Coraz bliżej roweru metropolitalnego. System obejmie 14 gmin

infotrans
20.03.2018 15:18

Budowa Systemu RoweruMetropolitalnego nabiera tempa. Ogłoszony został właśnie przetarg na wybórdostawcy i operatora najnowocześniejszego, a zarazem największego, pod względemobszaru działania, systemu rowerów miejskich w Polsce.

Będzie on funkcjonował w 14 gminach: Gdyni, Gdańsku,Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy,Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. Cały projekt ma zostać uruchomiony1 marca 2019 roku.

Dobra wiadomość dla wszystkich amatorów dwóch kółek.Ogłoszono przetarg na wyłonienie operatora pomorskiego Roweru Metropolitalnego.Przyszły wykonawca powinien dysponować doświadczeniem oraz potencjałem woperowaniu systemami rowerów publicznych. Jest zobowiązany do dostarczeniaminimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 % z napędem wspomaganymelektrycznie. Komisja przetargowa wyłoni wykonawcę na podstawie 3 kryteriów:

Cena 60 %

Udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie 35 %

Dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej(3866 sztuk) 5 %

Wybrany wykonawca zbuduje od podstaw system rowerówpublicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym.System będzie oparty o rowery 4. generacji wyposażone w moduły GPS, GSM ielektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji,wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocąaplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzezmoduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lubprzy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota orazprzystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będziemogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma aż 90 minut nacodzienne przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosiłopłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłaciemiesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcjiabonamentowej koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr.

Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660stacji postoju. W Gdyni będzie ich 140. Mapka miejsc postojowych powstała napodstawie propozycji mieszkańców naszego miasta podczas konsultacjispołecznych.

– Gdynianie otrzymają bardzo konkretną alternatywętransportową. Do ich dyspozycji będzie aż 1100 rowerów rozlokowanych w 140miejscach we wszystkich dzielnicach. Na dystansie 3-5 km będzie to najszybszy inajtańszy środek transportu. Minimum 10% całej floty będą stanowiły roweryelektryczne, co ma wielkie znaczenie dla mieszkańców dzielnic wyżej położonychtakich jak Oksywie, Obłuże, Karwiny, Dąbrowa, Witomino czy Płyta Redłowska –mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją.Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 10 s. Budowa systemujest ogromnym sukcesem współpracy metropolitalnej. Realizacja projektu maprzyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnejalternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem RoweruMetropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych,umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportuzbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).

Prace nad dokumentacją przetargową, w ramach DialoguTechnicznego, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem operatorów z całej Europy,którzy przedstawili różnego rodzaju rozwiązania dotyczące funkcjonowania rowerumiejskiego.

Wybrany wykonawca będzie miał 5 miesięcy od zawarcia umowyna wdrożenie I etapu systemu obejmującego minimum 30% rowerów. Całość projektuuruchomiona zostanie do 1 marca 2019 roku. Umowa zostanie zawarta na okres 6lat i 6 miesięcy, licząc od momentu startu całego systemu.

Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celuzachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii.Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie ofertytransportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko docelów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środektransportu. Zamierzeniem jest, aby z roweru korzystała jak największa liczbaużytkowników.

Projekt współfinansowany jest ze środków EuropejskiegoFunduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnychwynosi 17.218.259 złotych.