Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Coraz bliżej Metrobiletu na Śląsku i w Zagłębiu

infotrans
29.05.2019 16:00

Umowę ws. wprowadzenia Metrobiletu, czyli wspólnej taryfy na komunikację miejską i kolej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zaakceptował 29 maja zarząd woj. śląskiego. Metrobilet miałby zostać wprowadzony jeszcze w czerwcu br.

Jak poinformował na środowym briefingu odpowiedzialny za transport członek zarządu woj. śląskiego Michał Woś, tego dnia zarząd woj. śląskiego – jako organizator transportu kolejowego w regionie – wyraził zgodę na zawarcie umowy ws. wprowadzenia Metrobiletu.

Normalność w komunikacji

-„Przychodzi normalność, coś na co wszyscy oczekiwali. W ramach Metrobiletu będzie można z jednym biletem jeździć Kolejami Śląskimi i korzystać z transportu organizowanego przez Metropolię. Doszliśmy do porozumienia, wyraziliśmy zgodę na zawarcie tej umowy. Koleje Śląskie już po swojej stronie dokonały formalności, teraz tylko ostatnie formalności po stronie GZM” – powiedział Woś.

„Jako woj. śląskie jesteśmy zadowoleni. Myślimy, że Metropolia po swojej stronie też jest zadowolona, ponieważ podział kosztów i odpowiedzialności został rozłożony – w naszej ocenie – sprawiedliwie; na pewno nie ze szkodą dla wojewódzkiej spółki, jaką są Koleje Śląskie” – dodał członek zarządu woj. śląskiego.

Zawarcie umowy ws. Metrobiletu będzie następstwem podpisania w październiku ub. roku przez władze regionu i Metropolii porozumienia ws. wdrożenia biletu okresowego, umożliwiającego podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami oraz pociągami należących do woj. śląskiego Kolei Śląskich. Już wtedy planowaną ofertę nazwano „Metrobiletem”.

Biletowy zakres

Według wcześniejszych informacji GZM Metrobilet będzie na jej terenie pierwszym biletem obejmującym komunikację miejską i kolej, którego dystrybutorem będzie m.in. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), czyli komórka Metropolii organizująca w jej imieniu komunikację publiczną. Metrobilet ma być rozpowszechniany w sieci sprzedaży ZTM, obejmującej ponad 1 tys. punktów i dostępny na funkcjonującej Śląskiej Karcie Usług Publicznych.

Według ubiegłorocznego porozumienia władz Metropolii i województwa koncepcja Metrobiletu zakłada podział Metropolii na sześć stref. Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych linii kolejowych prowadzących do Katowic, szósta – samą stolicę regionu.

Metro – ceny

Wszystkie bilety mają zapewniać możliwość korzystania z komunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii: najtańszy z nich, za 119 zł – dodatkowo przejazdy pociągami KŚ na terenie Katowic, droższy – za 179 zł dodatkowo przejazdy KŚ na terenie Katowic i jedną z wybranych linii (w odpowiadającej jej strefie dojazdowej), a najdroższy – za 229 zł – wszystkimi pociągami KŚ w obrębie GZM.

Wprowadzenie Metrobiletu wymaga, m.in. zmian w systemie informatycznym Śląskiej Karty Usług Publicznych oraz wyposażenia konduktorów Kolei Śląskich w moduły umożliwiające odczyt tych kart. Modyfikacja systemu ŚKUP wymagała osobnej umowy z jego wykonawcą.(PAP)