Coraz bezpieczniej na drogach – w Unii
infotrans
06.04.2012 11:47
Coraz bezpieczniej na drogach – w Unii
Bezpieczeństwo na drogach: w 2011 r. postępy w ograniczaniu liczby śmiertelnych wypadków na drogach spadły do 2 proc.
Według nowych danych opublikowanych w marcu przez Komisję Europejską w ubiegłym roku odnotowano znacznie wolniejsze postępy w ograniczaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach (jedynie -2 proc.) w porównaniu z bardzo obiecującym spadkiem śmiertelnych wypadków w całej UE obserwowanym w czasie ostatniej dekady (średnio -6 proc.). Co gorsza w niektórych państwach członkowskich, takich jak Niemcy i Szwecja, szczycących się bardzo dobrymi wynikami w zakresie bezpieczeństwa na drogach odnotowano znaczny wzrost liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Również w innych państwach członkowskich, takich jak Polska i Belgia, które i tak mają znacznie gorsze wyniki w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, liczba ofiar śmiertelnych wzrosła. Problemem są nadal wypadki motocyklowe: tu liczba ofiar śmiertelnych od ponad dekady się nie zmniejsza. Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas powiedział: „Opublikowane dane są sygnałem alarmowym. Jest to najniższy spadek liczby śmiertelnych wypadków drogowych odnotowany w ciągu dziesięciolecia. Codzienne na drogach Europy ginie 85 osób. To nie do przyjęcia. Realizacja celu przewidującego, że do 2020 r. liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych ponownie spadnie o połowę, wymaga znacznego nasilenia działań na szczeblu unijnym i krajowym. Zamierzam zwrócić się na piśmie do ministrów wszystkich państw członkowskich z prośbą o informacje na temat krajowych planów wykonawczych w zakresie bezpieczeństwa drogowego na 2012 r. Chcę mieć pewność, że nawet w czasach kryzysu gospodarczego te ważne działania, mające zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie zostaną zaniechane. Na szczeblu UE w 2012 r. zamierzam skoncentrować się przede wszystkim na problemie wypadków motocyklowych: obecny trend należy odwrócić, a liczba ofiar śmiertelnych musi zacząć spadać”. Załączona tabela „Ofiary śmiertelne na drogach w podziale na państwa”przedstawia dane liczbowe dla całej UE w rozbiciu na poszczególne państwa i obrazuje postępy poczynione od 2001 r. Obejmuje też najnowsze dane za 2011 r. W ciągu ostatnich dziesięciu lat w ramach unijnego planu działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2001-2011 osiągnięto znaczne postępy. Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych spadła o prawie 45 proc., co oznacza, ze uratowano życie 125 000 osobom. Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE zmniejszała się średnio o 6 proc. rocznie. W niektórych latach spadek ten osiągnął aż 11 proc. (w 2010 r.).
Europejski plan
W lipcu 2010 roku Komisja przyjęła ambitne plany, zgodnie z którymi liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drogach Europy ma się zmniejszyć o połowę w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Proponowane inicjatywy ujęto w „Kierunkach europejskiej polityki w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2010”. Przewidują one bardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa pojazdów, udoskonalone szkolenia użytkowników dróg oraz skuteczniejsze egzekwowanie przepisów ruchu drogowego. Aby zrealizować powyższy program, Komisja ściśle współpracuje z państwami członkowskimi. Program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmuje zbiór inicjatyw, które dotyczą poprawy bezpieczeństwa pojazdów, infrastruktury i zachowania użytkowników dróg. Zaproponowano siedem celów strategicznych. Są to:
poprawa środków bezpieczeństwa dla samochodów ciężarowych i osobowych,
budowa bezpieczniejszych dróg,
rozwój inteligentnych pojazdów,
lepsze zasady egzaminowania i szkolenia kierowców,
skuteczniejsze egzekwowanie przepisów,
ograniczenie liczby rannych,
nowe działania dotyczące motocyklistów.
