Ciepły guzik w radomskich autobusach – zasady obsługi
Od 14 października(sobota) przywrócone zostanie funkcjonowanie tak zwanego ciepłego guzika wewszystkich radomskich autobusach, które są wyposażone w system otwierania drzwiprzyciskiem przez pasażerów.
W nieklimatyzowanych pojazdach w okresie letnim ciepły guzikbył czasowo zawieszony, by podczas upałów ich wnętrza nadmiernie się nienagrzewały.
Autobusy z systemem są odpowiednio oznakowane, abypasażerowie nie mieli wątpliwości, jak się zachowywać. Na drzwiach (od wewnątrzoraz z zewnątrz) są czerwone naklejki z napisem „Na przystanku otwórzdrzwi przyciskiem!”. Zewnętrzne przyciski przy wejściach są wyróżnionenapisem „Przycisk otwierania drzwi przez pasażera”. Identyczne napisysą też we wnętrzu, ale pod nimi umieszczono strzałki wskazujące odpowiedni przycisk.W niektórych wozach zostały bowiem fabrycznie zamontowane na słupkach po dwaguziki: STOP oraz DRZWI. Jedynie drugi z nich jest do otwierania drzwi. Tenpierwszy służy do powiadamiania kierowców o konieczności zatrzymania się naprzystanku na żądanie. Prosimy o uważne czytanie informacji oraz wskazaństrzałek umieszczonych na wspomnianych naklejkach!
Przyciski obok drzwi każdorazowo uaktywniają kierowcy,wciskając odpowiedni przycisk na swoim pulpicie w kabinie po zatrzymaniu się naprzystanku. Po zamknięciu drzwi system jest automatycznie wyłączany, więc niemoże być mowy o wyjściu lub wejściu do autobusu, który już ruszył z przystankubądź zatrzymał się przed sygnalizatorem.
Jeżeli w jakimś autobusie nie ma żadnych naklejek związanychz ciepłym guzikiem (a dotyczy to wyłącznie niewielkiej części pojazdów MPK, bou pozostałych operatorów wszystkie wozy mają już ten system), oznacza to, żetam wciąż obowiązują dotychczasowe zasady otwierania drzwi bezpośrednio przezkierowców. W niektórych pojazdach nie ma przycisków tylko przy przednichdrzwiach. Zasada jest zatem prosta – jeśli dane wejście jest oznakowanenaklejkami, należy wtedy skorzystać z przycisku, a jeśli nie, to znaczy, że wtym autobusie albo w tych drzwiach systemu nie ma.
Istotna uwaga dotyczy części najnowszych autobusów, wktórych fabrycznie jest zainstalowany dodatkowy system automatycznego zamykaniadrzwi otwartych wcześniej przy pomocy przycisków. Jeśli przez kilka sekund nikttam nie wsiada lub nie wysiada z pojazdu danym wejściem, to fotokomórkadecyduje o samoczynnym zamknięciu tych drzwi. Poprzedza to sygnał dźwiękowy(pikanie). Apelujemy zatem, by nie wsiadać i nie wysiadać po włączeniu sięsygnału ostrzegawczego o zamykaniu drzwi! W takim przypadku należy poczekać, ażdrzwi się zamkną i wtedy ponownie je otworzyć. Próba wejścia „nasiłę” może skończyć się tak, że skrzydła drzwi najpierw kogoś dotkną idopiero „odbiją”.
Wyjątkiem od stosowania ciepłego guzika mogą być sytuacje,gdy kierowca zauważy na przystanku lub w autobusie pasażera z ograniczonąmobilnością (na przykład niewidomego, na wózku inwalidzkim, o kulach bądź winny sposób niepełnosprawnego), który mógłby nie poradzić sobie z samodzielnymotworzeniem drzwi. Jeśli w tłumie prowadzący pojazd nie zauważyłby takiejosoby, to apelujemy o pomoc do współpasażerów. Kierowcy mogą ponadto wciąż samiotwierać drzwi tam, gdzie z uwagi na bardzo dużą wymianę pasażerów i tak będąoni korzystali ze wszystkich wejść.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z dotychczasowych obserwacji MZDiK wynika, że zdecydowanawiększość pasażerów przez kilka miesięcy zdążyła przyzwyczaić się już dosystemu ciepłego guzika. Wciąż jednak mogą zdarzać się osoby, które o tymzapominają lub jeszcze nie wiedzą i nie zauważają naklejek na drzwiach. Zarządapeluje zatem o to, aby w przypadku zauważenia takich pasażerów inne osobyokazywały im życzliwość i pomagały wcisnąć odpowiedni guzik. Ważne jest to, byw tego typu sytuacjach nie przyglądać się biernie, lecz wyjaśniać, na czympolega funkcjonowanie całego systemu w autobusach. Samo wyręczenie kogoś w otwarciudrzwi nie sprawi, że ów pasażer będzie w przyszłości wiedział, jak sięzachować.
Ewentualne nieprawidłowości w działaniu systemu ciepłegoguzika w autobusach należy zgłaszać bezpośrednio do dyspozytorów poszczególnychoperatorów. Dyspozytorzy pracują całodobowo, mają oni też łączność zkierowcami, więc w sytuacjach spornych można natychmiast się z nimiskontaktować i wyjaśnić daną sprawę.
Autobusy bez systemu ciepłego guzika (na podstawieinformacji przekazanych przez MPK): nr 800, 842, 865-891, 928, 942, 1015, 1025,1033-1044 (inne mają system, lecz w niektórych z nich nie dotyczy on pierwszychdrzwi).
„