Droższe parkowanie ? tańsza komunikacja. Rybnik!
-„Chcemy premiować tych, którzy dojeżdżają autobusami czyrowerem. Do ludzi przemawia komunikat, że autobus jest tańszy niż parking” ?mówił podczas dzisiejszej, 21 lutego,. konferencji prasowej prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Generalnie całej akcji przyświeca hasło „Autobusem taniejczyli zrównoważona mobilność w Rybniku”. Najważniejszy jest fakt, że od 1 marcazmieniają się ceny biletów autobusowych i opłaty za parkowanie. To efektprzyjęcia planu mobilnościmiejskiej. W skrócie najważniejsze działania Rybnika to:
-
pojawi siębilet jednodniowy w cenie 8 złotych;
-
koniec z tzw.drugą strefą ? będzie jeden bilet na terenie miasta;
-
pojawi się grupowybilet edukacyjny;
-
bilet miesięczny staje się rzeczywiściebiletem miesięcznym i stanieje z 90 złotych do 70 złotych;
-
zmianie ulegną też ceny parkingów w strefie płatnegoparkowania. Za godzinę postoju zapłacimy 2,50 zł
Szczegóły rybnickiej rewolucji
Dzięki nowym cenom podróżowanie autobusem będzie znacznietańsze, co ma zachęcić mieszkańców do wyboru właśnie transportu publicznego. Coważne ? proponowane zmiany są kompleksowe, obejmują wszystkie rodzaje opłat.
Na pewno dobrą wiadomością jest znaczna obniżka cenwiększości biletów autobusowych. Nowy cennik wychodzi naprzeciw oczekiwaniom,równocześnie jeszcze bardziej promując posługiwanie się e-Kartą. Ma też na celupoprawę punktualności autobusów. Zmiany to także likwidacja drugiej strefy ?wszystkie przejazdy poza Rybnikiem będą kosztować tyle samo. A jak to wygląda wszczegółach?
Bilety okresowe
Zacznijmy od biletów okresowych ? przeciętny Kowalskizapłaci teraz za podstawowy bilet jedynie 70 złotych, podczas gdy dotychczaspłacił 90 zł. Dodatkowo wydłużeniu ulegnie okres ważności, zamiast 28 dni biletbędzie ważny 30 dni.
– W Rybniku długość okresu ważności była krotnością tygodni,a tak naprawdę wygodniejszy jest okres trzydziestodniowy. W dużych miastach topowszechnie stosowana praktyka, bilet 30-dniowy funkcjonuje w Warszawie, wKrakowie, we Wrocławiu, w Poznaniu. Nie ma co silić się na oryginalność ?wyjaśnia Bartosz Mazur, doradca prezydenta ds. transportu zintegrowanego.
Nowe rozwiązanie to zatem nie tylko duża obniżka ceny, ale iwiększa wygoda.
– Promujemy bilety okresowe, ponieważ najważniejsi są staliklienci. Korzystają z autobusów na co dzień, czasem także poza „typowymi”dojazdami do pracy czy szkoły. Wpływy z biletów okresowych mają bardzo ważne,stabilizujące znaczenie ? podkreśla prezydent Piotr Kuczera ? Wielu ludzikupuje bilety okresowe miesiąc w miesiąc, no, może poza okresem wakacji.
W przypadku biletów na strefę pozamiejską cena biletu30-dniowego wyniesie 90 zł (dotychczas 96 zł lub 108 zł ? zależnie od relacji).W ten sposób także dla mieszkańców innych miejscowości: Jejkowic, Gaszowic,Rydułtów czy Radlina opłacalne będzie skorzystanie z autobusu w dojazdach doRybnika. Spadkowi cen biletów 30-dniowych towarzyszyć będzie też obniżka cenbiletów ważnych odpowiednio 7 i 14 dni.
