Co nowego w RRJ w woj. mazowieckim?
Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 11 grudnia 2016 r. i będzie obowiązywał do 9 grudnia 2017 r. Na większości linii układ połączeń nie ulegnie zmianie. Na utrudnienia muszą się przygotować podróżni korzystający z przejazdów na liniach, gdzie trwają lub rozpoczną się remonty.
Rozkład jazdy został opracowany na bazie poprzedniego. Wraz z jego wejściem zacznie obowiązywać pierwsza faza zamknięciowa. Rozkład w zmienionym kształcie będzie funkcjonować do 11 marca 2017 r.
W rozkładzie jazdy edycji 2016/2017 udało się wprowadzić kilka nowych połączeń, np. bezpośrednie połączenie z Ostrołęki do Warszawy. Dobrą wiadomością jest także to, że na szlakach Mazowsza pojawi się więcej zmodernizowanych składów – powiedział o nowym rozkładzie Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich.
Najważniejsze zmiany na poszczególnych liniach:
Linia nr 1 Warszawa – Skierniewice
Liczba połączeń nie ulegnie zmianie. Pojazdy, które będą obsługiwać pociągi na linii Warszawa-Skierniewice (oprócz 1 pary) to EZT 45WE Impuls. Pociągi „Wiedenka” i „Bolimek” będą obsługiwane przez wagony piętrowe. Pasażerowie muszą przygotować się na spore utrudnienia w ruchu pociągów związane z modernizacją linii 447 na odcinku Warszawa Włochy?Grodzisk Mazowiecki. Wg wstępnych założeń utrudnienia rozpoczną się w połowie roku, a ich kulminacja nastąpi we wrześniu 2017 r. Wówczas pociągi kursujące linią podmiejską zostaną zastąpione komunikacją autobusową.
Linia nr 2 Warszawa – Łuków
Liczba połączeń pozostaje taka, jak w rozkładzie jazdy edycji 2015/2016. Nowością będzie pociąg przyspieszony, wprowadzony na prośbę pasażerów, odjeżdżający z Warszawy Centralnej o 17:30 i przyjeżdżających do Siedlec o 18:33.
Linia nr 3 Warszawa – Kutno
Liczba połączeń pozostaje taka, jak w rozkładzie jazdy edycji 2015/2016. Pociągi przyspieszone jadące w obecnym rozkładzie z Sochaczewa do Warszawy Gdańskiej w nowym rozkładzie pojadą linią średnicową dalekobieżną, a będą to: pociąg odjeżdżający z Łowicza o godz. 4:53 i przyjeżdżający do Warszawy Centralnej o godz. 6:00, oraz pociąg z Warszawy Centralnej o godz. 15.05 i dojeżdżający do Łowicza o godz. 16.14. Pociąg odjeżdżający w obecnym rozkładzie z Warszawy Śródmieście po godz. 21.00 do Sochaczewa w dni robocze będzie kursował w wydłużonej relacji, tj. do Łowicza.
Linia nr 6 Warszawa Wileńska – Małkinia
Zakończyła się główna faza modernizacji linii, w związku z czym zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów, przede wszystkim na odcinku Warszawa Wileńska?Wołomin Słoneczna. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego pociągi na tym odcinku będą kursowały ze średnią częstotliwością co 10 min., poza szczytem – co około 15 min. Pojawi się też więcej pociągów kursujących linią średnicową, tj. 2 pary połączeń z Warszawy Zachodniej w relacji wydłużonej do Wołomina.
Linia nr 7 Warszawa – Dęblin
Liczba połączeń pozostaje na poziomie z obecnie obowiązującego rozkładu jazdy. Pasażerowie muszą przygotować się na planowaną modernizację linii, która spowoduje jej zamknięcie na odcinku Garwolin (lub Pilawa) ? Dęblin, i uruchomienie na tym odcinku autobusowej komunikacji zastępczej. Na pozostałym odcinku nadal będą kursowały pociągi. Zmiany na linii wejdą 11 czerwca.
Linia nr 8 Warszawa – Skarżysko-Kamienna
Wciąż trwa modernizacja linii. Najpoważniejsze utrudnienia powinny zakończyć się w czerwcu 2017 r. Od 11 grudnia, w związku z otwarciem do ruchu dwóch torów na odcinku Warszawa Okęcie ? Piaseczno, nieznacznemu podwyższeniu ulegnie liczba połączeń na tym odcinku.
Linia nr 9 Warszawa – Działdowo
Rozkład nie ulegnie zbyt dużym zmianom. Na Moście Gdańskim ruch pociągów wciąż będzie się odbywał po jednym czynnym torze. W związku z planowanym na 12 marca 2017 r. rozpoczęciem modernizacji linii na odcinku Warszawa Zachodnia p.8-Warszawa Gdańska, pasażerowie muszą przygotować się na zawieszenie przewozów na tym odcinku ok. roku.
Linia nr 21 Siedlce – Czeremcha
Rozkład pozostaje niezmieniony.
Linia nr 31 Kutno ? Sierpc
Na linii pojawią się dwie pary nowych połączeń, które zniwelują dłuższe przerwy w kursowaniu pociągów, a także pozwolą na nawiązanie większej ilości skomunikowań w stacji Kutno.
Linia nr 61 Tłuszcz ? Ostrołęka
W związku z pracami prowadzonymi przez PKP PLK na tej linii w 2016 r. w nowym rozkładzie nieznacznemu skróceniu ulegnie czas przejazdu pociągów na tej linii. Dodatkowo pojawi się bezpośrednie połączenie Ostrołęki z Warszawą. Pasażerowie mogą także spodziewać się lepszych skomunikowań w stacji Tłuszcz z pociągami kursującymi do Warszawy i z Warszawy, jak również bardziej stabilnego rozkładu jazdy.
Linia nr 81 Dęblin ? Radom
Rozkład jazdy nie ulegnie zmianie. Spora część połączeń będzie obsługiwana zmodernizowanymi składami EN57AL.
Linia nr 82 Radom – Drzewica
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozkład pozostanie podobny do obecnie obowiązującego. W związku z modernizacja przeprowadzoną przez PKP PLK czas przejazdu na szlaku Radom-Drzewica skrócił się o 15 minut.
Linia nr 91 Nasielsk ? Sierpc
Na linii pojawi się dodatkowa para połączeń, która zmniejszy przerwę w kursowaniu pociągów w godzinach międzyszczytowych. Dodatkowo część pociągów będzie kursować w wydłużonej relacji, tj. do i z Nowego Dworu Mazowieckiego, dzięki czemu zapewni lepsze skomunikowanie z pociągami lotniskowymi kursującymi do Warszawy i z powrotem. Pociągi kursujące w RJ 2015/2016 w relacji Sierpc-Warszawa Gdańska, w związku z utrudnieniami na Moście Gdańskim oraz zapewnieniem skomunikowań zostały skierowane do Tłuszcza z pominięciem Warszawy.
Linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie |
Liczba pociągów w rozkładzie jazdy pociągów KM edycji 2015/2016 |
Liczba pociągów w rozkładzie jazdy pociągów KM edycji 2016/2017 |
Warszawa-Skierniewice |
118 |
118 |
Warszawa-Łuków |
99 |
101 |
Warszawa-Kutno |
71 |
71 |
Warszawa-Małkinia |
114 |
161 |
Warszawa-Dęblin |
80 |