Dobre praktyki KM (6): Wejherowo
Podczas wrześniowej konferencji IGKM pt. „Komunikacja miejska –czyste powietrze dla wszystkich!”zaprezentowano wejherowski „System pobierania opłat bezkontaktową kartą elektroniczną”.
Wejherowski „System pobierania opłat bezkontaktową kartą elektroniczną”jest innowacyjnym i rozbudowanym narzędziem wspomagającym organizację i zarządzanie przewozami zbiorowej komunikacji miejskiej oraz umożliwiającym pasażerowi bezgotówkowe dokonywanie zapłaty za usługę przewozową. Zadaniem inwestycji nie była zamiana dotychczasowej formy papierowej biletu na elektroniczną, ale kompleksowe dostarczenie całego spektrum narzędzi systemowych do organizacji, zarządzania i kontrolowania usług komunikacji miejskiej oraz usprawnienie korzystania i zapłaty za przewóz przez pasażerów.
System dba w 100% o każdego pasażera nadzorując i pilnując za niego stanu środków pieniężnych, jakie wcześniej przeznaczył na pokrywanie kosztów korzystania z usług komunikacji miejskiej. Pieniądze pasażera nigdy nie zaginą, bo cały System dba o komfort i bezpieczeństwo finansowe dokonywanych transakcji. Obowiązkiem pasażera korzystającego z usługi przewozowej jest dokonanie zapłaty za przejazd i bez znaczenia jest tutaj forma biletu, różne są tylko kasowniki potwierdzające tę zapłatę. Zamierzeniem tej prezentacji nie jest opisywanie działania systemu karty elektronicznej, ale wskazanie na istnienie nowoczesnych i innowacyjnych narzędzi dostarczających szerokiego zakresu informacji dotyczących zlecania, realizowania i kontrolowania usług transportu pasażerów. Dostarczane przez System statystyczne dane źródłowe nie są podatne na żadne manipulacje i niezależnie od zamówienia prezentują historię zrealizowanych zadań. Tak więc, oprócz oczywistych korzyści, jakie karta elektroniczna, czyli obniżenie kosztów eksploatacyjnych, eliminacja fałszywek i ułatwienie pasażerom poruszania się komunikacją miejską w gminach czy metropoliach, korzyści z Systemu płyną również dla zarządów transportu. Rzeczywiste potoki pasażerskie każdego kursu, zadania, linii, kontrola nad przepływami finansowymi przy sprzedaży przez kierowców biletów, aktualne informacje o liczbie, rodzajach i koszcie ulg, monitoring wszystkich realizowanych kursów porównujący czasy rozkładowe do rzeczywistych, monitoring pracy kontrolera biletowego, to podstawowe możliwości operacyjne Systemu.
Wykorzystywanie ich jednak do bieżącej działalności nadzorczo – kontrolnej wymaga przekształcenia standardowych sposobów działań opartych na trudnej i kosztownej pracy człowieka, na działania związane z możliwością zastosowania innowacyjnych rozwiązań informatycznych, które są zdecydowanie tańsze i zapewniają nieskażoną błędem ludzkim rzetelność. System automatycznie steruje wieloma urządzeniami autobusu, dostarczając również informacje traso we dla pasażerów na tablicach zewnętrznych, wewnętrznych, wyświetlaczach kasowników biletów, zapowiada przystanki oraz informuje kierowcę o aktualnym odchyleniu od rozkładu. Historia przejazdów pasażerskich, zakupów i skasowań biletów, realizacja pracy przewoźnika dla każdego kursu – to są wszystko źródła wiedzy do wykorzystania. System pozwala szczegółowo rejestrować przejazdy pasażerów z wyszczególnieniem wejść i wyjść (opcja) na przystankach, z podziałem na miejsce zamieszkania pasażera oraz rodzaj zapłaty, jakiej dokonał za przejazd (płatny, ulgowy, bezpłatny). Jednocześnie tworzone są pliki z danymi służącymi do wyliczenia rentowności linii, jednostkowego kursu, sieci, przystanku. 100%-owa pewność zgromadzonych danych umożliwia dokonanie wyliczeń wielkości refundacji utraconych wpływów z tytułu stosowania uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów. Wejherowski System karty elektronicznej pozwala na pełną i mobilną kontrolę realizowanych zadań. Wyniki tej analizy pozwolą wspólnie z władzą samorządową ustalić, jaki powinien być poziom rzeczywistej wielkości niezbędnej refundacji dla zamówionej jakości usług, z uwzględnieniem także pasażerów korzystających z uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów. Gmina otrzymuje pełną wiedzę o tym, jak jej decyzje o zakresie cen, ulg i bezpłatnych przejazdów przekładają się na obciążenie jej własnego budżetu dla potrzeb lokalnego transportu. Oczywiście informatyka nie zastąpi gminnej polityki budżetowej, ale wiedza o realizacji obowiązków gminy w zakresie zapewnienia lokalnego transportu zbiorowego pozwoli na podejmowanie wyważonych decyzji w tym zakresie, zgodnych z możliwościami budżetowymi.
System kary elektronicznej – poza informacjami, które poprawiają zarządzanie na poziomie przewoźnika i organizatora – daje rzetelne dane do rozliczeń z samorządem. Umożliwia to podejmowanie świadomych decyzji o zakresie świadczonych usług wraz z oceną ich skutków finansowych. W efekcie pozwala uniknąć kłopotów finansowych oraz konfliktów. Jest to szczególnie ważne w procesie integracji transportu. Samorządy na naszym terenie utworzyły Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, który w zamierzeniu będzie zlecał wielu przewoźnikom usługi na terenie 13 samorządów. W dłuższej perspektywie nie da się tego uczciwe i bezkonfliktowo rozliczyć bez powszechnego sytemu karty elektronicznej. Dlatego już kilka lat emu Wejherowo rozpoczęło pracę nad tym systemem.