Częstochowa podpisała umowę na budowę trzech węzłów przesiadkowych

infotrans
18.10.2018 10:04

Wartą niespełna 69mln zł umowę na budowę trzech węzłów przesiadkowych podpisali w środęczęstochowscy samorządowcy.

Węzły mają powstać do końca sierpnia 2020 r. przy trzechczęstochowskich dworcach: głównym, Stradom oraz Raków.

Pierwotnie miasto zakładało, że węzły będą gotowe jeszcze wtym roku. Pierwszy przetarg został jednak unieważniony ze względu na oferty wprzedziale 58,9–78,2 mln zł – przy budżecie 39,3 mln zł. W drugim, także unieważnionymprzetargu, miasto przeznaczyło na inwestycję 52,2 mln zł brutto; zaproponowaneceny dwóch ofert wyniosły jednak 77,9 mln zł oraz 81,2 mln zł brutto.

Rozstrzygnięcie przyniósł dopiero trzeci przetarg, w którymoferty otwarto 12 września br. Spłynęło ich pięć: od 68,9 mln zł do 89,5 mln złbrutto. Umowę zawarto z najtańszym oferentem: Przedsiębiorstwem Budowy Dróg iMostów z Mińska Mazowieckiego.

Jak wynika ze środowej informacji miasta, firmazadeklarowała, że prowadząc inwestycję będzie się starała minimalizowaćuciążliwości dla mieszkańców. Jako pierwsze mają rozpocząć się roboty związanez podziemną infrastrukturą węzła przy dworcu głównym (z początkiem listopada).W przyszłym roku będą prowadzone równolegle w trzech lokalizacjach.

„Liczę, że po zakończeniu tej inwestycji Częstochowa staniesię lepiej skomunikowanym i bardziej przyjaznym miastem, po którym podróżujesię różnymi środkami transportu” – powiedział cytowany przez miasto jegoprezydent Krzysztof Matyjaszczyk.

Jednym z celów inwestycji ma być zmniejszenie w Częstochowieruchu drogowego w godzinach szczytu. Ma ona zachęcić choć część z 40 tys.mieszkańców regionu, którzy codziennie przyjeżdżają do tego miasta, do zamianylub ograniczenia korzystania z prywatnych samochodów na rzecz transportupublicznego.

Przedsięwzięcie zakłada, że przy każdym z węzłów powstanąparkingi typu „park&ride” – łącznie ok. 380 miejsc postojowych dlasamochodów i rowerów. Ponadto drogi rowerowe mają połączyć dworce z systememmiejskich ścieżek rowerowych. Przewidziano monitoring, przebudowę wybranychodcinków ulic Piłsudskiego i Pułaskiego oraz nowy układ drogowy wokół węzłaprzy dworcu Raków.

Zasadnicze prace budowlane dotyczące węzłów przesiadkowychmają zakończyć się do końca czerwca 2020 r., a wykonanie całości umowyplanowane jest do końca sierpnia 2020 r.

Zarówno nowe węzły przesiadkowe, jak i wybrane przystankiautobusowe i tramwajowe w Częstochowie, mają być objęte systemem dynamicznejinformacji pasażerskiej. System ma być użyteczny też dla osób niedowidzących iniewidomych, dzięki zakupowi około tysiąca specjalnych pilotów.

Otwarcie ofert na wykonanie systemu dynamicznej informacji -wydzielonego z kontraktu na węzły przesiadkowe – zaplanowano na 18 październikabr.

Na realizację pierwotnie oszacowanego na 42,2 mln złprojektu węzłów przesiadkowych samorząd Częstochowy ma zagwarantowane blisko27,5 mln zł unijnego dofinansowania ze środków Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Śląskiego (w ramach Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych).