Dąbrowa Górnicza z węzłem przesiadkowym przy dworcu kolejowym

infotrans
10.08.2020 12:00

Umowę na budowęcentrum przesiadkowego przy głównym dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczejpodpisały w poniedziałek (10 sierpnia) z wykonawcą miejscowy samorząd i spółkaPKP Polskie Linie Kolejowe.

Warte 229 mln zł brutto przedsięwzięcie powinno zostaćzrealizowane w ciągu blisko trzech lat.

„Podpisaliśmy umowę na budowę centrum przesiadkowego iprzebudowę układu komunikacyjnego w rejonie dworca PKP w centrum miasta.Powstaną m.in. 2 tunele, 2 nowe odcinki dróg, 3 nowe ronda i prawie 400 miejscparkingowych. Trzymajcie kciuki i obserwujcie, jak przez najbliższe prawie 3lata będą zmieniać się okolice dworca” – napisał na swoim facebookowym profiluprezydent miasta Marcin Bazylak.

Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschódduży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowysamorząd rozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności…”, zakładającyofertę komunikacji zbiorowej konkurencyjną dla transportu indywidualnego.

Miasto nawiązało współpracę ws. jego założeń i realizacji zzarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Kluczowymzałożeniem „Promowania zielonej mobilności…” stała się poprawa dostępności dodąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice.Następnie PLK i miasto w uzgodnieniu przygotowały projekty.

Przy głównym dworcu założono budowę centrum przesiadkowego -z parkingami typu Park & Ride oraz dla rowerów i bezkolizyjnym połączeniemdo ul. Kościuszki. Zaplanowano przejście podziemne łączące perony z budynkiemdworca i nowymi parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego orazprzebudowę peronów i układu torów stacji, który w przyszłości ma umożliwićrozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego.

Przewidziano też nową drogę łączącą ul. Kolejową iKościuszki z ul. Sobieskiego i zastąpienie tunelem drogowym na przedłużeniu ul.Kościuszki (do ul. Limanowskiego) przejazdu kolejowego na ul. Konopnickiej; wmiejsce przejazdu założono podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów.Postępowaniem objęto też przebudowę ul. Kolejowej – od ul. Kościuszki do ul.Konopnickiej.

W postępowaniu na te prace, ponowionym wobec uzyskanychwcześniej zbyt wysokich cen, w maju br. miasto wybrało konsorcjum Nowak Mosty iComplex, które po aukcji elektronicznej zaproponowało cenę ok. 229 mln złbrutto. Z tym wykonawcą w poniedziałek zawarto umowę.

W kolejnym etapie przedsięwzięcia dąbrowski samorząd ogłosiłna początku lipca br. przetarg na budowę centrum przesiadkowego w Gołonogu wrazz likwidacją tamtejszego przejazdu kolejowego, który – podobnie jak w centrum -zostanie zastąpiony tunelem. Planowane jest przejście podziemne łączące budynekdworca z peronami oraz parkingami w rejonie ul. Piecucha i Parkowej. Tak jak wcentrum, także w Gołonogu przebudowane będą tory i perony.

Do dwóch etapów unijnego projektu dotyczącego „Promowaniazielonej mobilności…” samorząd otrzymał m.in. dofinansowanie w dwóch naborachkonkursu dot. transportu niskoemisyjnego Regionalnego Programu OperacyjnegoWoj. Śląskiego na lata 2014-20: 23,7 mln zł – do wartego 28,1 mln zł I etapuswojego projektu oraz w wysokości 56,6 mln zł do II etapu, szacowanego na 67,3mln zł.

Dąbrowski projekt – zgodny z założeniami tzw. KoleiMetropolitalnej – dofinansowuje też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: w tymroku 10 mln zł, a w przyszłym – 16 mln zł.

Jednym z pierwszych zadań „Promowania zielonejmobilności…” była budowa przejścia podziemnego pod stacją Ząbkowice, które wlutym ub. roku zastąpiło wcześniejszą kładkę nad torami. Wykonana przez PLK,współfinansowana przez miasto inwestycja prowadzi sprzed dworca na peronystacji Ząbkowice, ale też łączy dwie części dzielnicy. W październiku ub. rokuw rejonie dworca w Ząbkowicach miasto oddało przebudowany układ komunikacyjny zniewielkim węzłem przesiadkowym.

Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych,cały program zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowęinfrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi,Piłsudskiego, równolegle z inwestycją przygotowywaną tam przez spółkę TramwajeŚląskie.(PAP)