Co dalej z krakowskim biletem telefonicznym?

infotrans
17.01.2017 14:35

Kiedy będą dostępne bilety MPK do zakupienia przez aplikacje mobilne? Czy uda się w Krakowie ulepszyć system zakupu biletów długoterminowych? O tym dyskutowano podczas posiedzenia Komisji Innowacji i Wykorzystania Funduszy Unijnych. Radny Łukasz Wantuch przedstawił także swoje pomysły na innowacje w zakresie bezpieczeństwa.

Mobilna sprzedaż biletów trwała do grudnia 2016 r. ? Mieliśmy podpisane umowy z trzema operatorami do końca ubiegłego roku. Dlatego podjęliśmy decyzję o ogłoszeniu przetargu. Został on tak późno ogłoszony, gdyż baliśmy się, że przekroczymy pułap zgodnie z zamówieniami publicznymi (do 30 tys. € można składać zamówienia publiczne trybem bezprzetargowym) ? mówił Marcin Korusiewicz, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Przetarg został ogłoszony zaraz na początku nowego roku. Możliwe, że już w przyszłym tygodniu ZIKiT podpisze umowy z trzema operatorami. Dzięki temu, że skorzystano z uproszczonej procedury, dedykowanej dla usług świadczonych na rzecz społeczności lokalnej, postępowanie przetargowe trwa krótko, a Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu może podpisać umowy z więcej niż jednym wykonawcą. Chęć świadczenia usług zgłosiły trzy firmy, dostawcy aplikacji mPay, moBilet i Skycash. W tym momencie pracownicy ZIKiT badają złożone oferty pod względem formalnym i technicznym. Dodatkowo dzięki staraniom strony miejskiej, operatorzy zgodzili się na obniżenie prowizji do 3% wartości transakcji. Pozwoliło to na uzyskanie oszczędności w kwocie 200 tys. zł rocznie.

Przewodniczący Komisji, Michał Drewnicki, pytał także o możliwość modernizacji zakupu biletów długoterminowych zapisywanych na Krakowskiej Karcie Miejskiej. ? Bardzo się cieszę, że jest możliwość zakupu biletu miesięcznego przez internet, jednak w dalszym ciągu trzeba po zakupie iść do automatu, by bilet wczytać/zapisać na karcie. Czy myślą Państwo nad zmianą tego procesu? ? pytał Drewnicki.

Na razie nie ma takich możliwości, gdyż wiąże się to z dużą i kosztowną modernizacją sieci Krakowskiej Karty Miejskiej. ? Dziś karty KKM są tylko nośnikami, dlatego trzeba ładować je bezpośrednio w biletomacie. Aby karty działały podobnie jak karty płatnicze, trzeba rozbudować system informatyczny. W szczególności chodzi tu o dostęp do sieci w każdym tramwaju i autobusie, co jest bardzo kosztowne ? stwierdził Marcin Korusiewicz.