejszenia uciążliwości transportu dla otoczenia, w tym poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Projekt zgłosiło PKP Intercity S.A.
3. „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń międzywojewódzkich’. Orientacyjny koszt całkowity projektu 1 321,07 mln PLN. Przedmiotem projektu jest zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń między wojewódzkich z prędkością maksymalną do 160 km/h, przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia połączeń między znaczącymi miastami kraju oraz do poprawy szybkości i jakości usług w kolejowych przewozach pasażerskich przez co nastąpi poprawa komfortu podróżowania i częstotliwości kursowania pociągów oraz zwiększenie dostępności do pociągów dla osób niepełnosprawnych. Projekt zgłosiło PKP PR.
4. „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego’. Orientacyjny koszt całkowity projektu 884,12 mln PLN. Projekt zakłada połączenie miast Bydgoszczy i Torunia, które wchodzą w skład Bydgosko – Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego, integrację podsystemów zbiorowego transportu publicznego tych miast z transportem kolejowym w ramach BiT-City, poprawę sprawności funkcjonowania i atrakcyjności podróżowania transportem zbiorowym oraz optymalizację podziału zadań przewozowych między środkami transportu z preferencją dla transportu zbiorowego. Realizacja projektu pozwoli na stworzenie podstaw dla faktycznej integracji komunikacyjnej obu miast oraz powstania Kujawsko-Pomorskiego Związku Taryfowego. Główne zadania inwestycyjne: 1) Inwestycje związane z przyspieszeniem tramwajowej linii średnicowej w Toruniu, 2) Rewitalizacja i przebudowa obiektów dworcowych w Toruniu wraz z infrastrukturą węzłów, 3) Odbudowa linii dwutorowej 353 wraz z infrastrukturą, 4) Wybudowanie linii tramwajowej z rejonu Węzła Wschodniego w Bydgoszczy do pętli tramwajowej zlokalizowanej w dzielnicy Fordon wraz z integracją środków transportu szynowego, 5) Budowa połączenia kolejowego Bydgoszcz Główna – Port Lotniczy w Bydgoszczy, 6) Przebudowa i rozbudowa dworca kolejowego oraz infrastruktury okołodworcowej w Solcu Kujawskim, 7) Zakupy taboru do obsługi poszczególnych połączeń tramwajowych i kolejowych, w tym EZT dedykowanych na połączenie Toruń Wschodni – Bydgoszcz Główna, 8) Urządzenia i systemy zapewniające integrację środków transportu w aglomeracji. Realizacja projektu pozwoli na stworzenie podstaw dla faktycznej integracji komunikacyjnej obu miast oraz powstania Kujawsko-Pomorskiego Związku Taryfowego co pozwoli na znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy miastami. Projekt zgłosił: Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Miasto Toruń, Miasto Bydgoszcz, Miasto Solec Kujawski.
5. „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – etap I’. Orientacyjny koszt całkowity projektu to 291,02 mln PLN. Projekt obejmuje rewitalizację linii kolejowej nr 16 na odcinku Zgierz-Ozorków, modernizację istniejących stacji i przystanków kolejowych, budowę czterech intermodalnych przystanków kolejowych, budowę pięciu węzłów intermodalnych z innymi środkami transportu miejskiego oraz zakup 20 elektrycznych pojazdów szynowych. Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia połączeń komunikacyjnych w ramach aglomeracji łódzkiej, jak również zapewni połączenie kolejowe z Portem Lotniczym im. Władysława Reymonta w Łodzi. Realizacja inwestycji pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągów na odcinku Ozorków -Łódź, a także przyczyni się do odciążenia układu drogowego węzła łódzkiego poprzez przejęcie przez aglomeracyjną komunikację kolejową znacznych potoków podróżnych. Projekt jest spójny i komplementarny z innymi projektami realizowanymi ze środków unijnych w województwie łódzkim i mieście Łodzi, w szczególności z realizowanymi projektami z zakresu komunikacji tramwajowej, w tym z Łódzkim Tramwajem Regionalnym. Projekt zgłosił Samorząd Województwa Łódzkiego.
6. „Rozbudowa i modernizacja trasy tramwaju w relacji Wschód – Zachód (Retkinia – Olechów) wraz z systemem zasilania oraz systemem obszarowego sterowania ruchem’;Orientacyjny koszt całkowity projektu to 300,00 mln PLN. Projekt zakłada modernizację linii tramwajowej na odcinku Wyszyńskiego -Augustów, budowę nowego torowiska na odcinku ul. Rokicińska – Dell wraz z budową pętli tramwajowej w rejonie Al. Ofiar, modernizację i budowę sieci energetycznej i podstacji trakcyjnych, budowę zintegrowanych, wysokosprawnych węzłów przesiadkowych oraz modernizację i budowę przystanków. W ramach projektu przewiduje się również system informacji przystankowej zmiennej treści (18 przystanków) oraz system obszarowego sterowania ruchem. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy połączenia z innymi miastami aglomeracji – Zgierz, Pabianice (poprzez zintegrowany węzeł przesiadkowy z Łódzkim Tramwajem Regionalnym) oraz do poprawy komunikacji w śródmieściu. Realizacja inwestycji pozwoli na zwiększenie potencjału przewozowego, skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, przy jednoczesnej likwidacji barier dla osób niepełnosprawnych. Projekt zgłosiło Miasto Łódź.
