Co zastąpi ŚKUP? Będzie dialog

infotrans
07.01.2019 13:00

Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia rozpoczęła już prace nad rozwiązaniem, które w 2021 r. rozwinie lubzastąpi krytykowany w regionie system Śląskiej Karty Usług Publicznych. Jeszczew styczniu powinna rozpocząć się procedura tzw. dialogu technicznego w tejsprawie.

Poinformowało tym w opublikowanej w mediach społecznościowych Metropolii rozmowie zinternautami odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.Wdrożony z kilkuletnim opóźnieniem, w 2015 r., system ŚKUP krytykowany jestjako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny.

W założeniu karta miała stać się rodzajem portmonetki umożliwiającej wygodneopłacanie szeregu usług publicznych, świadczonych przez samorządy regionu.Faktycznie, obok płatności za komunikację miejską (m.in. całkowicie zastąpiłabilety okresowe), używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach.Terminale ŚKUP w takich miejscach, jak biblioteki czy baseny, są praktycznienieużywane.

Jedną z istotnych cech systemu jest jego działanie off-line. Umożliwia tonp. natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez łączenia z siecią),ale też wiąże się często z wielogodzinnym czasem przekazywania na kartękupionych przez portal ŚKUP biletów (informacja o takim zakupie musi dotrzeć dowszystkich kasowników), a także długim uruchamianiem systemu po każdymwyruszeniu pojazdu na trasę.

Nowa organizacja

GZM od 1 stycznia br. przejęła – poprzez własną jednostkę Zarząd TransportuMetropolitalnego (ZTM) – organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie odtrzech dotychczasowych organizatorów, w tym największego KZK GOP, którykoordynował wdrażanie systemu ŚKUP. Przejmując prawa i obowiązki organizatorówMetropolia przejęła też nadzór nad ŚKUP; jednocześnie już w poprzednich miesiącachsygnalizując przygotowania do możliwych w krótkiej perspektywie popraweksystemu.

W rozmowie z internautami w pierwszych dniach stycznia Kwitek zapewnił, żesystem jest modernizowany, w związku z pojawianiem się nowych rozwiązańtechnicznych; usuwane są też mankamenty związane z jego funkcjonowaniem.”Jeżeli chodzi o przyszłość, trzeba pamiętać, że mamy trwałość projektu(unijnego – PAP) do 2021 r., a w związku z tym system ŚKUP w tej obecnej formielub trochę zmienionej, będzie do tego czasu funkcjonował” – przypomniałprzedstawiciel władz Metropolii.

Czas na dialog

-„Natomiast równolegle trwają prace związane z określeniem zasadsystemu, który powinien funkcjonować po okresie trwałości projektu (unijnego,dzięki któremu współfinansowano wprowadzenie ŚKUP – PAP). W tej chwili zostałyjuż przyjęte założenia do tego systemu. W tym miesiącu rozpoczynamy dialogtechniczny i przymierzamy się do określenia, jak ten nowy system powinienwyglądać” – uściślił Kwitek.

Dialog techniczny to jedna z przewidzianych w prawie zamówień publicznychprocedur o charakterze doradczym. Jego rozpoczęcie nie jest równoznaczne zogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzający ewentualne ogłoszenie takiegopostępowania. Jego celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnegoopisu przyszłego zamówienia.

Nowe biletomaty

Odpowiadając na pytanie o rozszerzenie dotychczasowego, przejętego odpoprzednich organizatorów, systemu sprzedaży biletów o biletomaty w pojazdach,Kwitek wskazał że zdaje sobie sprawę z uciążliwości obecnego rozwiązania,opartego o automaty ŚKUP na wybranych przystankach. Zapowiedział, że wprzyszłym roku Metropolia chce je rozszerzyć o kolejne biletomaty na głównychprzystankach. Mają one mieć m.in. nową funkcję informacji pasażerskiej.

-„Jeżeli chodzi o zmiany, zamiast biletomatów chcielibyśmy, aby wprzyszłości można było płacić kartą we wszystkich pojazdach. Na pewno takamożliwość pojawi się w Tychach (gdzie nie działał dotąd ŚKUP – PAP) dlatego, żew ramach systemu, który będziemy tam instalować (zgodnego ze ŚKUP – PAP), będąto nowe kasowniki, które będą już umożliwiały zapłatę za przejazd również kartąpłatniczą. Zakładam, że taka możliwość pojawi się pod koniec tego roku” -zasygnalizował.

Kwitek zaznaczył ponadto, że niezależnie od wykonywania już przez ZTM zadańzwiązanych z komunikacją powierzonych przez kilkanaście gmin, które nie należądo GZM, a porozumiały się w tej sprawie z Metropolią, jej władze rozmawiają zwładzami Jaworzna (poza Metropolią) nt. możliwości wzajemnego honorowaniabiletów, a także z władzami Rybnika nt. możliwości używania tamtejszych kart wpojazdach ZTM oraz ŚKUP w pojazdach rybnickich.

Historia ŚKUP

Umowę na dostarczenie i wdrożenie ŚKUP KZK GOP podpisał z konsorcjum AssecoPoland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miał zacząć funkcjonować w2013 r. Ostatecznie był stopniowo wdrażany w drugiej połowie 2015 r.; wlistopadzie 2015 r. rozpoczęło się jego funkcjonowanie.

Obecnie karty systemu ŚKUP – poza m.in. funkcją nośnika elektronicznychbiletów okresowych – są jedynym nośnikiem wprowadzonego od 1 stycznia ub. rokuprzez GZM uprawnienia do bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży do 16.roku życia.(PAP)