Przejazdy jednorazowe
Ale przecież nie każdy jeździ autobusem codziennie, całarzesza korzysta z komunikacji miejskiej jedynie czasami. Dla tej grupyprzygotowano także atrakcyjną ofertę na e-Karcie. Warto w tym miejscuprzypomnieć, że sama e-Karta jest wydawana bezpłatnie. Jedynym warunkiem jejotrzymania jest zasilenie kwotą 8 złotych. Za samą kartę nie płaci się nic,wpłacone środki w całości mogą być wykorzystane na przejazdy. Kartę możnadoładowywać wielokrotnie i korzystać z tańszych przejazdów.
Uaktualniona lista punktów doładowań, a także miejsc, wktórych można uzyskać e-Kartę, znajduje się na stronach Zarządu TransportuZbiorowego. Obniżka cen biletów na e-Karcie będzie znaczna. Dziś podstawowybilet w granicach Rybnika kosztuje 2,80 zł ? po zmianach cena wyniesie okrągłe2 złote. Jeśli zaś przejedziemy tylko dwa przystanki, zapłacimy zaledwiezłotówkę.
– Promocyjne ceny przejazdów są jednak ważne wyłączniewówczas, gdy oprócz rejestracji wejścia do autobusu przyłożymy kartę także przywyjściu. System jest tak zbudowany, że przy wsiadaniu pobierze z karty pełnąopłatę wg cennika u kierowców (czyli 4 złote), a następnie „zwróci” odpowiedniąkwotę podczas przyłożenia karty do kasownika przy wysiadaniu ? wyjaśnia KazimierzBerger, dyrektor ZTZ Rybnik.
W przypadku przejazdu do dwóch przystanków system zwróci 3zł (sam przejazd będzie kosztował złotówkę), w przypadku dalszej podróży poRybniku ? zwróci odpowiednio 2 złote. Gdy wyjedziemy poza granice Rybnika,zapłacimy w ten sposób 3 zł.
Dzięki temu, że likwidacji ulega druga strefa, opłata zaprzejazd poza granice Rybnika będzie jednakowa niezależnie od miejscadocelowego. To uproszczenie oznacza też obniżkę cen przejazdów jednorazowych wniektórych relacjach, np. z Marklowic czy Rud.
Przesiadki za symboliczną opłatą
Bardzo ważną zmianą jest obniżenie opłaty za kolejnyprzejazd, po przesiadce. Tu obniżka jest największa ? dziś taki drugi przejazdkosztuje złotówkę, a od 1 marca cena spadnie do symbolicznych 10 groszy. Tobardzo ważna zmiana, która zachęca także do przejazdów w relacjach, w którychtrzeba się przesiadać.
– Nierzadko otrzymujemy sygnały o potrzebie uruchomienianowej linii, gdyż gdzieś brakuje bezpośredniego autobusu. Dziś jednak trudnojest weryfikować takie sygnały, ponieważ część osób w ogóle rezygnuje zprzejazdu przesiadkowego. Teraz będzie inaczej, zmiana powoduje, że opłata za drugiprzejazd będzie jedynie symboliczna ? dodaje Bartosz Mazur ? To pozwoli nawypracowanie optymalnego układu komunikacyjnego, nad którym pracujemy.Zwyczajnie nie da się zapewnić bezpośredniej linii w każdej relacji i chodzi orozsądną równowagę pomiędzy tymi ciągami, które są obsługiwane przez liniebezpośrednie, a tymi, gdzie trzeba się przesiadać. Wydłużeniu ulegnie też czaspotrzebny na przesiadkę. Dziś drugi przejazd należy rozpocząć kwadrans powyrejestrowaniu się z poprzedniego autobusu, od 1 marca czas między wyjściem zautobusu a wejściem do drugiego zwiększy się do 20 minut.
Uproszczenie u kierowców
Od 1 marca zmianie ulegnie też cena biletu u kierowcy. W tymprzypadku, niezależnie od tego, skąd i dokąd jedziemy, zapłacimy 4 złote.Chodzi o to, by kwota była „okrągła”. To znakomicie upraszcza pracę kierowców,a przecież chcemy też poprawiać punktualność autobusów. Już nie będzie zastanawianiasię, ile kosztuje bilet do konkretnego przystanku, czy to jest pierwsza czydruga strefa, zniknie kłopotliwe odliczanie drobnych.
