Czas na eko-promy

infotrans
05.09.2014 16:09
Statki –w tym także promy pasażerskie –będą używać paliwa z mniejszą zawartością siarki albo redukować jej emisję w inny sposób, co poprawi jakość powietrza i środowiska. Rada Ministrów przyjęła 2 września 2014 r. projekt nowelizacji ustawy o zapobieganiu zanieczyszczania morza przez statki. Ustawa wdroży do polskiego prawa dyrektywę wspólnotową 2012/23/UE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych oraz wymogi zawarte w załączniku VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL). Zgodnie z wymogami międzynarodowymi, od 2015 r. maksymalna zawartość siarki w paliwach stosowanych przez statki pływające po morzach: Bałtyckim, Północnym, Karaibskim, a także po kanale La Manche oraz wodach wzdłuż wybrzeża Ameryki Północnej (strefy ECA) – ma być obniżona do 0,1 proc. Obecnie na tych obszarach żeglugowych można stosować paliwa z zawartością siarki na poziomie 1 proc. Dwutlenek siarki jest ostrym, duszącym gazem, który w określonych stężeniach jest trujący dla ludzi i zwierząt oraz szkodliwy dla roślin. Emisja tlenków siarki jest przyczyną wielu chorób układu oddechowego i układu krążenia, wywołuje też kwaśne deszcze, które zakwaszają wody.
Logo Green Ferry VisionWizualizacja elektrycznego promuWizualizacja elektrycznego promu
Zmiana przepisów wymusi na armatorach poszukiwanie innych, bardziej ekologicznych form napędu. O jednym z nich pisze portal promyskat.pl. Dzisiaj w Danii zostanie zaprezentowana dokumentacja projektowa promu wyposażonego w silnik elektryczny. Realizacja jest częścią inicjatywy Green Ferry Vision, w ramach której badane są możliwości zastąpienia konwencjonalnych napędów w promach silnikami elektrycznymi. Zgodnie z założeniami, nowatorski statek miałby –jak informuje portal promyskat.pl –poruszać się dzięki energii pobieranej z akumulatorów, które ładowane byłyby za pomocą wiatru. Przeprowadzone badania podzielone były na kilka etapów i obejmowały sprawdzenie wielu aspektów związanych z potencjalną eksploatacją promu zasilanego wyłącznie energią elektryczną –jego zaprojektowanie, produkcję, a potem funkcjonowanie. Na razie projekt ma być dedykowany przewozom pasażerskim. Zakłada powstanie jednostki, która służyłaby do żeglugi kabotażowej, czyli uprawianej pomiędzy portami jednego kraju. Prezentacja projektu ma się odbyć 5 września w Svendborgu w Danii. W najbliższej przyszłości ma on zostać również zaprezentowany mieszkańcom oraz politykom związanym z duńską wyspą Ærø, gdzie miałby rozpocząć funkcjonowanie.