Dąbrowę Górniczą czeka sporo komunikacyjnych zmian. Od 14 stycznia
14 stycznia w Dąbrowie Górniczej zmienione zostaną nazwy aż 80 przystanków autobusowych.
O zmianie zdecydowali dąbrowscy radni. Ale to nie koniec transportowej transformacji. Także 14 stycznia Dąbrowę Górniczą i Bobrowniki połączy metrolinia M103. Przy tej okazji do centrum miasta wrócą autobusy nr 16, 79 i 242. Kursować tam będzie także nowa linia 641. Niezła komunikacyjna ofensywa i to od początku roku.
Zmiana nazw
Jak zaznaczono w bieżących informacjach ZTM, 14 stycznia 2023 r., w związku z przyjętą uchwałą rady miejskiej w Dąbrowie Górniczej w mieście zmienione zostaną nazwy łącznie 80 przystanków obsługiwanych przez 39 linii autobusowych (w tym trzy nocne, dwie metropolitalne i jedną komunikacji zastępczej – za tramwaj).
ZTM przekazał, że nazwę zmieni m.in. przystanek Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury (od pobliskiego Pałacu Kultury Zagłębia) - na: Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia (od tworzonego obok na pofabrycznym terenie nowego centrum miasta). Z kolei Dąbrowa Górnicza Urząd Miejski zostanie przemianowana na Reden Centrum Administracyjne (w gmachu prócz magistratu działają sąd i prokuratura).
W informacji zastrzeżono, że w związku z dużym zakresem zmian w systemach teleinformatycznych oraz na przystankach do 28 lutego br. mogą występować zarówno stare, jak i nowe nazwy przystanków.
Nowa metrolinia
14 stycznia Dąbrowę Górniczą i Bobrowniki połączy metrolinia M103. Przy tej okazji do centrum miasta wrócą autobusy nr 16, 79 i 242, kursować tam będzie także nowa linia 641. Wszystkie wymienione jako pierwsze wjadą też na nowy przystanek pod dworcem PKP.
-"Mimo że trasa nowej metrolinii prawie pokrywa się z trasą linii 79, zdecydowaliśmy o pozostawieniu tej drugiej, dzięki czemu mieszkańcy Marianek i Korzeńca zyskają więcej połączeń do i z centrum miasta – podkreślił prezydent Marcin Bazylak.
To będzie trzecia metrolinia w naszym mieście, po uruchomionej w maju 2021 roku linii M2 i kursującej od listopada linii M109. Pierwsza łączy Dąbrowę Górniczą z Katowicami, druga kursuje do Sławkowa.
Tym razem Zarząd Transportu Metropolitalnego postanowił połączyć Bobrowniki z Dąbrową Górniczą. W naszym mieście M103 kursować będzie niemal po tej samej trasie co linia nr 79, obsługując przystanki: Marianki, Marianki Letnia (nż), Park Zielona Krzyż Powstańczy (nż), Park Zielona Centrum Sportu, Park Zielona Las (nż), Park Zielona Promenada, Korzeniec Zielona, Fabryka Pełna Życia i Dworzec PKP [zobacz także – nowe nazwy kilkudziesięciu przystanków w Dąbrowie Górniczej].
Szesnaście dodatkowych połączeń do i z centrum mieszkańcy Marianek i Korzeńca oraz Ratanic zyskają w dni robocze dzięki nowej linii minibusowej 641. W weekend liczba kursów wzrośnie do 24 dziennie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Linia 641 uzupełni „luki” w rozkładzie linii 242, co jednak istotne, do centrum nowa linia pojedzie nie przez Podłosie i Niepiekło, jak 242, lecz właśnie przez Marianki i Zieloną.
Z parku Zielona zostanie natomiast wycofana linia 716, która nad Pogorię III od 14 stycznia kursować będzie przez centrum miasto z alei Majakowskiego oraz w czterech wybranych kursach z Gołonoga. Docelowo wszystkie kursy 716 nad Pogorię III zaczynać się będą w Gołonogu. Będzie to możliwe od połowy roku, gdy ZTM rozstrzygnie ogłoszony niedawno przetarg na obsługę linii 716.
do centrum przesiadkowego
Wraz z uruchomieniem M103 wszystkie linie, które dziś kończą trasę na ul. Limanowskiego, będą obsługiwać przystanek Fabryka Pełna Życia (dawniej Pałac Kultury) w drodze do i z centrum przesiadkowego przy dworcu PKP.
Wszystkim wspomnianym liniom, a więc 16, 79, 242, 641 i M103 na przystanku przed dworcem dedykowane będzie stanowisko nr 2.
W centrum przesiadkowym trwają jeszcze prace wykończeniowe. W kolejnych miesiącach pod dworzec sukcesywnie kierowane będą kolejne linie. Docelowo pod dworcem zatrzymywać się będą także linie: 28, 55, 116, 140 182, 604, 612, 637m 690, 928 i M109.
Promowanie mobilności
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowy samorząd rozpoczął program "Promowanie zielonej mobilności" zakładający ofertę komunikacji zbiorowej konkurencyjną dla transportu indywidualnego.
Miasto nawiązało współpracę w sprawie jego założeń i realizacji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Kluczowym założeniem "Promowania zielonej mobilności" stała się poprawa dostępności i skomunikowania dąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice. W dwóch pierwszych miejscach trwają inwestycje, w trzecim została ona ukończona w poprzednich latach.
Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych dąbrowski program obejmuje m.in. trwającą budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego - równolegle z inwestycją spółki Tramwaje Śląskie.