Jeszcze raz należy podkreślić, że za samą e-Kartę niezapłacimy nawet grosza i jest ona dostępna dla każdego. Dlatego sprzedażbiletów przez kierowców trzeba traktować jako coś uzupełniającego, jako „ostatnikanał dystrybucji” biletów. Uproszczenie w tym względzie pozwoli poprawićpunktualność, ułatwi pracę kierowców. Pamiętajmy, że ich podstawowym zadaniemjest dowieźć nas do celu, przede wszystkim bezpiecznie.
Coś dla uczniów i przedszkolaków
Wygodnym rozwiązaniem dla szkół i przedszkoli jest biletedukacyjny. Stanowi on odpowiedź na potrzeby związane z organizacją szkolnychwycieczek ? do teatru czy domu kultury. Chodzi o to, by dzieciaki odnajmłodszych lat traktowały komunikację miejską jako coś normalnego, jako coś,z czego się na co dzień korzysta. Jednocześnie takie wyjazdy zorganizowanychgrup odbywają się w tzw. międzyszczycie. To czas, kiedy w autobusach jestznacznie więcej wolnego miejsca i aż prosi się zachęcać szkoły i przedszkola dojego wykorzystania.
Mobilność krótkookresowa
Zupełnie nową ofertą jest też bilet dobowy, wprowadzany docennika od 1 marca. W cenie 8 zł w granicach Rybnika, a 10 zł ? na całej siecimożliwe będzie poruszanie się wszystkimi autobusami ZTZ przez cały dzień. Taoferta jest kierowana do osób, które mają do pozałatwiania różne sprawy w różnychczęściach miasta i chcą mieć przysłowiowy „święty spokój” – raz zapłacić zabilet, a potem tylko z niego korzystać.
– Takie bilety są popularne w innych miastach. Wiadomo,szczególnie ważne są one tam, gdzie jest dużo turystów, w Krakowie czy wWarszawie. Rybnik jest dotąd największym miastem, w którym nie ma w oferciebiletu dobowego ? zauważa Bartosz Mazur ? Równocześnie bardzo ważne jest, abybył on dostępny „od ręki”, czyli także u kierowcy. Konieczność załatwieniaróżnych spraw bardzo często nie jest planowana, chcemy, aby bilet dobowy byłpierwszym wyborem np. w sytuacji awarii samochodu.
Bilet dobowy będzie występował w dwóch wariantach. Będziemożliwość zakodowania go na rybnickiej e-Karcie i wówczas będzie on ważny dogodziny 24 następnego dnia po aktywowaniu. W przypadku biletu kupowanego ukierowcy będzie on ważny 24 godziny od chwili zakupu. Ta niewielka różnica maskłonić do kodowania tego rodzaju biletu na e-Karcie wszystkich tych, którzymogą to sobie zaplanować.
Drożej za parkingi
Zmianie ulegną też ceny parkingów w strefie płatnegoparkowania. Za godzinę postoju zapłacimy 2,50 zł. Cena została takskalkulowana, aby parkowanie było droższe od przejazdu autobusem. Z kolei cena abonamentuparkingowego w śródmieściu zrównana zostanie z ceną 30-dniowego autobusowego biletuokresowego i wynosić będzie 70 zł.
