Ciepły guzik wraca do Radomia

infotrans
28.09.2018 07:25

Już od 29 września(sobota) MZDiK Radom przywraca funkcjonowanie tak zwanego ciepłego guzika wewszystkich autobusach, które są wyposażone w system otwierania drzwiprzyciskiem przez pasażerów.

W nieklimatyzowanych pojazdach w okresie letnim ciepły guzikbył czasowo zawieszony, by podczas upałów ich wnętrza nadmiernie się nienagrzewały. Autobusy z systemem są odpowiednio oznakowane, aby pasażerowie niemieli wątpliwości, jak się zachowywać. Na drzwiach (od wewnątrz oraz zzewnątrz) są czerwone naklejki z napisem „Na przystanku otwórz drzwiprzyciskiem!”. Zewnętrzne przyciski przy wejściach są wyróżnione napisem”Przycisk otwierania drzwi przez pasażera”. Identyczne napisy są teżwe wnętrzu, ale pod nimi umieszczono strzałki wskazujące odpowiedni przycisk. Wniektórych wozach zostały bowiem fabrycznie zamontowane na słupkach po dwaguziki – STOP oraz DRZWI. Wyłącznie drugi z nich jest do otwierania drzwi. Tenpierwszy służy do powiadamiania kierowcy o konieczności zatrzymania się naprzystanku na żądanie. Apelujemy o uważne czytanie informacji i wskazaństrzałek umieszczonych na wspomnianych naklejkach!

Przyciski obok drzwi każdorazowo uaktywniają kierowcy,naciskając odpowiedni przycisk na swoim pulpicie w kabinie po zatrzymaniu sięna przystanku. Po zamknięciu drzwi system jest automatycznie wyłączany, więcnie może być mowy o wyjściu lub wejściu do autobusu, który już ruszył zprzystanku bądź zatrzymał się przed sygnalizatorem!

Jeżeli w którymś autobusie nie ma żadnych naklejekzwiązanych z ciepłym guzikiem (dotyczy to wyłącznie niewielkiej części pojazdówMPK, bo u pozostałych operatorów wszystkie wozy mają już ten system), oznaczato, że tam wciąż obowiązują dotychczasowe zasady otwierania drzwi bezpośrednioprzez kierowców. W niektórych pojazdach nie ma przycisków tylko przy przednichdrzwiach. Zasada jest zatem prosta – jeśli dane wejście jest oznakowanenaklejkami, należy wtedy skorzystać z przycisku, a jeśli nie, to znaczy, że wtym autobusie albo w tych drzwiach systemu nie ma.

Wyjątkiem od stosowania ciepłego guzika mogą być sytuacje,gdy kierowca zauważy na przystanku lub w autobusie pasażera z ograniczonąmobilnością (na przykład niewidomego, na wózku inwalidzkim, o kulach bądź winny sposób niepełnosprawnego), który mógłby nie poradzić sobie z samodzielnymotworzeniem drzwi. Jeśli w tłumie prowadzący pojazd nie zauważyłby takiejosoby, to apelujemy o pomoc do współpasażerów. Kierowcy mogą ponadto wciąż samiotwierać drzwi tam, gdzie z uwagi na bardzo dużą wymianę pasażerów i tak będąoni korzystali ze wszystkich wejść.

Ewentualne nieprawidłowości w działaniu systemu ciepłegoguzika w autobusach można zgłaszać bezpośrednio do dyspozytorów poszczególnychoperatorów. Dyspozytorzy pracują całodobowo, mają również łączność zkierowcami.