Deloitte o przyszłości komunikacji w miastach
infotrans
10.01.2013 09:20
Deloitte o przyszłości komunikacji w miastach
Transport samochodowy oraz publiczny czeka rewolucja na miarę tej, do której doszło w telekomunikacji (po popularyzacji smartfonów i tabletów). Aby przełamać drogowy impas, transport uliczny musi wejść w erę cyfrową i wykorzystywać nowoczesne technologie komunikacyjne.
Zdaniem eksportów z firmy doradczej Deloitte – transport samochodowy oraz publiczny czeka rewolucja na miarę tej, do której doszło w telekomunikacji (po popularyzacji smartfonów i tabletów). Aby przełamać drogowy impas, transport uliczny musi wejść w erę cyfrową i wykorzystywać nowoczesne technologie komunikacyjne. Wybrane korzyści – mniejsze koszty, krótszy czas dojazdu. W transporcie miejskim można wykorzystać nowoczesne technologie i innowacje IT, które pozwolą kierowcom i pasażerom oszczędzić czas, wybrać najszybsze trasy lub najtańsze środki transportu, stymulować równomierny rozkład ruchu i minimalizację korków, w tym również poprzez zachęty finansowe. Do tej pory każdy samochód był autonomiczną częścią systemu transportowego –jak komputer przed wprowadzeniem Internetu. To będzie się zmieniać. Zdaniem Deloitte transport musi:
– być w pełni zintegrowany (wszechobecna łączność pomiędzy użytkownikami, ale też pojazdami),
– poprzez ceny dynamicznie reagować na popyt i podaż (użytkownicy dróg muszą pokrywać,
– koszty swojej mobilności: chcesz szybciej dojechać, wybierasz szybszą drogę, za którą płacisz więcej),
– proponować mieszkańcom wiele możliwości wyboru drogi i środka transportu w czasie rzeczywistym. Wymiana informacji pomiędzy samochodami (V2V) oraz między samochodami a infrastrukturą drogową (V2I) umożliwi wdrożenie na szerszą skalę odpowiedników „autopilotów”w samochodach, co poprzez bardziej skoordynowaną jazdę wszystkich samochodów zmniejszy korki.
Transport publiczny a media społecznościowe
Oprócz technologii informatycznych umożliwiających przekazywanie i obróbkę wielkich ilości danych o sytuacji na drogach, parkingach, opłatach itp. ważnym katalizatorem zmian w transporcie staje się rewolucja związana z mediami społecznościowymi. Ułatwia ona i popularyzuje dzielenie się jednym samochodem pomiędzy kilkoma osobami (car sharing), wspólną jazdę kilku osób np. do pracy tym samym autem (ride sharing), zbieranie informacji pomocnych dla służb publicznych (crowdsourcing) itp. Z kolei wyposażenie samochodów w terminale posiadające funkcjonalność obecnych smartphonów umożliwia udostępnienie systemom nawigacyjnym informacji o korkach, zmianach w organizacji ruchu, dostępności parkingów w określonych miejscach czy pojawieniu się pasażera poszukującego kierowcy na wspólny przejazd tą samą trasą. Opracowanie powstało w dużym stopniu na podstawie trendów obecnych lub przewidywanych dla Stanów Zjednoczonych, jednak uwzględnia również zjawiska występujące w krajach o wysokim udziale transportu publicznego w transporcie miejskim. Pełen raport można pobrać tutaj