Coraz więcej pasażerów korzysta z warszawskiego transportu publicznego

infotrans
19.02.2019 11:16

Warszawski TransportPubliczny po raz kolejny zanotował wzrost liczby pasażerów. W 2018 r. wykonanoponad 1,183 mld przejazdów w Warszawie i stołecznej aglomeracji. To wzrost wporównaniu z 2017 r. aż o prawie 40 mln osób.

Warszawski Transport Publiczny jest coraz popularniejszy.Ogromne inwestycje w infrastrukturę i nowe pojazdy sprawiają, że każdego rokuZarząd Transportu Miejskiego notuje duży wzrost liczby pasażerów w stołecznejkomunikacji. Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy, pociągi i metrodojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na studia. Według szacunków ZTM, wzeszłym roku było ich 1 183 861 117.

W 2018 r. aż 51,4 proc. naszych pasażerów wybrało transportautobusowy – to ponad 608,1 mln przejazdów. Oznacza to 3 proc. wzrost wporównaniu z 2017 r. czyli o ponad 17 mln osób. Miejskie Zakłady Autobusoweoraz prywatni przewoźnicy eksploatowali ok. 1800 autobusów, jeżdżących nałącznie 307 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnychi nocnych).

Z tramwajów w zeszłym roku skorzystało 24,2 proc. podróżnych(286,5 mln przejazdów). To więcej o ponad 17 mln pasażerów (6 proc.) niż w 2017r. W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 25 liniach jeździ prawie530 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych).

Metrem wykonano natomiast 19,8 proc. przejazdów. I i IIlinia łącznie przewiozły niemal 234,6 mln pasażerów. Dla porównania – w 2017 r.było ich 224,8 mln. Oznacza to, że w 2018 r. zanotowaliśmy wzrost liczby osóbjeżdżących podziemną koleją na poziomie ok. 4 proc. (prawie 10 mln pasażerówwięcej). Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 75 sześciowagonowychskładów.

Mniej osób, w porównaniu z 2017 r., skorzystało natomiast zpociągów Szybkiej Kolei Miejskiej – ponad 18,9 mln pasażerów. Liczba ta stanowi1,6 proc. wszystkich przejazdów w 2018 r. W 2017 r. SKM przewiozła ok. 23,1 mlnpasażerów. Oznacza to spadek o 18 proc. Został on spowodowany zeszłorocznymiremontami infrastruktury kolejowej i związanymi z tym skróceniami tras orazzawieszeniem części kursów miejskiego przewoźnika kolejowego.

W statystykach WTP uwzględniono także inne kolejowe podróżew stołecznej aglomeracji, wykonane w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Byłoich łącznie ponad 35,7 mln (ok. 3 proc. wszystkich przejazdów). W ramachwspomnianej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2018 r. ok. 30,9mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa – ponad 4,7 mln pasażerów. W przypadkuKM również mamy do czynienia ze spadkiem (ok. 3 proc.) w porównaniu do 2017 r.Wówczas z usług samorządowego przewoźnika skorzystało w stołecznej aglomeracji32 mln pasażerów. W tych liczba także widać wpływ remontów torów na liczbępodróżnych. Wzrost zanotowała natomiast Warszawska Kolej Dojazdowa – w 2017 r.jej pociągami przewieziono 4,1 mln osób korzystających ze wspólnego biletu.Oznacza to, że przewoźnik zanotował w 2018 r. wzrost na poziomie 14 proc.

W 2018 r. na zakup usług przewozowych miasto wydało ponad2,6 mld zł. Przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 234,4 mlnwozokilometrów. Największą – Miejskie Zakłady Autobusowe (89,6 mln wzkm za882,7 mln zł). Następne były Tramwaje Warszawskie (prawie 52,8 mln wzkm za702,6 mln zł), prywatni przewoźnicy autobusowi (36,5 mln wzkm za 236,7 mln zł),Metro Warszawskie (35,6 mln wzkm za 465,6 mln zł), Szybka Kolej Miejska (13,8mln wzkm za 145,2 mln zł) oraz Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa(łącznie 5,9 mln pockm w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD za 177 mln zł).

Czynniki wzrostu

O wzroście liczby pasażerów zadecydowało wiele czynników.Wśród nich wymienić można: obniżenie od 1 czerwca 2017 r. cen biletów 30 i90-dniowych obowiązujących w I i II strefie biletowej, wprowadzenie od 1września 2017 r. tzw. Karty Ucznia, rozszerzenie od 1 września 2018 ofertyWarszawa+, zmiany od 1 września 2018 r. w Bilecie Warszawiaka (bilety ważne w Ii II strefie w cenie dotychczasowych biletów jednostrefowych), czy rozszerzenieI strefy biletowej o Łomianki, Konstancin-Jeziornę oraz Izabelin, a II strefybiletowej o Czosnów. Ogromne było także znaczenie ciągłego rozwoju siecisprzedaży. Wspomnieć należy również o Agencie Mobilności – ofercie skierowanejdo firm, które współfinansują bilety swoim pracownikom (18 umów podpisanych).

Jak szacowana jest liczbapasażerów?

Szacując liczbę przejazdów środkami transportu zbiorowego wstolicy, warszawski Zarząd Transportu Miejskiego wykorzystuje dane dotyczącem.in. sprzedaży biletów, przyjętych tzw. współczynników przesiadkowości lubliczby podróży w dobie wraz z liczbą przejazdów, a także wykonanej pracyprzewozowej. To skomplikowane i długotrwałe obliczenia. Aby ich dokonać,statystycy pracujący w ZTM zakładają np., że na jednym bilecie 20-minutowymwykonywana jest jeden przejazd, na bilecie dobowym – średnio dwie podróże, a nabilecie 30-dniowym – średnio niecałe dwie podróże w dobie od poniedziałku dopiątku. W obliczeniach uwzględniane są także dane dotyczące udziału wprzewozach osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów (seniorów, dziecikorzystających z Karty Ucznia) i gapowiczów. Analogiczna metoda szacowanialiczby pasażerów wykorzystywana jest przez Główny Urząd Statystyczny.