Kolejne działania
Wzmożone zostaną prace związane z wdrożeniem europejskiego programu działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020. Ponadto wiceprzewodniczący ogłosił zamiar zintensyfikowania wysiłków w zakresie egzekwowania przepisów na szczeblu krajowym oraz starań dotyczących motocyklistów, czyli najbardziej narażonych użytkowników dróg.
Państwo członkowskie
|
Liczba ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion osób
2001
|
Liczba ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion osób
2010
|
Liczba ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion osób
2011 (dane tymczasowe)
|
Zmiana liczby ofiar śmiertelnych 2001-2010
|
Zmiana liczby ofiar śmiertelnych Średni roczny spadek
|
Zmiana liczby ofiar śmiertelnych 2010-2011 (dane tymczasowe)
|
Belgia
|
145
|
75
|
77
|
-45%
|
-6%
|
4%
|
Bułgaria
|
124
|
103
|
88
|
-23%
|
-3%
|
-15%
|
Republika Czeska
|
130
|
76
|
73
|
-40%
|
-5%
|
-4%
|
Dania
|
81
|
46
|
40
|
-41%
|
-6%
|
-18%
|
Niemcy
|
85
|
45
|
49
|
-48%
|
-7%
|
10%
|
Estonia
|
146
|
58
|
75
|
-61%
|
-10%
|
29%
|
Irlandia
|
107
|
47
|
42
|
-49%
|
-7%
|
-13%
|
Grecja
|
172
|
111
|
97
|
-33%
|
-4%
|
-13%
|
Hiszpania*
|
136
|
54
|
50
|
-50%
|
-9%
|
-6%
|
Francja
|
134
|
62
|
61
|
-51%
|
-8%
|
0%
|
Włochy*
|
125
|
68
|
65
|
-42%
|
-6%
|
-4%
|
Cypr
|
140
|
75
|
88
|
-39%
|
-5%
|
18%
|
Łotwa
|
236
|
97
|
80
|
-61%
|
-10%
|
-18%
|
Litwa
|
202
|
90
|
92
|
-58%
|
-9%
|
-3%
|
Luksemburg
|
159
|
64
|
70
|
-54%
|
-8%
|
13%
|
Węgry
|
121
|
74
|
64
|
-40%
|
-6%
|
-14%
|
Malta
|
41
|
36
|
41
|
-6%
|
-1%
|
13%
|
Holandia*
|
62
|
32
|
33
|
-46%
|
-7%
|
2%
|
Austria
|
119
|
66
|
62
|
-42%
|
-6%
|
-6%
|
Polska
|
145
|
102
|
109
|
-29%
|
-4%
|
7%
|
Portugalia
|
163
|
79
|
74
|
-44%
|
-6%
|
-6%
|
Rumunia
|
109
|
111
|
94
|
-3%
|
0%
|
-15%
|
Słowenia
|
140
|
67
|
69
|
-50%
|
-7%
|
1%
|
Słowacja
|
114
|
68
|
59
|
-40%
|
-5%
|
-6%
|
Finlandia
|
84
|
51
|
54
|
-37%
|
-5%
|
6%
|
Szwecja
|
66
|
28
|
33
|
-54%
|
-8%
|
18%
|
Wielka Brytania*
|
61
|
31
|
32
|
-47%
|
-7%
|
5%
|
UE
|
112
|
62
|
61
|
-43%
|
-6%
|
-2%
|
* Dane wstępne oparte na najnowszych dostępnych danych. Dane dotyczące Wielkiej Brytanii i Holandii oszacowano w oparciu o dane od stycznia do września. Szacunki dotyczące Włoch i Hiszpanii oparto na danych zebranych przez policję, z wyjątkiem obszarów miejskich.
Tabela pokazuje spadek od 2001 r. liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach samochodowych, z udziałem pieszych, rowerów i motorowerów. Takiego spadku nie odnotowano w przypadku motocykli.