7. „Poprawa funkcjonowania transportu publicznego w centralnej strefie miasta Łodzi poprzez zastosowanie systemów telematycznych’;Orientacyjny koszt całkowity projektu to 115,00 mln PLN. Projekt obejmuje dostawę, montaż, zaprogramowanie i uruchomienie tablic pasażerskiej informacji przystankowej, rozbudowę oraz uruchomienie Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem dla centralnego obszaru Łodzi, system parkingów dla samochodów 'Park&Ride’ przy końcowych przystankach Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, a także zakup, instalację oraz wdrożenie systemu identyfikacji i dystrybucji biletów (Łódzka Karta Miejska). Realizacja projektu przyczyni się do poprawy funkcjonowania wszystkich gałęzi transportu w śródmieściu, w tym na głównych ciągach komunikacyjnych, jak również poprawy komunikacji z miastami sąsiednimi. W wyniku realizacji projektu nastąpi poprawa jakości obsługi podróżnych, poprzez komputeryzację systemu transportu publicznego oraz budowa nowoczesnego systemu służącego łódzkiej komunikacji miejskiej – Łódzka Karta Miejska. Projekt zgłosiło Miasto Łódź.
8. „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie’;Orientacyjny koszt całkowity projektu to 222,33 mln PLN. Projekt zakłada przebudowę najbardziej zniszczonych odcinków szczecińskich torowisk (wraz z modernizacją i rozbudową sieci trakcyjnych, modernizacją i rozbudową stacji prostownikowych sygnalizacji świetlnej) oraz dostosowanie ich do potrzeb kursowania nowoczesnego taboru. Realizacja projektu przyczyni się do skrócenia czasu podróży poprzez zwiększenie prędkości handlowej środków transportu publicznego, poprawę płynności ruchu pojazdów transportu publicznego oraz eliminację utrudnień ruchowych, a także integrację różnych środków transportu. Projekt zgłosiło Miasto Szczecin.
9. „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w Szczecinie’;Orientacyjny koszt całkowity projektu to 242,29 mln PLN. Projekt obejmuje zakup taboru tramwajowego (30 wagonów). W wyniku realizacji inwestycji nastąpi skrócenie czasu podróży poprzez zwiększenie prędkości handlowej środków transportu publicznego, poprawę płynności ruchu tramwajów dzięki wyeliminowaniu wyeksploatowanych i awaryjnych pojazdów. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa przewozów, komfortu podróżowania, oraz zmniejszenia kosztów utrzymania infrastruktury komunikacji tramwajowej. Projekt zgłosiło Miasto Szczecin.
10. „Budowa 'Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju”;Orientacyjny koszt całkowity projektu to 220,42 mln PLN. Przedmiotowy projekt zakłada budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do pętli na ul. Turkusowej, o całkowitej długości 3,9 km. Realizacja projektu przyczyni się do stworzenia warunków umożliwiających zaoferowanie mieszkańcom Szczecina przyjaznego środowisku naturalnemu sprawnego systemu transportu publicznego. Ponadto w wyniku realizacji inwestycji nastąpi likwidacja bariery ograniczającej możliwości rozwojowe terenów znajdujących się po obu stronach miasta, skomunikowanie terenu lotniska w Dąbiu z centrum Szczecina oraz zmniejszenie ruchu transportu indywidualnego w centrum miasta, poprzez udostępnienie sprawnego systemu transportu zbiorowego. Projekt zgłosiło Miasto Szczecin.
 
Tabela 1. Projekty indywidualne w Programie Infrastruktura i Środowisko
TRANSPORT
Liczba projektów
Koszt całkowity w mln zł
Koszt dofinansowania z UE w mln zł
Lista podstawowa
157
112 135,43
65 963,86
Lista rezerwowa
47
29 877,31
20 525,41
 
 
Tabela 2. Zmiany w kształcie list dokonane w wyniku procesu aktualizacji przedstawia poniższe zestawienie:
 
 
Zmiany w liczbie projektów
Zmiany w liczbie projektów
Zmiana orientacyjnego kosztu całkowity (mln PLN)
Zmiana orientacyjnego kosztu całkowity (mln PLN)
Szacunkowa kwota dof. (mln PLN)
Szacunkowa kwota dof. (mln PLN)
 
Projekty usunięte
Projekty dodane
Projekty usunięte
Projekty dodane
Projekty usunięte
Projekty dodane
POIiŚ
4
37
3 783,51
9 809,68
1 615,96
5 148,91