Cyfrowe tablice na przystankach w Jaworznie? Na razie test
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie testujenową technologię, która może zrewolucjonizować istnienie i funkcjonowanietradycyjnych rozkładów jazdy na przystankach. W miniony piątek, 26 sierpnia naprzystanku „Pechnik” w stronę Osiedla Stałego PKM uruchomiłnowoczesną e-papierową tablicę.Wyświetla ona w czasie rzeczywistym informacje o najbliższych odjazdachautobusów. To pierwsze tego typu urządzenie w Polsce.
PKM stara się ciągle rozwijać informację pasażerską idoposażać kolejne strategiczne przystanki w wyświetlacze informujące ofaktycznych godzinach przyjazdu autobusów. Niestety w wielu miejscach występująproblemy z doprowadzeniem energii elektrycznej, a same koszty zakupu iutrzymania dużych tablic LCD są bardzo wysokie. Dlatego też, bazując na pomyślezaczerpniętym w Londynie, spółka uruchomiła własną tabliczkę w niezwykleenergooszczędnej technologii e-papieru.
– „Technologiae-ink pozwala prezentować na matrycy nie tylko tradycyjne rozkłady w formie”tabliczkowej”, ale również te „dynamiczne” w czasierzeczywistym” – wyjaśnia Zbigniew Nosal, prezes PrzedsiębiorstwaKomunikacji Miejskiej w Jaworznie. – „Zastosowaniee-papieru do tych celów pozwoli na zmniejszenie kosztów zmian i aktualizacjirozkładów jazdy na przystankach, gdyż nie trzeba fizycznie drukować iprzyklejać kartki, tylko rozkład aktualizuje się z systemu informatycznegoautomatycznie. Zapewni to również zawsze aktualną wersję rozkładu i – poprzezdodatkową prezentację odjazdów w czasie rzeczywistym – w znaczny sposób poprawistandard obsługi naszych pasażerów.”
Matryca e-ink jest zasilana panelem fotowoltaicznym, posiadazamontowany unikatowy autorski system podgrzewania. Do zasilania działającegocałą dobę urządzenia wystarczy energia ze źródła odnawialnego – panelusolarnego z akumulatorem. Zmagazynowana energia posłuży także do podświetleniatekstu w nocy i zapewni 15-sekundową częstotliwość odświeżania danych oodjazdach autobusów w czasie rzeczywistym, pochodzących z systemukiedyPrzyjedzie.pl.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– „W chwiliobecnej dokonamy wnikliwych testów prototypowego urządzenia i wykażemy czymożliwe jest jego szersze zastosowanie na kolejnych przystankach. Wierzymy, żeodpowiednio zaprojektowana obudowa zapewni poprawne działanie nawet podczasniekorzystnych warunków atmosferycznych. W przyszłości tego typu urządzenia byćmoże będą mogły z powodzeniem zastąpić tradycyjne, papierowe rozkłady jazdy wgablotach przystankowych” – dodaje Zbigniew Nosal.
„