Debata o samochodach i pieszych w mieście [FILM]
W środę (9 marca) w Jaworznie – w ramach projektu MiastaIdei” – odbyła się debata pod tytułem „Centrum dla ludzi, czy dlasamochodów?”. Konferencja była próbą wypracowania najlepszych pomysłów idobrych praktyk dla miast województwa śląskiego, a także doskonałą okazją, bypodyskutować i wymienić opinie między władzami miast, ekspertami imieszkańcami.
Gości powitali Paweł Silbert, prezydent Jaworzna i DariuszKortko, naczelny katowickiej „Gazety Wyborczej”.
– Spotykamy się wJaworznie nie dlatego, że ma problem z rozwiązaniem problemu czy miasto jestdla ludzi czy dla samochodów. Wręcz przeciwnie. Jaworzno jest jednym zpierwszych miast, w którym zaczyna się o tym głośno dyskutować – podkreślił nawstępie Dariusz Kortko.
{https://www.youtube.com/watch?v=O0Co5XdGPjw}
Podczas konferencji dyskutowano m.in. o tym czy z miastnależy wyprowadzać ruch pojazdów, a może budować trzypasmowe i czteropasmowedrogi przez ich centra. Zastanawiano się również nad tym, jak przekonaćkierowców, że mogą zyskać na ograniczaniu ruchu w miastach oraz czy samochód napewno wrogiem miasta i trzeba się go pozbyć na siłę.
– Czy miasta mająpowstać w sposób przypadkowy czy w sposób zamierzony i przemyślany. Opowiadamsię za tym drugim sposobem. Niestety miasta nie można wybudować na nowo. WJaworznie w końcu doszliśmy do pytania, jak powinno wyglądać śródmieście? -zaczął Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. – Naszym celem jest znalezienienajlepszego rozwiązania, jak ludzie powinni poruszać się po mieście? Czy robićto za pomocą nóg, roweru, tramwaju czy samochodu?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na spotkaniu rozmawiano także o tym jak tworzyć odpowiedniąalternatywę dla prywatnego transportu oraz jaką rolę odgrywają trakty piesze,drogi rowerowe i komunikacja publiczna. Prezes PKM Zbigniew Nosal – opróczodpowiedniej taryfy biletowej podkreślał, że ważny jest też czas przejazduprzez miasto.
– Chcemy skrócić czas przejazdu komunikacją publiczną przezmiasto poprzez stworzenie priorytetu dla autobusów i zmiany sygnalizacji.Często minuty decydują, o tym że ludzie wybierają autobus – mówił Zbigniew Nosal.
Debatę poprzedziły warsztaty, podczas których eksperci ds.komunikacji, przedsiębiorcy i mieszkańcy dyskutowali o tym, kto ma większeprawo do miasta: pieszy, rowerzysta czy kierowca.
„