– To jest taki wyraźny komunikat, że chcemy premiować tych,którzy dojeżdżają autobusami czy rowerem ? stwierdza prezydent Kuczera ? Zmianaakcentów polityki transportowej jest konieczna, jeśli nie chcemy udusić się wsmogu. Do ludzi przemawia komunikat, że autobus jest tańszy niż parking. Tooczywiście pewne uproszczenie, zazwyczaj autobusem jedziemy dwukrotnie, tam i zpowrotem, z drugiej strony znów na parkingu też nierzadko stoimy dłużej. Alechodzi o psychologię, chcemy, żeby ludzie wiedzieli, w jakim kierunku idązmiany i dlaczego one są miastu tak bardzo potrzebne. Oczywiście niepodobnawyobrazić sobie, że nagle wszyscy porzucą samochody. Niekiedy faktycznie nie mainnej możliwości niż jazda samochodem, dlatego nie wprowadza się jakichś bardzodrastycznych narzędzi typu całkowita likwidacja parkingów w śródmieściu. Jednaktrzeba pamiętać, że miasto nie jest z gumy, ulice są zakorkowane, a samochody ?wszechobecne. Niemałą część zanieczyszczeń powietrza powodują właśniesamochody. Znacznie więcej korzyści miastu przynosi ten, kto do śródmieściaprzyjeżdża autobusem ? nie zajmuje bezproduktywnie przestrzeni na pozostawianysamochód, nie generuje smogu, nierzadko wstąpi do cukierni po małe co nieco?
Zrównoważona alternatywa
Jednocześnie z zamiarem budowy lokalnego odcinka drogiRacibórz ? Pszczyna miasto pokazuje, że w coraz większym stopniu dba także oalternatywę wobec samochodu. Wprowadzenie nowego cennika biletów autobusowych iparkingów to tylko jeden z elementów polityki zrównoważonej mobilności.
Prezydent Kuczera nie pozostawia złudzeń ? Zmiany sąkonieczne. Te, które wprowadzamy teraz, to element większej całości. Warto przytoczyćprzepust pod dworcem w Paruszowcu ? to nie tylko udostępnienie kolei dlamieszkańców dzielnicy Północ, to także udrożnienie pewnego ciągu pieszego i rowerowego.Nawet dziś, bez dobrych dróg rowerowych, widać trochę rowerów w zakładach naulicy Przemysłowej, a przecież gdy udostępnimy ludziom odpowiedniąinfrastrukturę to nagle może się okazać, że wygodniej jest przyjechać do pracyna dwóch kółkach nawet z dalszych dzielnic, z Rybnickiej Kuźni, Wielopola czy zGolejowa. Kolejnym elementem tej układanki są wiaty rowerowe, które wiosnąstaną przy rybnickich szkołach, dla zachęcenia młodzieży do tej formy dojazdów.Nie wszystko widać od razu, ale efekty przyjdą na pewno.
Prezydent dodaje też.
? W ostatnim czasie podjęliśmy teższereg drobnych inicjatyw, może niewidocznychna pierwszy rzut oka, ale dość ważnych dla pasażerów. Uzupełniono pewnebrakujące przystanki ? na Raciborskiej w kierunku centrum, na Żorskiej przymarketach, w dzielnicy Ligocka Kuźnia. Ale to nie wszystko. Internetowawyszukiwarka połączeń miała drobny błąd przy liniach okrężnych, jak 14 czy 18 ?teraz już działa prawidłowo. Z okien autobusów zniknęły stare schematy linii.Już się zdezaktualizowały, dlatego je usunięto, by nie wprowadzać pasażerów wbłąd. Konsekwentnie dążymy też do eliminacji niesprawnych wyświetlaczy naautobusach. Nowy cennik to nowa jakość. Jest on dopracowany w sposóbkompleksowy ? zawiera różne pozycje, skonstruowane z myślą o różnych potrzebachi różnych grupach podróżnych. W ofercie pozostają np. bilet zrównoważony, nalimitowaną liczbę przejazdów dla posiadaczy samochodów, bilety dla gimnazjalistówczy preferencje dla rodzin wielodzietnych. Oferta wpisuje się w szerszespektrum działań miasta na rzecz zrównoważonego transportu. To nie tylkopromocja autobusów, ale także udogodnienia dla rowerzystów, dla pieszych,eliminacja barier architektonicznych w infrastrukturze. Korzyści z podjętychdziałań będą wielorakie ? mowa nie tylko o czystszym powietrzu, ale też np. o centrumz większą liczbą przestrzeni przyjaznej mieszkańcom.
„