Dąbrowa Górnicza z węzłem komunikacyjnym Ząbkowice

infotrans
04.10.2019 07:30

Niewielki węzeł komunikacyjny przy stacji kolejowej DąbrowaGórnicza Ząbkowice oddał do użytku miejscowy magistrat. To jedna z pierwszychwspólnych inwestycji dąbrowskiego samorządu ze spółką PKP Polskie LinieKolejowe, mających przybliżyć miasto do kolei.

Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschódduży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na dworcu kolejowym wdąbrowskiej dzielnicy Ząbkowice kończy dziś kursy część pociągów głównej liniiS1, docierających tam – przez miasta Zagłębia – z Katowic i Gliwic. Wprzyszłości ma to być też jedna ze skrajnych stacji Kolei Metropolitalnej.

Zielona mobilność

Kilka lat temu dąbrowski samorząd rozpoczął program”Promowanie zielonej mobilności…”, zakładający stworzenie kompleksowej ofertykomunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego. Miastuudało się nawiązać ścisłą współpracę ws. jego założeń i realizacji z zarządcąkolejowej infrastruktury, spółką PKP PLK.

Kluczowym założeniem „Promowania zielonej mobilności…”jest poprawa dostępności do dąbrowskich dworców kolejowych: w centrum idzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice. Jednym z pierwszych projektów stała siębudowa przejścia podziemnego pod stacją Ząbkowice, które w lutym tego rokuzastąpiło wcześniejszą, nielubianą przez mieszkańców, kładkę nad torami.

Przeprowadzona przez PLK, współfinansowana przez miastoinwestycja, prowadzi sprzed dworca na dwa perony stacji Ząbkowice, ale teżwygodnie łączy dwie części dzielnicy. Zgodnie z sugestią samorządu znajduje siętam też ścieżka rowerowa. Całość kosztowała 6,7 mln zł netto, z czego 3,5 mlnzł wyłożyły PLK, a 3,2 mln zł miasto.

Eurovia wykonawcą

W czasie oddawania do użytku tunelu wyłoniony był już – wprzetargu przeprowadzonym w ramach „Promowania zielonej mobilności…” -wykonawca centrum przesiadkowego w rejonie dworca w Ząbkowicach i przebudowyokolicznego układu komunikacyjnego.

Spółka Eurovia Polska za niespełna 3,26 mln zł bruttoprzekształciła przestrzeń przed dworcem w tzw. wjazdowy przystanek autobusówkomunikacji miejskiej (obecnie autobusy zatrzymują się przy pobliskiej ul.Armii Krajowej). Powstały miejsca parkingowe, a wzdłuż przebudowanej ul.Dworcowej – droga rowerowa, prowadząca do tunelu i do zadaszonego parkingurowerowego.

Kolejne inwestycje

PLK i dąbrowski samorząd dysponują już też przygotowanymi wuzgodnieniu planami przebudowy układów torowo-peronowych stacji kolejowej wcentrum miasta i przystanku w dzielnicy Gołonóg. Wokół powstaną m.in. tunelepod torami i centra przesiadkowe; miasto będzie budowało też kolejne drogirowerowe.

Jak poinformował w ostatnich dniach dąbrowski samorząd, nawrześniowym posiedzeniu zarząd PKP PLK zatwierdził do realizacji idofinansowania przygotowywane w tym mieście inwestycje kolejowe.

Był to ostatni element procedury niezbędnej do ogłoszeniaprzetargu na realizację wspólnej inwestycji miasta, PKP PLK iGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wspieranej przez posła Roberta Warwasa.Kluczowymi jej elementami jest budowa tuneli pod torami kolejowymi i centrówprzesiadkowych przy dworcach kolejowych w centrum miasta i Gołonogu.

Pierwszy etap prac ma dotyczyć rejonu dworca w centrummiasta, gdzie zaplanowano przejście podziemne łączące perony z nowymiparkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego oraz budynkiem dworca,którego remont planuje spółka PKP SA. Przebudowane zostaną też perony idobudowane nowe tory, które pozwolą na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego,co jest niezbędne w perspektywie uruchomienia kolei metropolitalnej.

Tunel drogowy na przedłużeniu ul. Kościuszki zastąpiistniejący przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej (w jego miejsce powstaniepodziemne przejście pod torami dla pieszych i rowerzystów). Powstanie nowadroga łącząca ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego,

W dzielnicy Gołonóg planowana jest budowa centrumprzesiadkowego oraz likwidacja przejazdu kolejowego, który również zostaniezastąpiony tunelem. Planowane jest przejście podziemne łączące budynek dworca zperonami oraz parkingami w rejonie ul. Piecucha i Parkowej. Podobnie jak wcentrum, także tam przebudowane zostaną układ torowy oraz perony.

Modernizacja linii kolejowej nr 1 między Zawierciem iDąbrową Górniczą Ząbkowicami zakończyła się w 2014 r. Samą stację Ząbkowice PLKczęściowo zrewitalizowały (w zakresie układu torowego) w latach 2013-2014;kolejne prace (obejmujące m.in. perony) przeprowadzono w latach 2017-18.(PAP)